از بحران امنیت تا بحران مهاجرت

نشست افغانستان، تفاهم برای دولت فراگیر

۰۶ آبان ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۰ کد : ۲۰۰۷۱۵۹ آسیا و آفریقا نگاه ایرانی
محسن پاک آیین در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: برگزاری دومین نشست وزرای امورخارجه کشورهای همسایه افغانستان در تهران یک اقدام هوشمندانه برای هماهنگ ساختن مواضع کشورهای منطقه در رابطه با تحولات افغانستان بود. ادامه این رایزنی ها با حضور وزرای امور خارجه همسایگان افغانستان و مذاکره پیرامون چگونگی استقرار یک دولت فراگیر و ایجاد امنیت و ثبات در افغانستان، می تواند در آینده به یک تفاهم سازنده منجر شود.
نشست افغانستان، تفاهم برای دولت فراگیر

نویسنده: محسن پاک آیین، رئیس اسبق ستاد افغانستان وزارت امور خارجه، سفیر سابق ایران در آذربایجان، ازبکستان، تایلند، زامبیا و تحلیلگر ارشد مسائل بین الملل

دیپلماسی ایرانی - برگزاری دومین نشست وزرای امورخارجه کشورهای همسایه افغانستان در تهران یک اقدام هوشمندانه برای هماهنگ ساختن مواضع کشورهای منطقه در رابطه با تحولات افغانستان بود. ادامه این رایزنی ها با حضور وزرای امور خارجه همسایگان افغانستان و مذاکره پیرامون چگونگی استقرار یک دولت فراگیر و ایجاد امنیت و ثبات در افغانستان، می تواند در آینده به یک تفاهم سازنده منجر شود.

امروز مردم افغانستان در شرایطی چشم به آینده دوخته اند که حضور آمریکایی‌ها و ناتو در افغانستان به مدت بیش از ۲۰ سال، بر حجم ویرانی‌ها و میزان مشکلات افغانستان افزوده و گروه تروریستی داعش را هم برای تحقق اهداف خود، در افغانستان مستقر کرده است. از سوی دیگر، گروه طالبان با استفاده از ضعف دولت قبلی و خروج آمریکا از افغانستان، اقدام به تصرف شهرهای بزرگ و راه اندازی دولت نموده است.

این تحولات، پیامدهای زیادی در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی منطقه داشته که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از همسایگان افغانستان نمی تواند نسبت به آنها بی تفاوت بماند.

ایران همواره برای تقویت روابط با همسایگان، اهمیت زیادی برای تامین امنیت منطقه ای قائل بوده و جهت کمک به روند صلح در افغانستان، در تمامی مقاطع حساس و سرنوشت ساز از جمله دوران جهاد و مقاومت در مقابل اشغالگری، در کنار ملت مسلمان و همسایه افغانستان بوده است.

از نظر ایران، یک افغانستان باثبات، امن، توسعه یافته و با اقتصادی شکوفا، تامین کننده منافع ملی همه همسایگان است و برای تحقق این هدف، تشکیل دولتی فراگیر با مشارکت همه گروه های قومی و مذهبی از طریق گفت وگوهای بین الافغانی ، ضروری به نظر می رسد.

نشست همسایگان افغانستان در تهران بر این اعتقاد استوار بود که امنیت افغانستان با تشکیل دولت فراگیر و مورد حمایت مردم آن کشور، پشتیبان کشورهای منطقه؛ رضایت جامعه جهانی را نیز فراهم خواهد کرد.

در عین حال خطر تروریسم، به خصوص از سوی گروه داعش، نگرانی مشترک کشورهای همسایه افغانستان است و همه بر ضرورت مبارزه مشترک با این پدیده تاکید دارند. در نشست تهران نیز، کشورهای همسایه افغانستان در خصوص ضرورت ایفای تعهدات غیرقابل انکار ازجمله تامین امنیت همه گروه های مذهبی و قومی از سوی دولت حاکم، مبارزه با گروه های تروریستی و توجه به این تعهد که از خاک افغانستان تهدیدی علیه همسایگان به وجود نیاید، اتفاق نظر داشتند. در نشست تهران به امنیت درون زا، بومی و منطقه ای توجه شد و پیرامون چگونگی ایجاد یک نظم مشترک امنیتی، با همکاری نزدیک کشورهای همسایه افغانستان جهت برقراری صلح و ثبات در این کشور، رایزنی و هماهنگی به عمل آمد.  

