در سایه نگرانی تلاویو از سازش غرب با ایران

5+1 از مواضع خود بر سر سانتریفیوژها کوتاه آمدند

به گفته یک مقام اسرائیلی اسنادی که به اطلاع تلاویو رسیده حاکی از آن است که ایران می‌تواند بین 2000 تا 4000 سانتریفیوژ در اختیار داشته باشد.
5+1 از مواضع خود بر سر سانتریفیوژها کوتاه آمدند

دیپلماسی ایرانی: با نزدیک شدن به موعد از سرگیری مذاکرات هسته ای ایران با شش کشور جهانی که قرار است روز چهارشنبه 11 تیر انجام شود، اسرائیلی ها دوباره نگران شده اند و به دنبال سنگ اندازی در مذاکرات ایالات متحده امریکا و 5 کشور دیگر جهانی با ایران بر سر برنامه هسته ای اش هستند. نگرانی اسرائیلی ها آن طور که خودشان می گویند از این است که ایران به عنوان یک کشور هسته ای نزد جامعه جهانی به رسمیت شناخته شود و این مساله سبب شود تا معادلات بین المللی تغییر کرده و تاثیراتی شگرف بر منطقه بگذارد. اسرائیلی ها می گویند که این دستاورد در حالی برای ایران حاصل می شود که این کشور به هیچ وجه حاضر به دادن امتیاز و کوتاه آمدن در قبال غرب که اسرائیل تلاش کرده مواضعش را به مصالحش پیوند دهد، نشده است. به ویژه سر بحث موشک های ایران که با اصرار مذاکره کنندگان هسته ای ایران از دستورالعمل مذاکرات کنار گذاشته شده است.  

به گزارش روزنامه الاخبار، چاپ بیروت، دولت اسرائیل تلاش دارد که سلسله تماس ها و ارتباطاتی را با نمایندگان کشورهای بزرگ طرف مذاکره با ایران برقرار کند و آنها را وادر کند تا مواضعی سرسختانه تر در قبال برنامه هسته ای ایران اتخاذ کنند و فشارها را بر تهران افزایش دهند، به ویژه بر سر سانتریفیوژهای ایران که مذاکره کنندگان غربی به آن اجازه دادند که سانتریفیوژهای خود را حفظ کند.

در همین چارچوب قرار است روز دوشنبه هیئتی اسرائیلی به ریاست یوفال شطاینتس، وزیر امور استراتژیک کابینه نتانیاهو به همراه یوسی کوهن، مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی و گرمی یسخاروف، رئیس اداره امور استراتژیک در وزارت امور خارجه و جمعی از مسئولان امنیت نظامی این رژیم، امان و موساد رهسپار واشنگتن شوند و با بیل برانس، وزیر امور خارجه امریکا، وندی شرمن، دستیار وزیر امور خارجه که کار مذاکرات هسته ای با ایران در دستگاه دیپلماسی امریکا را بر عهده دارند، مذاکره کنند. بنا به گزارش اسرائیلی ها قرار است اشطاینتس به همراه هیئت همراهش سفر مشابهی را نیز به بریتانیا و فرانسه انجام دهد.

یک مقام مسئول اسرائیلی به روزنامه صهیونیستی هاآرتص گفته است که شطاینتس و کوهن در دیدار خود با امریکایی ها و انگلیسی ها و فرانسوی ها قصد دارند این پیام را به اطلاعشان برسانند که هر گونه توافق نهایی باید بر منع ایران از حفظ برنامه هسته ای اش متمرکز باشد و نه تنها باید فعالیت های هسته ای اش زیر نظر باشد بلکه باید به طور کامل تاسیسات هسته ای اش را نیز برچیند. مقام های صهیونیستی همچنین قصد دارند بگویند که اگر بنا باشد ایران تاسیسات غنی سازی اورانیوم در اختیار داشته باشد این تاسیسات باید نمادین باشد و بیش از چند صد عدد سانتریفیوژ نباشد.

به نقل از این مقام مسئول اسرائیلی تلاویو از این نگران است که ایالات متحده و دیگر کشورهای طرف مذاکره با ایران نسبت به برچیده شدن سامانه های غنی سازی اورانیوم ایران بی تفاوت شوند.

در همین رابطه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه انجام داد و با او بر سر موضوع گفت وگوهای هسته ای با ایران به گفت وگو نشست.  نتانیاهو در این تماس تلفنی تاکید کرد که اسرائیل اعتقاد ندارد که تنها نظارت بر تاسیسات هسته ای ایران سبب می شود که این کشور از تولید سلاح هسته ای خودداری کند و اکنون زمان آن رسیده است که مواضعی سرسختانه در قبال تهران اتخاذ شود و به آن فشار وارد آید تا به طور کامل سامانه های غنی سازی اورانیومی که در اختیار دارد را برچیند.

یک مقام مسئول در همین رابطه گفت که نتانیاهو ظرف روزهای آینده تماس های مشابهی را با رهبران کشورهای بزرگ انجام خواهد داد.

در همین راستا روزنامه هاآرتص همچنین گزارش داد که «دور اخیر مذاکرات 1+5 با ایران که در وین انجام شد و هفته گذشته پایان یافت اختلاف های گسترده میان ایران با کشورهای بزرگ در آن مشهود بود. اما به رغم ادعاهای ایران که می گفت ایالات متحده مواضع تندی در این مذاکرات اتخاذ کرده بود مسئولان اسرائیلی اسنادی در اختیار دارند که نشان می دهد که ایالات متحده و چند کشور بزرگ طرف مذاکره با ایران در مذاکرات اخیر از مواضع خود در قبال ایران کوتاه آمدند.»

به نقل از این مقام مسئول اسرائیلی تلاویو از این نگران است که ایالات متحده و دیگر کشورهای طرف مذاکره با ایران نسبت به برچیده شدن سامانه های غنی سازی اورانیوم ایران بی تفاوت شوند در حالی که آنها آن را عنصر اساسی برنامه هسته ای ایران می دانند.

این مقام مسئول در ادامه می افزاید: «کشورهای بزرگ طرف مذاکره با ایران که دو ماه پیش مواضع تندی در قبال برنامه غنی سازی اورانیوم ایران داشتند و می گفتند که تعداد سانتریفیوژهای آن باید نمادین باشد و بیش از 300 تا 500 عدد نباشد تا آبروی ایرانی ها در این زمینه حفظ شود اکنون از مواضع خود کوتاه آمده اند و تلویحا به اطلاع ایرانی ها رسانده اند که می توانند بر سر تعداد بیشتری از سانتریفیوژها با آنها مذاکره کنند.»

به گفته این مقام اسرائیلی اسنادی که به اطلاع تلاویو رسیده حاکی از آن است که ایران می تواند بین 2000 تا 4000 سانتریفیوژ در اختیار داشته باشد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مذاکره با ایران غنی سازی اورانیوم مذاكرات ايران با 1+5


نظر شما :