ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از خطرناکترین زن عضو داعش تا فرار وزیر دارایی این شبکه

۱۶ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۷:۳۰ کد : ۱۹۳۶۸۰۷ اخبار اصلی خاورمیانه
خطرناک ترین عضو داعش، فرار وزیر دارایی داعش، تلاش فرانسه برای اعزام نیرو به غرب آفریقا، فتوا مفتی عربستانی علیه تظاهرات برای غزه و افزایش 25 درصدی حقوق مرزبانان عربستانی برای جبران خسارت‌های تروریستی از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از خطرناکترین زن عضو داعش تا فرار وزیر دارایی این شبکه

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه تازه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

متحدون: النجیفی نامزد ما برای معاونت ریاست جمهوری است

احمد عطیه، نماینده ائتلاف متحدون اعلام کرد نامزد این ائتلاف برای معاونت ریاست جمهوری اسامه النجیفی است و ائتلاف نیروهای ملی که در خود گروه های سنی را جمع کرده است، بر سر انتخاب او به این سمت اجماع دارد.

به گزارش پایگاه خبری عراقی الخندان، این در حالی است که دو روز پیش ائتلاف دولت قانون به ریاست مالکی گفته بود که اجماعی میان گروه های سیاسی برای دور کردن اسامه النجیفی از هر سمتی به دست آمده است.

ائتلاف متحدون این ادعا را رد کرده و اعلام کرده است که اسامه النجیفی بارزترین نامزد این ائتلاف برای سمت معاونت ریاست جمهوری است.

پیش از این اسامه النجیفی از ریاست مجلس عراق انصراف داده بود که در پی آن سلیم الجبوری که گرایش های اخوانی دارد به این سمت انتخاب شد.

 

فرار وزیر دارایی داعش با 16 میلیارد دینار پول

منابع خبری اعلام کردند که وزیر دارایی داعش با 16 میلیارد دینار عراقی از موصل به مقصدی نامعلوم فرار کرده است.

به گزارش پایگاه خبری المسله، در پی این اقدام نیروهای داعش حمله گسترده ای را برای یافتن اثری از او در مناطق مختلف موصل تا خاک سوریه انجام داده اند که تا کنون نتوانسته اند ردی از او بیابند.

گفته می شود در پی این اتفاق هرج و مرجی گسترده در صف نیروهای داعش به وجود آمده و این مساله باعث شکست روحیه آنها شده است.

 

فرصت 48 ساعته پیمان ملی به مالکی برای کناره گیری

فراکسیون بدر به طور تلویحی اعلام کرده که با نخست وزیری مجدد نوری مالکی به هیچ وجه موافق نیست و به دنبال آن پیمان ملی نیز به مالکی 48 ساعت فرصت داده است تا از این سمت منصرف شده و فرد دیگری را به جای خود معرفی کند.

به گزارش پایگاه خبری السفیر نیوز، در همین رابطه فراکسیون بدر اعلام کرده است که پیمان ملی مطابق زمان بندی مقرر در قانون اساسی تا 8 اوت نامزد خود را برای نخست وزیری اعلام خواهد کرد.

گفته می شود سه شنبه شب نیز جلسه ای میان اعضای ائتلاف دولت قانون برگزار شده که در آن نوری مالکی نیز حضور داشته است. در این جلسه هادی العامری، رئیس فراکسیون بدر و سید حسین شهرستانی، رئیس فراکسیون مستقلون که به روی هم 50 کرسی پارلمان عراق از ائتلاف دولت قانون را در اختیار دارند به مالکی گفته اند مطابق با نظر مرجعیت که ما خودمان را به آن پایبند می دانیم، او دیگر به هیچ وجه نمی تواند به فکر نخست وزیری باشد و 48 ساعت فرصت دارد تا انصراف داده و فرد دیگری را به جای خود معرفی کند.

 

طارق الهاشمی داعش را قوم یاغی خواند

طارق الهاشمی، معاون سابق رئیس جمهوری عراق کشتاری که به ادعای او انقلابیون (داعش) علیه اقلیت ها به راه انداخته اند را کاری عبث خواند و گفت در صورتی که نخواهند آنها این حرکت های خود را متوقف کنند آنها به طایفه یاغی تبدیل خواهند شد.

