شکایت کردها از آنکارا

ترکیه قصد حمله به داعش را ندارد

۱۴ مهر ۱۳۹۳ | ۱۲:۳۷ کد : ۱۹۳۹۲۳۶ اخبار اصلی خاورمیانه
هفته گذشته خمپاره های داعش به مناطق مرزی خاک ترکیه – سوریه اصابت کردند و در پی آن تانک های ترکیه در منطقه مستقر شدند اما تا کنون حتی یک تیر هم به مواضع داعش شلیک نکرده اند.
ترکیه قصد حمله به داعش را ندارد

دیپلماسی ایرانی: در حالی که دخالت یا عدم دخالت ترکیه در جنگ با داعش اکنون به بحثی پر چالش میان تحلیلگران سیاسی و کارشناسان مسائل منطقه تبدل شده است، ناظران بر این اعتقادند که به زودی درگیری شدیدی در مناطق مرزی ترکیه با سوریه در خواهد گرفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، نورالدین بایک، فعال کرد اهل ترکیه در این باره می گوید: «درگیری ها در کوبانی بسیار شدید است. بعد از این که افراد مسلح داعش به دروازه های شهر رسیدند، درگیری ها شدیدتر هم شده است.»

وی همچنین می گوید: «تا کنون هیچ چیزی از سربازان ترکیه ندیده ایم. ارتش ترکیه به هیچ وجه فکری برای حمله به داعش نمی کند. حتی خبری از یک حمله محدود و مختصر هم نیست. فقط تصمیمی به روی کاغذ گرفته شده و اجازه ای داده شده است.»

عصر پنج شنبه پارلمان ترکیه بعد از چند ساعت بحث و تبادل نظر در آخر رای به دخالت نظامی احتمالی در سوریه و عراق داد. پارلمان ترکیه همچنین اجازه داد که نیروهای خارجی برای مبارزه با گروه های جهادی در خاک ترکیه مستقر شوند. احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه وعده داد که کشورش همه تلاش خود را بکند تا مانع از سقوط کوبانی، سومین شهر سوری کردها به دست داعش شود.

با این حال دولت ترکیه اصرار دارد که جنگ مبارزه با داعش را به بهانه ای برای جنگ با بشار اسد و حکومت سوریه تبدیل کند. برای همین رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور تاکید دارد که جنگ با داعش باید قبل از هر چیز کناره گیری بشار اسد از قدرت را اولویت خود قرار دهد.

اورهان، اتمشا، تحلیلگر 50 ساله کرد اهل ترکیه در این باره می گوید: «تصویب پارلمان برای طرح دخالت نظامی در سوریه علیه داعش چیزی جز پاشیدن خاک به چشم انظار عمومی نیست. تردید دولت ترکیه از دخالت در مناطق کردنشین سوریه نشان از دشمنی آن با کردها می دهد. ما اعتماد خود را به ترکیه از دست داده ایم. باید خودمان فکری به حال امورمان کنیم.»

کردهای ترکیه بر این اعتقادند که رهبران حزب کارگران کردستان نیز بیش از این که به فکر کردهای سوریه باشند به فکر تقویت جایگاه سیاسی شان هستند برای همین توجه چندانی به تهدید جهادی ها نمی کنند. با این حال کردهای ترکیه که از سال 1984 در تمرد با دولت مرکزی آنکارا هستند در حال حاضر با حمایت غرب در حال مبارزه با داعش در عراق و سوریه اند.

در همین رابطه جعفر سیوین، فعال کرد می گوید: «در گذشته ترکیه به درگیری ها توجه بسیاری می کرد، اگر یک گلوله از سوی حزب کارگران کردستان به سمت اراضی اش شلیک می شد سریعا وارد عمل می شد و نیروهای نظامی خود را به حرکت می انداخت اما اکنون داعش اراضی آن را با خمپاره گلوله باران می کند در حالی که دولت ترکیه هیچ واکنشی از خود نشان نمی دهد.»

هفته گذشته خمپاره های داعش به مناطق مرزی خاک ترکیه – سوریه اصابت کردند و در پی آن تانک های ترکیه در منطقه مستقر شدند اما تا کنون حتی یک تیر هم به مواضع داعش شلیک نکرده اند.

کردهای کوبانی می گویند خود به تنهایی بدون کمک ترکیه می توانند با داعش بجنگند. با وجود این که حمایت هوایی پیمان بین المللی مبارزه با داعش از آنها نیز محدود است. حسین حلاق، شهروند کرد سوری که بعد از پیشروی دولت اسلامی به کوبانی از این شهر فرار کرد و اکنون در ترکیه پناهنده است در این باره می گوید: «ابدا تسلیم نمی شویم. حتی اگر بنا باشد جنگ یک سال کامل طول بکشد تا آخرین قطره خونمان مقاومت می کنیم.»

کردها معتقدند که ترکیه و جامعه جهانی در برابر مصیبت هایی که بر آنها می رود، سکوت اختیار کرده اند و هیچ واکنشی به خونریزی ها و وحشی گری های داعش نمی کنند.
 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

 

کلید واژه ها: کوبانی تركيه داعش کردستان


نظر شما :