آن چه از رسانه‌های عربی برداشت می‌شود

خشم اعراب از توافق ایران و 1+5

۰۳ آذر ۱۳۹۲ | ۱۷:۳۸ کد : ۱۹۲۵۰۹۰ اخبار اصلی خاورمیانه گام به گام تا توافق جامع
روزنامه مصری الاهرام به تهدیدهای عربستان اشاره می‌کند و می‌نویسد که ریاض تهدید کرده است که با امضای این توافق‌نامه دست بسته نظاره‌گر نخواهد نشست.
خشم اعراب از توافق ایران و 1+5

دیپلماسی ایرانی: مذاکرات ژنو 3 بازتاب گسترده ای در رسانه های عربی داشته است. البته امروز یکشنبه است و از آن جا که روز تعطیل در برخی از کشورهای عربی محسوب می شود، بسیاری از رسانه های عرب تحلیل های خود را برای روز دوشنبه که نخستین روز کاری مطبوعات در این کشورها محسوب می شود، گذاشته اند. در این میان سکوت و بی تفاوتی خشم اعراب از شیوه بازتابشان در رسانه هایشان از امضای این توافق نامه به روشنی قابل برداشت است.

در حالی که شبکه های خبری جهان در لحظه امضای توافق نامه هسته ای ژنو 3 برنامه های عادی خود را قطع کرده و به پخش برنامه های مستقیم از ژنو پرداختند، شبکه خبری الجزیره که یک شبکه قطری است و زیر نظر دولت این کشور اداره می شود، هیچ توجهی به این نشست نکرد و مشغول پخش برنامه های عادی خود در خصوص مصر بود. این شبکه حتی مصاحبه های جان کری، وزیر امور خارجه امریکا و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان را که دیگر شبکه های خبری مستقیما پخش می کردند، پخش نکرد و نزدیک به دو ساعت بعد از مذاکرات ژنو و در حالی که همه جا خبر آن را منتشر کردند اقدام به انتشار اخبار آن کرد. حتی شبکه های خبری الجزیره انگلیسی و الجزیره امریکا نیز با تاخیر به پوشش خبری این توافق نامه پرداختند.

وبسایت شبکه خبری الجزیره نیز آورده است که امریکایی ها تاکید دارند که غنی سازی اورانیوم در خاک ایران را به رسمیت نشانخته اند و نباید از این بابت نگران بود.

شبکه خبری العربیه، بر خلاف شبکه الجزیره پوشش خبری مفصلی انجام داد اما همه تلاش خود را به کار برد تا از اهمیت این توافق نامه بکاهد. این شبکه در گفت وگوی خبری خود با ادموند غریب، کارشناس مسائل خاورمیانه در امریکا گزارش داد که ایران در این توافق چیزی خاصی به دست نیاورده است و این کشورهای غربی و قدرت های بزرگ بودند که توانستند در آخر اراده خود را بر تهران تحمیل کنند!

شبکه خبری الجزیره نیز آورده است که امریکایی ها تاکید دارند که غنی سازی اورانیوم در خاک ایران را به رسمیت نشانخته اند و نباید از این بابت نگران بود.

کشورهای عربی که به روشنی می بینند که سرنوشتی همانند عراق و لیبی برای ایران حاصل نشده و ایران توانسته است در نهایت کشورهای غربی را وادار کند که حقوق هسته ای اش را به رسمیت بشناسند و اقدام به لغو تحریم های اعمال شده علیه آن کنند، از این بابت به نوعی ناخرسند هستند. شبکه العربیه برای مخفی کردن این خشم گزارش می دهد که تحریم های اقتصادی غرب فشار بسیاری به اقتصاد ایران وارد آورد و این کشور مجبور شد پای میز مذاکره بنشیند و به غرب امتیاز دهد.

روزنامه القدس العربی، چاپ لندن نیز به انتقاد اسرائیل از این توافق نامه پرداخته است و می نویسد، وزرای امور خارجه 1+5 در حالی در ژنو با وزیر امور خارجه ایران و دیگر مقام های این کشور دست می دادند و نوید توافق با تهران را سر می دادند که اسرائیل ناامید تنها گفت که این یک توافق بد محسوب می شود. این در حالی است که امریکا می گوید با امضای این توافق نامه امنیت خاورمیانه و اسرائیل تضمین خواهد شد.

روزنامه لبنانی النهار نیز می نویسد که ایران و کشورهای بزرگ جهانی به توافقی بزرگ رسیدند که در آن ایران به خواسته هسته ای اش رسیده است و بخشی از نگرانی های غرب بر سر برنامه هسته ای ایران نیز از بین می رود. این روزنامه همچنین متن توافق نامه را از سوی کاخ سفید منتشر کرد و آن را توافق نامه ای تاریخی با ایران دانست.

روزنامه لبنانی السفیر نیز به اظهارات دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان اشاره کرده است و می نویسد که ایران به حق غنی سازی اورانیوم خود رسیده و این مساله را کشورهای جهان به آن رسما اذعان کرده اند در حالی که همان طور که رئیس جمهوری ایران اعلام کرده است، غنی سازی اورانیوم در تاسیسات هسته ای ایران ادامه خواهد داشت.

شبکه خبری اسکای نیوز عربی که مقر آن در دبی است نیز این توافق نامه را اتفاقی بزرگ دانست که کشورهای عربی از آن ناخرسندند و گزارش داد که ایران در این توافق نامه به هر آن چه می خواست رسید. این شبکه خبری همچنین به ناخرسندی عربستان و امارات متحده عربی از امضای این توافق نامه خبر داد.

روزنامه مصری الشروق نیز گزارش داد که این توافق نامه گامی بزرگ برای ایران برای پیوستن به جمع کشورهای قدرتمند جهان محسوب می شود و می تواند اختلافات موجود میان تهران و غرب را بسیار کاهش دهد. این روزنامه مصری در ادامه به خشم نتانیاهو به امضای این توافق نامه اشاره کرده و گزارش می دهد که نخست وزیر رژیم صهیونیستی امضای این توافق نامه را خطایی تاریخی توصیف کرده است.

روزنامه مصری الاهرام نیز نوشت که ایران توانست با ایجاد شکاف در میان 1+5 در ژنو در نهایت مذاکرات را به سمتی هدایت کند که توافق نامه ای امضا شود که حقوق هسته ای آن به رسمیت شناخته شود. این روزنامه مصری همچنین به تهدیدهای عربستان نیز اشاره می کند و می نویسد که ریاض تهدید کرده است که با امضای این توافق نامه دست بسته نظاره گر نخواهد نشست.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: الجزیره غنی سازی اورانیوم مذاكرات ايران با 1+5


نظر شما :