افخم: سفر امیر کویت برای میانجی گری نبود

۱۴ خرداد ۱۳۹۳ | ۰۴:۱۲ کد : ۱۹۳۳۸۰۷ سرخط اخبار

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که سفر شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح امیر دولت کویت به ایران موفقیت آمیز بود، گفت: سفر امیر کویت به ایران با هدف رایزنی در سطوح بالای دو کشور در حوزه مناسبات دو جانبه انجام شد.

مرضیه افخم در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار سیاسی ایرنا افزود: سفر امیر دولت کویت به ایران با هدف رایزنی در سطوح بالای دو کشور در حوزه مناسبات دوجانبه، منطقه ای و بین المللی و در چارچوب اولویت های سیاست خارجی دولت تدبیر و امید مبنی بر توسعه روابط با همسایگان و افزایش سطح همکاری و اعتماد متقابل، انجام شد.

افخم با بیان این که دیدارها و گفت و گوهای بسیار خوب امیر کویت با رهبر معظم انقلاب و رییس محترم جمهور در فضایی صمیمی و دوستانه برگزار شد، اظهار داشت: ما معتقدیم رایزنی ها درخصوص تقویت روابط دوجانبه، امنیت منطقه خلیج فارس و مسایل منطقه ای از جمله عراق و سوریه و تاکید بر لزوم وحدت و همگرایی و مقابله با خطر گروه های تکفیری و رویکرد طائفه گرایی، زمینه ساز مناسبی در جهت همکاری جمعی در منطقه خلیج فارس خواهد بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با تاکید بر اهمیت مساله امنیت و لزوم همکاری جمعی در منطقه، امنیت را مقوله ای جدایی ناپذیر و به هم پیوسته دانست و گفت: تعهد همه طرف ها به همکاری و ارتباطات مستمر و نزدیک ضامن دستیابی به این مهم است.

وی همچنین با اشاره به قراردادها و تفاهمنامه های امضا شده میان ایران و کویت گفت: همکاری ها در زمینه امنیتی، حمل و نقل هوایی، گمرکی، ورزش و گردشگری، موضوعات مهمی بودند که در کنار مسائل سیاسی مورد تبادل نظر و تفاهم قرار گرفتند که همگی در شروع دور جدید روابط دوجانبه موثرند. ایران مقصد گردشگری امن و جذابی برای شهروندان کویتی است توسعه روابط در این زمینه قابل تعمیم به مجموعه ملت های منطقه می باشد.

افخم درباره موضوع میانجیگری امیر کویت میان ایران و عربستان هم که طی روزهای اخیر از سوی برخی رسانه های منطقه مطرح شده بود، گفت: موضوع میانجیگری مطرح نبوده، در عین حال تماس ها و تبادلات بین دو کشور ایران و عربستان که از سابقه طولانی روابط برخوردار هستند، در جریان است و مسیر خود را طی می کند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین درخصوص تشکیل دولت توافق ملی فلسطین گفت: تشکیل دولت توافق ملی را تبریک می گوییم و این اقدام را که حاصل تجربه فلسطینیان است گامی برای ارتقای همبستگی جهت احقاق حقوق ملت قهرمان فلسطین ارزیابی می کنیم.

افخم اضافه کرد: امروز به واسطه عزم و پایمردی فلسطینیان و همت مسوولان فلسطین جایگاه مساله فلسطین در مناسبات بین المللی تقویت شده است و اهتمام مسوولان مختلف فلسطینی نسبت به این مهم قابل احترام است.

کلید واژه ها: کویت


نظر شما :