جزئیات تفاهم نفتی تهران-مسکو

۱۷ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۹:۴۱ کد : ۱۹۳۶۸۷۲ سرخط اخبار

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت با تاکید بر اینکه هیچ گونه توافقی با روسیه برای فروش نفت ایران توسط این کشور انجام نگرفته است، اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران و روسیه صرفا تفاهم نامه ای اقتصادی و تجاری امضا کرده اند.

علی ماجدی در گفتگو با مهر در واکنش به ادعای برخی از رسانه های غربی مبنی بر امضای تفاهم نامه خرید نفت ایران از سوی روسیه، گفت: ایران هیچ گونه توافقی با روسیه برای فروش نفت انجام نداده است.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت با تاکید بر اینکه وزرای نفت ایران و فدراسیون انرژی روسیه تفاهم نامه ای به منظور توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری امضا کرده اند، اظهار داشت: این تفاهم نامه شامل توسعه همکاری های اقتصادی، تجاری و حتی نفتی می شود اما توافقی برای فروش نفت انجام نگرفته است.

این مقام مسئول در پاسخ به این سئوال مهر که آیا تهاتر نفت در برابر کالا هم بخشی از این تفاهم نامه است؟ اظهار داشت: این تفاهم نامه اقتصادی و تجاری بوده که ممکن است تهاتر نفت و کالا هم بخشی از آن باشد.

رویترز چهارشنبه با انتشار گزارشی، اعلام کرد: الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه در مورد یادداشت تفاهم روز گذشته گفته است بر اساس پیشنهاد ایران ما در ساماندهی محموله های نفت ایران از جمله به بازار ایران مشارکت می کنیم.

به گزارش مهر، الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه اردیبهشت ماه سال جاری پس از انجام مذاکرات نفتی در تهران در جمع خبرنگاران از توافق اولیه و مقدماتی با وزارت نیروی ایران به منظور امضای 8 تا 10 میلیارد دلار قرارداد برقی در چهار حوزه ساخت نیروگاه های حرارتی، برقآبی، شبکه انتقال، افزایش راندمان شبکه انتقال و توزیع برق و تبادل و ترانزیت برق خبر داد.

یکی دیگر از توافق های برقی ایران و روسیه در تهران به موضوع واردات برق از این کشور گازخیز باز می گردد و مطابق با گفته های حمید چیت چیان وزیر نیروی ایران قرار است با سنکرون شبکه برق بین ایران، آذربایجان و روسیه امکان واردات 500 مگاوات برق در فاز اول و 700 مگاوات در فاز دوم نهایی شود.

از این رو با این توافق بزرگ برقی بین دو کشور گام نخست به منظور تهاتر نفت خام صادراتی ایران در ازای برق و سایر خدمات فنی و مهندسی وارداتی از روسیه برداشته شده است.

اسماعیل محصولی قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل اردیبهشت ماه در گفتگو با مهر در پاسخ به این سئوال که آیا این توافق برقی بین ایران روسیه بخشی از قرارداد تهاتر نفت و کالا بین دو کشور است؟ گفت: قرار است روسیه فاینانس برخی از طرح ها و پروژه های صنعت برق به ویژه در حوزه نیروگاه سازی را برعهده بگیرد.

این مقام مسئول با اعلام اینکه فایناس روسیه برای ساخت نیروگاه و شبکه برق در ایران می تواند بخشی از قرارداد تهاتر نفت و کالا بین دو کشور را شامل شود، تصریح کرد: جزئیات و حجم نهایی تامین فاینانس از سوی روسیه در مذاکرات آتی تعیین و نهایی خواهد شد.

علی ماجدی معاون امور بین الملل وزیر نفت هم پیشتر در جمع خبرنگاران در خصوص مذاکرات تهاتر نفت و کالا با روسیه گفته است: این مذاکرات ادامه دارد اما هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور بهمن ماه سال گذشته درباره جزئیات مذاکرات نفتی ایران-روسیه برای تهاتر نفت و کالا و راه اندازی طرح سوآپ معکوس نفت در جمع خبرنگاران، گفت: با روس ها بحث هایی برای مبادله حجم بالایی از منابع نفت و دریافت کالا در ازای آن مطرح کردیم که عده ای نسبت به این مسئله اعتراض کردند ولی باید بگوییم اگر به ایران وارد نشوید، افراد دیگری در این بازار حاضر می شوند و جایی برای شما نمی ماند.

مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه پیشتر در گفتگو با دیلی کومرسانت با تایید مذاکرات تهران و مسکو برای تهاتر نفت در برابر کالا، گفته است: روسیه می تواند در قبال خرید نفت از ایران، دومین رآکتور نیروگاه بوشهر را بسازد ضمن آنکه روسیه می تواند برای پرداخت پول نفت ایران به این کشور کامیون، ریل راه آهن یا کالاهای دیگر صادر کند، یا برای این کشور پالایشگاه های کوچک بسازد.

کلید واژه ها: تهاتر نفت تهاتر نفت و کالا


نظر شما :