به گزارش پایگاه خبری السفیر نیوز، وی در صفحه فیسبوک خود نوشت، داعش جبهه های جنگی خارج از موضوعات مطرح شده می گشاید در حالی که مقرر شده بود این گروه فقط در مناطق مختلف از نینوا و دیالی و کرکوک و همانند آنها فعالیت خود را دنبال کند. رفتارهای فعلی داعش رفتارهای عبثی است که هیچ جای دفاع نمی گذارد.

الهاشمی پیش از این حمله داعش به موصل را اقدامی انقلابی توصیف کرده و از تحرکات آن حمایت کرده بود.

طارق الهاشمی خود به دلیل دست داشتن در ترورهای متعدد از جمله تلاش برای ترور نمایندگان مجلس عراق تحت پیگرد قانونی قرار دارد و در حال حاضر نیز به ترکیه فرار کرده است.

 

مفتی عربستانی تظاهرات به سود غزه را بیهود خواند

عبدالعزیز آل الشیخ، مفتی عام حکومت عربستان و رئیس هیئت بزرگان علما تظاهراتی که در کشورهای مختلف عربی و اسلامی در حمایت از پیروزی فلسطینی ها در نواز غزه برگزار می شود را بیهوده خواند و گفت این کارها، حرکت های جنجالی است که هیچ سودی ندارد.

به گزارش روزنامه عربستانی عکاظ، این مفتی معروف عربستانی همچنین گفت تنها کمک های مالی می تواند موثر باشد و برگزاری تظاهرات مردمی هیچ سودی برای مردم فلسطین ندارد.

منظور وی از کمک های مالی دستور کمک مالی پادشاه عربستان به نوار غزه است که وی با این اظهارات می خواهد این کمک ها را تایید کند.

 

زن تونسی، خطرناک ترین عضو داعش

یکی از عناصر زن عضو شبکه تروریستی داعش به عنوان خطرناک ترین عنصر تروریستی در شهر حلب سوریه معرفی شده است.

به گزارش روزنامه تونسی الشروق، وی تا کنون ده ها زن سوری را در شهرهای مختلف سوریه شلاق زده و به گفته شهروندان سوری به شدت خشن و قسی القلب است.

این زن 40 سال مامور اجرای احکام داعش در سوریه است و شدت وحشی گری و خشونت او به اندازه ای است که مردم سوریه به ویژه زنان سوری با شنیدن نام او به وحشت می افتند.

 

تلاش فرانسه برای اعزام نیروهای ناتو به غرب آفریقا

دولت فرانسه تلاش دارد با اعمال نفوذ در ناتو نیروهای این ارتش را به غرب قاره آفریقا اعزام کند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، فرانسه برای ارسال نیروهای جدید در قالب ناتو به غرب افریقا برای جلوگیری از نفوذ داعش به آن مناطق بسیار تلاش می کند و به همین منظور رایزنی های گسترده ای را در کمیته های مربوطه ناتو آغاز کرده است.

گروهک تروریستی بوکو حرام در نیجریه و شرق آفریقا بسیار فعال شده و هم زمان گروه های تروریستی نزدیک به القاعده نیز در کشورهای شرق آفریقا نظیر سودان و اتیوپی و سومالی و افریقای مرکزی و چاد بسیار فعال شده اند و بیم آن می رود تا به کمک بوکو حرام که با القاعده اعلام بیعت کرده نفوذ خود را تا غرب آفریقا گسترش دهند.

 

افزایش 25 درصدی حقوق کارکنان مرزی

دولت عربستان اعلام کرد، حقوق کارکنان مرزی را به دلیل سختی کارشان در مبارزه با تروریسم 25 درصد افزایش می دهد.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، این در حالی است که در تازه ترین تحولات چهار مرزبان عربستانی در مرزهای عربستان با یمن پس از درگیری با افراد مسلح تروریستی کشته شدند.

احمد اللحیدان، مدیر اداره گذرنامه عربستان در این باره اعلام کرد، تحولات اخیر به خوبی نشان داد که کار مرزبانان ما تا چه اندازه سخت است و برای جبران بخشی از این سختی ها به دستور امیر محمد بن نایف بن عبدالعزیز، وزیر کشور 25 درصد بر حقوق آنها افزوده خواهد شد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: داعش آفریقا ناتو اسامه النجیفی


نظر شما :