توقف بازشماری آرای انتخابات افغانستان

۲۹ تیر ۱۳۹۳ | ۱۸:۲۴ کد : ۱۹۳۶۰۷۹ سرخط اخبار

بازشماری و بازرسی آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از صبح امروز (یکشنبه) به علت بروز برخی اختلاف نظرها بین عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی دو نامزد ریاست جمهوری افغانستان در خصوص شیوه بازرسی آرا، متوقف شد.

به گزارش ایرنا، ناظران دو تیم انتخاباتی عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمد زی دو کاندیدای ریاست جمهوری افغانستان که به علت بروز برخی اختلاف نظرها از صبح امروز (یکشنبه) روند شمارش و بازرسی آرا را متوقف کرده اند در نشستی مشترک با کمیسیون برگزاری انتخابات، ناظران بین المللی و سازمان ملل در حال گفت وگو برای رفع این اختلاف نظرها هستند.

بازشماری و بازرسی صد درصد آرای انتخابات افغانستان پس از آن آغاز شد که عبدالله عبدالله نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات این کشور را در 24 خرداد و بر اساس آن اشرف غنی احمد زی پیشتاز اعلام شد، نپذیرفت و خواستار بازرسی و بازشماری آرای این دور از انتخابات افغانستان شد و تهدید کرد در صورت تحقق نیافتن خواسته هایش دولت موازی تشکیل خواهد داد.

با میانجیگریˈیان کوبیشˈ نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان در پی چند روز مذاکره با نمایندگان دو نامزد ریاست جمهوری افغانستان که وزیر امور خارجه آمریکا نیز به آنان پیوست، طرحی به اجرا گذاشته شد که بر اساس آن صد درصد آرا بازشماری و بازرسی شود و کاندیدای اول دولت وحدت ملی تشکیل دهد.

دو نامزد ریاست جمهوری افغانستان با پذیرش این طرح که به گفته ˈیونس قانونیˈ معاون اول رییس جمهوری افغانستان طرحی است که خود افغان ها طراحی و پیشنهاد کرده اند، بن بست انتخابات این کشور را شکستند و مذاکرات بین دو نامزد برای تشکیل دولت وحدت ملی آغاز شد.

بر اساس گزارش های اولیه در طرح تشکیل دولت وحدت ملی نامزد اول رییس جمهور و نامزد دوم رییس اجرایی دولت افغانستان خواهد شد که پس از 2 سال با تغییر در قانون اساسی وی به عنوان نخست وزیر این کشور معرفی می شود.

کلید واژه ها: ریاست جمهوری افغانستان


نظر شما :