ولی ‌نصر در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان:

ایران با کاهش قدرت شیعیان کنار نمی آید

۰۲ تیر ۱۳۹۳ | ۱۷:۵۳ کد : ۱۹۳۴۷۷۵ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: ولی رضا نصر
کشورهای سنی منطقه فرق زیادی میان داعش با دیگر نیروهای سیاسی قائل نمی‌شوند. مثلا عراقی‌های سنی جنایت‌هایی که در عراق می‌شود و نمونه اخیر آن 1700 سرباز شیعی در تکریت قتل عام شدند را محکوم نکردند.
ایران با کاهش قدرت شیعیان کنار نمی آید

دیپلماسی ایرانی: دکتر ولی نصر، مشاور سابق باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا در گفت وگو با شبکه خبری سی ان ان می گوید که باراک اوباما با ارسال 300 مشاور نظامی به عراق باید در خطی بسیار بالاتر از هم پیمانی های طایفه ای در عراق قرار بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری وای نیوز، پیش از این دیوید پترایوس، یکی از فرماندهان اصلی حمله به عراق در سال 2003 و رئیس سابق سازمان امنیت امریکا گفته بود که ایالات متحده باید نسبت به این که تبدیل به یک قدرت هوایی برای گروه های شیعی عراقی شود، هوشیار باشد چرا که در عراق نگرانی از سوی همه طرف ها وجود دارد.  

نصر در گفت وگو با سی ان ان می گوید: «وضعیت فعلی در عراق وضعیت بسیار سختی است برای این که سنی ها می خواهند وضعیت خود را در منطقه بازیابند و به هر قیمتی شده جایگاه خود را بهبود بخشند.»

وی که خبرگی بسیاری در بحث های طایفه ای دارد در ادامه می افزاید: «کشورهای سنی منطقه فرق زیادی میان داعش با دیگر نیروهای سیاسی قائل نمی شوند. مثلا عراقی های سنی جنایت هایی که در عراق می شود و نمونه اخیر آن 1700 سرباز شیعی در تکریت قتل عام شدند را محکوم نکردند. این نشان می دهد که همه آنها پذیرفته اند که داعش صدای سنی ها شده است، و این دقیقا نگرانی شیعیان را موجب می شود و باعث می شود که حاضر نشوند در برابر سنی ها هیچ گونه امتیازی بدهند.»

نصر تاکید می کند، اوباما باید به گونه ای رفتار کند که این گونه برداشت نشود که گویی قدرت مسلح اهل تسنن است یا این که در نظر شیعیان عراق مدافع آنها است، او باید فراتر از همه این خطوط حرکت کند.  

مشاور سابق باراک اوباما همچنین می گوید: «غرب باید منطق اموری که در منطقه می گذرد را درک کند، به ویژه بعد از آن که انتقادهای تندی متوجه نوری مالکی، نخست وزیر عراق شده است. اوضاع جاری در عراق رفتار نوری مالکی را به دنبال داشته است.»

وی در ادامه می افزاید: «غربی ها تمایل داشتند که سوری ها دست از بشار اسد بکشند اما او همچنان سر جایش مانده است، به اعتقاد من یاران مالکی نیز نسبت به آینده خود نگران هستند. مردم از این می ترسند که قتل عام شوند، آنها از تهدیدهای داعش مبنی بر تخریب بارگاه های دینی شان نگران هستند. من فکر می کنم آنها چندان هم بدشان نمی آید که مالکی با داعش تعامل کند و ضرورتا این به معنای کوتاه آمدن او از منصبش نیست.»

ایران به طور کلی از داعش احساس نگرانی می کند، تهران می خواهد که این مشکل به طور کلی حل شود و در این موضع امریکا نیز مشارکت داشته باشد اما بر این اعتقاد نیستم که ایران آمادگی داشته باشد آن طور که امریکا گمان می کند برای حل این مشکل اقدام کند.

وی در مورد ایران و نقش آن در عراق نیز می گوید: «ایران قوی ترین قدرت شیعه در منطقه است که از دولت مالکی نیز حمایت می کند. به اعتقاد من ایران نقشی سازنده در دعوت برای تشکیل حکومتی فراگیر در عراق بازی می کند. اما سوال این است که ماهیت شرایطی که حول آن می تواند حکومت آینده عراق شکل بگیرد، چیست؟»

ولی نصر در ادامه می افزاید: «من گمان نمی کنم که ایران فکر کوتاه آمدن شیعیان از قدرت را قبول کند و اجازه دهد که سنی ها دوباره در عراق به قدرت برسند.»

وی درباره رویکرد ایران به داعش نیز می گوید: «ایران به طور کلی از داعش احساس نگرانی می کند، تهران می خواهد که این مشکل به طور کلی حل شود و در این موضع امریکا نیز مشارکت داشته باشد اما بر این اعتقاد نیستم که ایران آمادگی داشته باشد آن طور که امریکا گمان می کند برای حل این مشکل اقدام کند. به این ترتیب که در ساختار زیربنایی قدرت سنی ها هم افزوده شوند.»

از سوی دیگر پیتر فاستر از منتقدان همیشگی سیاست خارجی باراک اوباما در روزنامه دیلی تلگراف با عنوان "ایالات متحده ناتوان از جنگ، تمایلی برای ورود به این درگیری ندارد"، می نویسد: اوباما به هیچ وجه تمایلی برای درگیر شدن در عراق ندارد. با وجود این که شاهین های امریکا خواستار حملات هوایی کشورشان برای جلوگیری از پیشرفت های دولت اسلامی در عراق و شام به سمت بغداد هستند اما اوباما همچنان بر مواضع "خوش بینانه" خود نسبت به این قضیه اصرار دارد.

به گزارش وای نیوز وی در ادامه می نویسد: هر کس که به حرف های اوباما درباره عراق گوش دهد متوجه می شود که که او رویکرد شاهین ها را ندارد، آنها معتقدند که خاورمیانه در شرف جنگ داخلی گسترده ای میان سنیان و شیعیان است و داعش درصدد است که رویای خود را برای تشکیل کشور غنی از نفت که پناهگاهی امن برای تروریست ها باشد، تحقق بخشد. اما اوباما خلاف این دیدگاه را نسبت به اوضاع دارد، به اعتقاد او آن چه در عراق می گذرد مشکل منطقه ای است که سال ها به طول خواهد انجامید و تهدید مصالح ایالات متحده امریکا در اولویت آخر آن قرار دارد. اوباما تنها تهدید مصالح ملی امریکا را نهایت حد لازم برای مداخله نظامی امریکا در خارج از این کشور می داند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

ولی رضا نصر

نویسنده خبر

سید ولی‌رضا نصر (متولد ۱۳۳۹ تهران) اسلام‌شناس، استاد دانشگاه، متفکر سیاسی و مفسر مسائل بین‌المللی، و از اساتید شناخته‌شدهٔ مسائل خاورمیانه در غرب است. او رئیس مدرسه مطالعات بین‌المللی ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: داعش مالکی باراک اوباما ولي نصر


( ۲ )

نظر شما :