چرایی حضور دیپلمات های آمریکایی در ژنو

برنز به دیپلمات های ایرانی چه گفت؟

۲۰ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۵:۱۲ کد : ۱۹۳۴۱۲۱ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
پیام برنز در مذاکرات محرمانه با ایران بر این مبنا بود که آمریکا برنامه غنی سازی ایران را با مقادیری از غنی سازی داخلی می پذیرد اما تا زمانی که جامعه بین المللی بتواند اطمینان حاصل کند که تهران نمی تواند قطعات سلاح هسته ای را مونتاژ کند.
برنز به دیپلمات های ایرانی چه گفت؟

دیپلماسی ایرانی: ایالات متحده آمریکا دیپلمات شماره 2 خود را طی اقدامی غافلگیر کننده به ژنو فرستاده تا با دیپلمات های ایرانی مذاکره کند. این نشانه ای از نگرانی های فزاینده دولت اوباما در مورد عدم پیشرفت درمذاکرات بین المللی بر سر برنامه های هسته ای ایران به شمار می رود.

در حالی که ایران و گروه 1+5(آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) باید تا 20 جولای( 29تیر) به یک توافق هسته ای نهایی دست یابند، ویلیام برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا به همراه دو مقام عالی آمریکایی دیگر شامل وندی شرمن دستیار دولت در امور سیاسی و جیکوب سولیوان، معاون جو بایدن، مشاور امنیت ملی اوباما در ژنو در حال مذاکره با دیپلمات های ایرانی هستند.

آمریکا و ایران خبر انجام این مذاکرات را تنها مدت کوتاهی قبل از آغاز این مذاکرات اعلام کردند و این در شرایطی است که هفته آینده پنجمین دور از مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در وین برگزار می شود. اما حضور برنز در مذاکرات دوجانبه با ایران حاکی از فوریت و اضطرار به نتیجه رساندن گفت و گو ها با ایران است.

این برنز بود که در سال 2013 با مقامات ایرانی مذاکره محرمانه انجام داد و زمینه را برای توافق هسته ای مقدماتی قراهم کرد. پیام برنز در مذاکرات محرمانه با ایران بر این مبنا بود که آمریکا برنامه غنی سازی ایران را با مقادیری از غنی سازی داخلی می پذیرد اما تا زمانی که جامعه بین المللی بتواند اطمینان حاصل کند که تهران نمی تواند قطعات سلاح هسته ای را مونتاژ کند.

این معامله زمینه را برای توافق هسته ای مقدماتی ایجاد کرد و پس از آن وندی شرمن به طور علنی هدایت مذاکرات هیات آمریکایی با ایران را بر عهده گرفت. این در حالی است که در زمان مذاکرات محرمانه برنز با دیپلمات های ایرانی، جیک سولیوان نیز حضور داشت.

اما اکنون در فاصله اندکی بیش از یک ماه مانده به پایان فرجه شش ماهه برای دستیابی به توافق جامع، به نظر می رسد که مذاکرات به مانع برخورد کرده است.  برخی گمانه زنی ها حاکی از آن است که ایران درخواست های جدیدی را برای حصول توافق نهایی مطرح کرده و در صورتی که چنین باشد، سخت تر شدن موضع تهران می تواند کنگره را برای اعمال تحریم های مضاعف علیه تهران تحریک کند. تحریم های بین المللی جاری هم اکنون پیامدهایی برای اقتصاد ایران به همراه داشته است و تهران و واشینگتن تاکید دارند تحریم های بیشتر به منزله پایان دیپلماسی خواهد بود.

ایالات متحده آمریکا دیپلمات شماره 2 خود را طی اقدامی غافلگیر کننده به ژنو فرستاده تا با دیپلمات های ایرانی مذاکره کند. این نشانه ای از نگرانی های فزاینده دولت اوباما در مورد عدم پیشرفت درمذاکرات بین المللی بر سر برنامه های هسته ای ایران به شمار می رود.

در چنین شرایطی پاسخ دولت اوباما با این مشکل این است: دیپلمات برنز با تجربه زیادی که در مصالحه با ایران دارد، باید این توافق هسته ای را نجات دهد.

یکی از موضوعات کلیدی که باید بین دو طرف حل شود تعداد سانتریفوژهای است که پس از توافق نهایی می توانند در ایران فعالیت داشته باشند. همچنین میزان اورانیوم غنی شده تولیدی از این سانتریفوژها نیز موضوعی برای بحث است. یک نگرانی عمده دیگر برای قدرت های بین المللی درخواستی است که ایران در جریان چهارمین دور از مذاکرات هسته ای در وین مطرح کرد و آن تولید اورانیوم غنی شده به منظور تامین سوخت برای راکتور بوشهر بود.

به موجب قراردادی که این راکتور طبق آن ساخته شده است،  روسیه باید برای 10 سال سوخت مورد نیاز راکتور بوشهر را تامین کند. برخی دیپلمات ها و منتقدان برنامه های هسته ای ایران ادعا می کنند خواسته ایران در مورد تامین سوخت راکتور بوشهر غیر قابل پذیرش است زیرا به ایران اجازه می دهد مقادیر زیادی اورانیوم غنی شده تولید کند که در صورت فرآوری بیشتر می تواند مواد مورد نیاز برای ساخت سلاح هسته ای را تامین کند.

یک مساله دیگر نیز مدت زمان اجرای توافق هسته ای نهایی است. ایران می خواهد این توافق را در بازه زمانی کوتاه تر اجرا کند که احتمالا سه سال است اما آمریکا و متحدان اش می خواهند این قرار داد در زمانی طولانی تر اجرا شود که به طور حتم بیش از 5 سال خواهد بود.

هرچند در توافق هسته ای مقدماتی، تمدید مذاکرات برای شش ماه دیگر پیش بینی شده است اما برخی دیپلمات ها می گویند تمدید این مذاکرات می تواند به معنی دشوار و پیچیده تر شدن روند دیپلماتیک باشد. از آنجایی که انتخابات میان دوره ای کنگره پیش رو است، سناتورها روز به روز تردید بیشتری در مورد ابتکار عمل دیپلماتیک دولت اوباما در مورد ایران پیدا می کنند و این احتمال وجود دارد که اگر مذاکرات تا 20 جولای به امضاء توافق نهایی منجر نشود، بار دیگر برای تصویب تحریم های بیشتر دست به کار شوند.

منبع: کریستین ساینس مانیتور/ تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: برنز دولت اوباما مذاکرات دوجانبه


نظر شما :