ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از خبر مرگ ابوبکر البغدادی توسط القاعده تا تکذیب مخالفت امریکا با سفر عبادی

۲۱ بهمن ۱۳۹۵ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۶۶۹۲۱ اخبار اصلی خاورمیانه
خبر مرگ ابوبکر بغدادی توسط القاعده، تکذیب مخالفت امریکا با سفر عبادی، نامه دونالد تاسک به سران اروپا با مضمون تهدید دانستن ترامپ و نارضایتی مردم امریکا از دستاوردهای اقتصادی اوباما در آخرین نظرسنجی، از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از خبر مرگ ابوبکر البغدادی توسط القاعده تا تکذیب مخالفت امریکا با سفر عبادی

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته " مجموعه ای است که در آن مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

تاسک، ترامپ را تهدیدی برای وحدت اروپا دانست

دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا روز سه شنبه هفته گذشته در نامه ای خطاب به سران اتحادیه اروپا، رئیس جمهوری جدید آمریکا را جزء یکی از تهدیدات اصلی پیش روی وحدت اروپائیان دانست و وی را در رده تهدیداتی همچون اقدامات خصمانه روسیه، گروه های تروریستی و افراط گرای اسلامی و همچنین جنگ های داخلی در خاورمیانه قرار داد.

به گزارش نشریه آتلانتیک، دونالد تاسک در این نامه بر نگرانی های کشورهای اروپایی نسبت به رئیس جمهور جدید آمریکا تأکید کرد و اقدامات وی در خصوص زیر سوال بردن اهمیت سازمان ناتو و همچنین تحسین بریتانیا برای خروج از برگزیت را نگران کننده دانست.

 

نارضایتی مردم امریکا از دستاوردهای اقتصادی اوباما

روزنامه انگیسی گاردین گزارش داد هفته گذشته نظرسنجی ای با هدف ارزیابی پیشرفت های اوباما در زمینه اقتصادی انجام شد. نتایج حاصل از این نظرسنجی نشان می دهد که در حدود 56 درصد از مردم آمریکا بر این باورند که آمریکا در زمینه اقتصادی هیچ پیشرفتی نداشته و در همان نقطه قبلی خود ایستاده است. 48 درصد از مردم نیز معتقدند که دستاوردهای پیشین در زمینه کاهش فاصله طبقاتی میان ثروتمندان و فقیران از دست رفته و تنها 14 درصد از مردم از سیاست های اقتصادی وی رضایت داشته و بر این باورند که اقتصاد آمریکا در طی این سال ها با پیشرفت روبه رو بوده است.

 

آمریکا یک گروه جگنجو را برای جدایی اقلیم سنی در عراق آموزش می دهد

وزیر کشور سابق عراق در یادداشتی افشاگرانه نسبت به آموزش نظامی محرمانه یک گروه جنگجوی اهل سنت توسط نیروهای آمریکایی در پادگان عین الاسد در استان الانبار در غرب عراق هشدار داد و هدف از آن را اجرایی کردن طرح تجزیه و ایجاد اقلیم سنی در عراق دانست.

 به گزارش وبسایت خبری مجلس اعلای اسلامی عراق، باقر جبر صولاغ، عضو مجلس اعلای اسلامی عراق در صفحه شخصی اش در فیسبوک نوشت، نیروهای آمریکایی در پادگان عین الاسد در الانبار در حال آموزش نظامی و آماده سازی یک گروه جنگجوی اهل سنت هستند که چشم انداز آتی شکل گیری اقلیم سنی در عراق است. وی اضافه کرد: نظامیان آمریکایی بر این گروه جنگجو نام مقاومت نهاده اند و قرار است در آینده از اقلیت ایزدی ها و کردها نیز به آنها بپیوندند تا زمینه شکل گیری اقلیم سنی متشکل از استان الانبار و دیگر مناطق سنی نشین عراق باشند.

صولاغ خاطر نشان کرده است که این گروه مشابه تجربه گروه های مسلح کردهای دموکرات سوریه است که نیروهای آمریکایی درصدد بازپس گیری رقه از گروه تروریستی داعش توسط آنها هستند.

 

سازمان ملل متحد: داعش در موضع دفاعی قرار گرفته است

سازمان ملل متحد روز دوشنبه اعلام کرد: گروه تروریستی داعش به علت روبه رو شدن با کاهش درآمد ناشی از فروش نفت و دریافت باج و خراج و کاهش توانایی برای جذب جنگجویان تازه، از نظر نظامی در موضع دفاعی قرارگرفته است.

