هدف بعدی داعش، اردن است

۲۹ خرداد ۱۳۹۳ | ۲۰:۴۷ کد : ۱۹۳۴۶۱۵ سرخط اخبار

پژوهشکده «استراتفور» در مطلبی نوشت: گروهک داعش بر اساس منطق «ژئوپلیتیک» و پس از تسلط بر نقاطی در سوریه و عراق، در مرحله بعدی از طریق این دو کشور به اردن حمله خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس پژوهشکده آمریکایی «استراتفور» در گزارشی نوشت داعش قصد دارد گستره دامنه خود در منطقه را افزایش دهد و پس از عراق به سمت اردن برود.

این پژوهشکده آمریکایی نوشت که عقب نشینی ارتش عراق از شهرههای غربی در فاصله 180 کیلومتری مرزهای اردن، «امان» را ضعیف کرده و این کشور را به هدف بعدی گروه های تروریستی تبدیل کرده است؛ مسئله ای که باعث شده اردن نیروهای بیشتری را در مرزهای خود مستقر کند.

استراتفور به نقل از مطلبی در روزنامه «اردن تایمز» در 15 ژوئن می نویسد: امان به سبب ترس از یورش داعش، تدابیر امنیتی در مرزهای خود را افزایش داده است و داعش به صورت آرام در حال پیشروی به سمت اردن است و شاخه ای از گروهک داعش در اردن اعلام موجودیت کرده است.

استراتفور ادامه می دهد که حمله داعش به اردن بر اساس منطق «ژئوپولتیک» یا همان جغرافیای سیاسی صورت می گیرد و پس از حمله داعش به سوریه و سپس عراق، حال این گروهک می تواند از دو سمت وارد اردن شود اما در این راه موانع بسیاری پیش روی داعش است به ویژه اینکه نیروهای امنیتی اردن ثابت کرده اند از توان نظامی بالایی برخوردارند.

در ادامه این گزارش آمده است علاوه بر این اردن روابطی قوی با آمریکا و عربستان دارد اما حتی اگر آمریکا و عربستان پشتیبانی محکمی از نظر اطلاعاتی، مالی و نظامی نسبت به اردن داشته باشند باز هم این کشور به پایگاهی مهم برای عناصر مسلح تبدیل خواهد شد.

بر اساس این گزارش در حال حاضر قوای هم جهت با گروهک های مخالف داعش مانند النصره کنترل صحنه جهادی-تروریستی این کشور را در دست دارند و درست است که داعش در اردن طرفدارانی دارد اما با افراد مخالفی مانند «ابومحمد المقدسی» و «ابوقتاده» دو تن از رهبران گروه های سلفی روبروست کسانی که این گروهک را به دلیل انقلابش علیه القاعده مورد انتقاده قرار دادند.

استراتفور به برخی اقدامات سابق القاعده در اردن، مانند انفجار 3 هتل در سال 2005 و ترور یک دیپلمات آمریکایی در سال 2000 اشاره می کند و می افزاید بعد از اینکه قدرت داعش به شکل گسترده در اردن بیشتر شود حملات خود را آغاز خواهد کرد.

در پایان این گزارش آمده است که داعش وضعیت فعلی خود به ویژه حمله اخیرش به عراق را تحکیم خواهد بخشید و بعد از آن تصمیم خواهد گرفت که آیا به نفعش است که به صورت مستقیم در اردن حضور یابد یا اینکه صبر کند تا وضعیتش در عراق روشن شود.

کلید واژه ها: اردن داعش در اردن


نظر شما :