 نکته دیگر اینکه جمهوری اسلامی ایران طی چهل سال گذشته پذیرای از بیش از سه میلیون آواره افغانستانی بوده و در حال حاضر نیز با موج جدیدی از آوارگان افغان مواجه است. ایران تاکنون هزینه های سنگینی برای ساماندهی و مراقبت از پناهندگان افغانی تحمل کرده و با توجه به دلیل تحریم های ظالمانه ایالات متحده آمریکا، با مشکلات و محدودیت های مالی برای تداوم این روند مواجه است. کشورهای حاضر در نشست تهران نیز به این موضوع توجه کرده و در مقام پیگیری، باید از سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و دیگر نهادهای بین المللی بخواهند که نقش خود را در کمک رسانی برای مدیریت آوارگان افغانی در ایران، ایفا نمایند.

در مجموع امید است وزرای امورخارجه همسایگان افغانستان پس از نشست تهران، ارتباطات خود را ادامه داده و با انتقال پیام مشترک نشست به طالبان، با رویکردی سازنده و با حمایت از استقلال و تمامیت ارضی افغانستان، برای کمک به شکل گیری دولتی فراگیر و مردمی در این کشور، اقدامات مشترک خود را انجام دهند.
 

کلید واژه ها: دومین نشست وزرای امورخارجه کشورهای همسایه افغانستان محسن پاک آیین داعش مهاجرین دولت فراگیر در افغانستان آمریکا ناتو گفت وگوهای بین الافغانی


( ۲ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۰۶ آبان ۱۴۰۰ | ۲۰:۲۹
من فکر نمی کنم دولت فرا گیر در افغانستان امکان تشکیل داشته باشد۔ جوجه را گربه پس نخواهد داد۔دولت طالبان را ابتدا باید به اعتدال در رفتار تشویق کرد۔آعتدال در رفتار به دولت فراگیر منجرمیشود۔دولت هائی که بیش از صد سال است حکومت دارند دولت فراگیر نمی توانند تشکیل دهند۔عراق ،سوریه،لبنان و۔۔۔۔۔
مسعود ۰۷ آبان ۱۴۰۰ | ۰۰:۴۰
عزیزان من امشب سفیر آلمان در عراق دریک مصاحبه ی اختصاصی نکته ی جالبی را مطرح کرد ایشان گفت " عراق همسایه ی" اروپاست !؟ این به این معناست که لابد سوریه هم همسایه ی دیوار به دیوار اروپاست !؟ با این حساب و باتوجه به اینکه داعش و طالبان و القاعده همه از یکریشه اند و با استقرار سیاسی طالبان در افغانستان به قول خود غربیها تروریستان از سراسر جهان و از سوریه وعراق به آنجا سرازیر می شوند یک برنامه ی غربیها کاملا آشکار می شود و آن اینکه خالی کردن افغانستان برای طالبان کاملا برنامه ریزی شده است و با این برنامه تروریستها از همسایگی اروپا به 3000 کیلومتر دورتر کوچ می کنند و این مهمانان ناخوانده به چین و کشورهای متحد روسیه و ایران نزدیکتر شده و درواقع مار را در دامان آنها انداخته اند !؟ پس تغییرات افغانستان زیاد هم یه هویی و بی برنامه نبوده و چندان جای خوشحال و خوش اقبالی نیست !؟
توجه! ۰۹ آبان ۱۴۰۰ | ۲۱:۱۵
فعلا که در افغانستان افراطی گری و زور بازو بر دیپلماسی پیروز شده _ چیزی که باید گفت اینه که باید هم وقتی شناخت درستی از طالبان و فلسفه طالبان نداریم با خود بگوییم در افغانستان حکومت فراگیر تشکیل شود_حال آنکه از خیلی مدت قبل دشمنان بشریت قصد داشته و دارند که افغانستان را به یک دشت خالی و متروک و با جمعیت بسیار بسیار اندک و قبیله ای تبدیل کنند_چرا چنین چیزی می خواهند؟ چون بهتر از من و شما درباره حوادث آینده مطالعه کردند و سخت معتقدند که صهیونیسم از جانب خراسان ضربه مهلکی خواهد خورد و به همین علت می خواهند افغانستان طوری باشد که امروز هست و حتی بسیار بد تر از آن_تا از شدت فقر،گرسنگی،عدم تحصیل و خشم و انزوای اجتماعی،رواج افراطی گری در این سرزمین دارای حداکثر جمعیت جوان به بالاترین حد خود برسد و سرزمینی که قرار بود مشت مهلکش را بر سر صهیونیسم بکوبد،خود بشود مشکلی بدون راه حل