 به گزارش خبرگزاری فرانسه از سازمان ملل متحد در ایالات متحده، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد با این حال به شورای امنیت هشدار داد که داعش همچنان تهدیدی عمیق است، زیرا بخشی از زیان ها و آسیب های وارد شده به خود را در میدان نبرد، جبران کرده است.

 

بر اساس این گزارش، داعش از نظر نظامی در چند نقطه شامل افغانستان، عراق، لیبی و جمهوری عربی سوریه، در موضع دفاعی قرار گرفته است. این گزارش می افزاید: با توجه به کاهش درآمد داعش، این گروه شبه نظامی وادار به فعالیت با تکیه بر بودجه اضطراری شده است.

 

تلاش داعش برای خرید کودک از آوارگان سوری

خبرگزاری رویترز گزارش داد که شبکه تروریستی داعش تلاش می کند از میان پناهجویان سوری نیروی جوان و نوجوان و کودک استخدام کند.

بنا به این گزارش، داعش در اردوگاه های پناهندگان سوری در جاهای مختلف به خصوص ترکیه و اردن و حتی در درون خود سوریه فعال است و تلاش می کند با دادن پیشنهادهای دندانگیر نقدی به قاچاقچان انسان از میان پناهجویان نیرو بگیرد.

به گزارش رویترز، داعش تلاش می کند عمده این افراد کودک باشند تا بتواند ضمن شست وشوی مغزی آنها در آینده از آنها استفاده نظامی کند. همچنین دختران را برای به دنیا آوردن نیروهای جدید خریداری می کند.

 

کاهش درآمدهای نفتی داعش

به گزارش سازمان ملل درآمد داعش از فروش غیرقانونی نفت به شدت کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عمده درآمدهای نفتی داعش از میدان های نفتی استان دیرالزور سوریه و اطراف موصل است که در سال های گذشته تا 1.5 میلیارد دلار از طریق آنها درآمد کسب می کرد.

سازمان ملل گزارش می دهد با عقب نشینی و تحلیل نیروی داعش در سوریه و عراق درآمدهای این شبکه تروریستی از بخش نفت از ۵۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۵ به ۲۶۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۶ کاهش یافته است.

 

آمریکا مخالفت با سفر حیدر العبادی را تکذیب کرد

سفارت آمریکا در بغداد اعلام کرد که خبر منتشر شده درباره مخالفت آمریکا با سفر حیدر العبادی، نخست وزیر عراق به واشنگتن صحت ندارد.

به گزارش خبرگزاری موسوعه العراق، سفارت آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد آن چه برخی از رسانه ها اخیرا درباره ابلاغ سفیر آمریکا به حیدر العبادی درباره تصمیم دونالد ترامپ برای عدم سفر به واشنگتن منتشر کردند، دروغ است.

سفارت آمریکا در ادامه بیانیه خود اعلام کرد که دو طرف در دیدار با یکدیگر درباره ادامه حمایت آمریکا از عراق در جنگ با داعش بحث و تبادل نظر کردند.

برخی رسانهها خبر دادند که داگلاس سلیمان، سفیر آمریکا در بغداد با حیدر العبادی نخست وزیر عراق، مخالف ترامپ با سفر وی به واشنگتن را ابلاغ کرد.

 

القاعده مرگ ابوبکر البغدادی را اعلام کرد

شبکه القاعده در یمن اعلام کرد که ابوبکر البغدادی، رهبر داعش در حمله هوایی امریکایی ها کشته شده است.

به گزارش پایگاه خبری بابل 24، قاسم الریمی، رهبر خودخوانده القاعده در شبه جزیره عرب در این باره گفت: «حمله هفته گذشته امریکایی ها به استان البیضاء در مرکز یمن باعث کشته شدن شماری از رهبران داعش و خانواده هایشان از جمله ابوبکر البغدادی شده است.»

وی در پیام صوتی خود که در اینترنت منتشر شد اعلام کرد که کماندوهای امریکایی نیمه های شب هفته گذشته وارد این منطقه شدند در حالی که پشتیبانی نیروی هوایی امریکا را نیز داشتند. آنها چند ساعت در منطقه اقدام به عملیات نظامی کردند و با نیروهای ما درگیر شدند. در پی این درگیری ها چندین سرباز امریکایی کشته و زخمی و دو هواپیمای جنگی آنها نیز آسیب دید.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اقلیم سنی حیدر العبادی دونالد ترامپ دونالد تاسک القاعده داعش باراک اوباما ابوبکر البغدادی


نظر شما :