رابرت فیسک از قهرمان نیروهای وفادار به اسد می‌گوید

"ببر"، محبوبترین سرباز بشار

۲۷ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۶:۴۳ کد : ۱۹۳۴۱۵۱ ترجمه برگزیده خاورمیانه
سرهنگ سهیل حسن دشمنان خود را مخلوق توصیف می‌کند و می‌گوید: «آنها بشر نیستند، کسانی که کمبرندهای انتحاری به خود می‌بندند و سلاح‌های سنگین و پیشرفته و چاقو حمل می‌کنند را نمی‌توان بشر دانست.»
"ببر"، محبوبترین سرباز بشار

دیپلماسی ایرانی: گزارش ها حاکی از آن که سرهنگ سهیل حسن، سرباز محبوب بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه است که به خود نام مستعار "النمر" (ببر) داده است. وی بی باک ترین سرباز سوری است که می گوید هر لحظه انتظار مرگ می کشد و حاضر است "شهید" فدایی در راه کشورش سوریه شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، به نقل از روزنامه انگلیسی ایندیپندنت وی فرمانده نیروهای نظامی ای بود که از حماه به حلب حمله کردند و توانستند بخش های مهمی از این مناطق را آزاد کنند. وی می گوید که بارها تلاش کرده رهبران جبهه النصره و داعش یا مخالفان را وادار به تسلیم کند برای این که گزینه دیگری در برابرشان نبوده است.

وی که در پی نبردهای حلب تا رتبه سرهنگ ارتقا یافته است در گفت وگو با رابرت فیسک، روزنامه نگار مشهور انگلیسی همچنین می گوید: «بعد از آن تلاش کردم گزینه های دیگر غیر از جنگ و ویرانی را آزمایش کنم، در پی تلاش های من صدها نفر تسلیم شدند غیر از آنهایی که گمان می کردند می خواهیم توطئه ای علیه آنها ترتیب دهیم، برای همین بسیاری از آنها بعد از آن که مجبور به تسلیم می شدند نیز سعی می کردند به ما حمله کنند.»

سهیل حسن یا آن طور که خودش می گوید، نمر همچنین می گوید: «کسانی که به من خیانت کنند سرنوشتشان مرگ است. من در برابر هیچ گونه خیانتی کوتاه نمی آیم.»

نمر تاکید می کند، آن چه در سوریه می گذرد جنگ داخلی است و ما در حال جنگ علیه توطئه ای بین المللی هستیم.

سرهنگ سهیل حسن دشمنان خود را مخلوق توصیف می کند و می گوید: «آنها بشر نیستند، کسانی که کمبرندهای انتحاری به خود می بندند و سلاح های سنگین و پیشرفته و چاقو حمل می کنند را نمی توان بشر دانست.»

وی در توصیف شخصیت خودش می گوید: «قلبم مثل سنگ است، ذهنم صاف و آرام مثل دریاست، مثل دریا وقتی که موجش بالا می رود همه چیز را می بلعد ذهن من هم همان گونه رفتار می کند.»

پسرم را 4 سال است که ندیده ام، آخرین باری که او را دیدم دو سالش بود، امروز او شش سالش است. سوریه خانه من است. و قسم خورده ام تا زمانی که پیروزی در سوریه محقق نشود او را نبینم. شاید قبل از این که او را ببینم بمیرم.

فیسک در توصیف "ببر" می نویسد: وی از جایگاه بالایی نزد یارانش برخوردار است، بسیاری او را مردی استثنائی می دانند. ببر، مخلصانه وفادار به حکومت سوریه است.

ببر در گفت وگو با فیسک همچنین می گوید: «پسرم را 4 سال است که ندیده ام، آخرین باری که او را دیدم دو سالش بود، امروز او شش سالش است. سوریه خانه من است. و قسم خورده ام تا زمانی که پیروزی در سوریه محقق نشود او را نبینم. شاید قبل از این که او را ببینم بمیرم.»

گزارش های روزنامه های طرفدار بشار اسد، لقب های دیگری نیز به سرهنگ سهیل حسن داده اند، از جمله رایحه زرد، ببر، ستاره سهیل. القابی از این دست تنها به یک فرمانده نظامی اطلاق شده است. البته بسیاری نیز می گویند که ارزش سهیل بالاتر از این القاب است و وی لیاقت القابی بالاتر را دارد. به ویژه که به وی پیشنهاد سرتیپی داده شده اما او رد کرده است گفته تنها زمانی که به طور کامل بتواند دستاورد مهم میدانی به دست آورد و جنگ را در سوریه به پایان برساند این لقب را قبول خواهد کرد.

از سوی دیگر مخالفان سوری سرهنگ ببر را فرمانده عملیات جدید ارتش سوریه در حلب می دانند. آنها مدعی اند که استفاده از بشکه های آتش زا در مناطقی از حلب که به آزادسازی آن مناطق انجامید، ایده ای ساخته و پرداخته اوست. منابع خبری وابسته به مخالفان همچنین می گویند که رئیس جمهوری سوریه دستور داده بود که سهیل حسن، افسر قدرتمند نیروی هوایی سوریه فرماندهی عملیات ویژه در سازمان امنیت هوایی سوریه را بر عهده بگیرد تا به این ترتیب محافظت از استان ادلب که از اوت 2013 به این سو از چنگ مخالفان خارج شد را بر عهده بگیرد. وی همچنین بعد از آن که توانست دستاوردهای بالایی در حلب به دست آورد و در فرماندهی نیروهای دفاع ملی محلی در این استان دستاوردهای بالایی به دست آورد به فرماندهی عملیات مناطق ساحلی منصوب شد.

گفته می شود نیروهای کارآزموده بسیار زبده ای در اختیار سرهنگ سهیل هستند به گونه ای که وی در حال حاضر هزار نیروی زبده کارآزموده که سخت ترین دوره های نظامی را آموزش دیده اند تحت فرماندهی خود دارد.

سهیل همچنین نقشی مهم در آزادسازی مناطق تحت محاصره مخالفان در لاذقیه و ادلب داشته است. آزادسازی شهر اریحا از مهترین دستاوردهای او محسوب می شود. وی همچنین توانسته است فرودگاه های نظامی لاذقیه، حمص و حماه را به کنترل ارتش سوریه در آورد به گونه ای که اکنون این فرودگاه ها که بالگردهای نظامی و جنگنده های میگ در خود جای داده اند نقشی به سزا در جنگ های نیروهای سوری با مخالفان ایفا می کنند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار اولیه : چهارشنبه 21 خرداد 1393/ باز انتشار : سه شنبه 27 خرداد 1393

کلید واژه ها: حلب سهیل حسن


( ۹ )

نظر شما :