واشنگتن از مواضع سابق خود در سوریه فاصله می‌گیرد

تغییر تاکتیک با تکیه بر اصل عدم دخالت نظامی

۱۱ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۶:۲۹ کد : ۱۹۳۳۶۲۷ اخبار اصلی خاورمیانه
ناظران تغییر مواضع امریکا در قبال مخالفان سوری را ناشی از درگیری‌های سیاسی و اقتصادی غرب و ایالات متحده در برابر ابرقدرت‌های نوظهور یعنی روسیه و چین می‌دانند که آخرین بار در بحران اوکراین رویاروی هم قرار گرفتند.
تغییر تاکتیک با تکیه بر اصل عدم دخالت نظامی

دیپلماسی ایرانی: به نظر می رسد ایالات متحده امریکا اخیرا تغییراتی را در سیاست خود در مورد سوریه اعمال کرده است. پیش از این واشنگتن سیاست متناقضی را در برابر بحران سوریه اتخاذ کرده بود که مبتنی بر عدم دخالت نظامی و خودداری از ورود مستقیم امریکا به بحران سوریه بود، مساله ای که باعث خشم متحدان منطقه ای امریکا به ویژه عربستان سعودی شد تا آن جا که دو کشور را از یکدیگر دور کرد. عربستان سعودی اصلی ترین مدافع سرسخت مخالفان اسد در سوریه محسوب می شود.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، جان کری، وزیر امور خارجه امریکا اعلام کرده که واشنگتن تصمیم گرفته است که گروه های مسلح معتدل مخالف بشار اسد در سوریه را آموزش دهد. این برای نخستین بار است که واشنگتن به صراحت از تغییر سیاستش در سوریه به سود مخالفان اسد صحبت می کند. مساله ای که نشان از تغییر سیاست واشنگتن در قبال بحران سوریه دارد.

کری همچنین گفته است: «تلاش ها برای حمایت از گروه های معتدل مخالف در سوریه ادامه دارد، این اقدامی رو به جلو است و من به هیچ وجه نشانه ای که احتمال ادامه حکومت بشار اسد و حضور او در قدرت را بدهد، نمی بینم.»

باراک اوباما، رئیس جمهوری سوریه نیز چهارشنبه هفته گذشته بر لزوم تقویت حمایت از گروه هایی که وی آنها را مخالفان معتدل در سوریه نامید، تاکید کرد.

ناظران تحولات سیاسی تغییر مواضع امریکا در قبال مخالفان سوری را ناشی از درگیری های سیاسی و اقتصادی غرب و ایالات متحده در برابر ابرقدرت های نوظهور یعنی روسیه و چین می دانند که آخرین بار در بحران اوکراین رویاروی هم قرار گرفتند.

علاء الدین الخطیب، مخالف سوری در این باره می گوید: «این تغییر تغییری تاکتیکی است و باعث تغییر شدید موازنه ها در سوریه نمی شود.»

وی درباره اظهارات اخیر رئیس جمهوری امریکا درباره سیاست های ایالات متحده در خاورمیانه نیز می گوید: «باراک اوباما این اظهارات را به این دلیل بیان کرده است تا بگوید که بر ضرورت مبارزه با گروه های تروریستی در سوریه تاکید دارد، مساله ای که می تواند ثباتی امنیتی برای هم پیمانان واشنگتن در منطقه قبل از همه اسرائیل به دنبال داشته باشد.»

زبانی که امریکا برای بیان سیاستش در بحران سوریه به کار برده نشان می دهد که جامعه جهانی به این درک رسیده است که باید بحران هایی از این دست را از دور حل و فصل کند بدون این که به طور مستقیم خود را درگیر سازد.

این در حالی است که نائل الحریری، عضو جریان "ساخت کشور سوریه" سخنرانی اخیر رئیس جمهوری امریکا را در حقیقت پیامی برای مخاطلبان داخلی امریکا می داند و می گوید که این سخنرانی نشان می دهد که امریکا برای اتخاذ مواضعی پرقدرت تر در قبال سیاست های فعلی اش در خاورمیانه مصمم است تا به این ترتیب از خشمی که که در قبال سیاست های متناقض امریکا در قبال تحولات خاورمیانه به وجود آمده و گویی امریکا نسبت به این تحولات بی تفاوت است، بکاهد.

در عین حال برخی از تحلیلگران نیز بر این اعتقادند که صحبت تازه اوباما درباره حمایت از مخالفان هم زمان با رویکرد محافظه کارانه اش نسبت به مداخله نظامی مستقیم در سوریه نشان از قانع شدن جامعه جهانی نسبت به این واقعیت است که غرب توانایی لازم برای ورود نظامی به بحران سوریه را ندارد و باید برای همین فورا به طور جدی راه حلی برای پایان دادن به این بحران بیابد.

در همین چارچوب خطیب می گوید: «زبانی که امریکا برای بیان سیاستش در بحران سوریه به کار برده نشان می دهد که جامعه جهانی به این درک رسیده است که باید بحران هایی از این دست را از دور حل و فصل کند بدون این که به طور مستقیم خود را درگیر سازد.»

در عین حال عده ای سخنرانی باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا را بازگوکننده دیدگاه های اروپایی ها در مبارزه با تروریسم نیز می دانند، مساله ای که حکایت از سیاست قدیمی جامعه غربی دارد که می گوید امریکا دشمنی خارجی خلق کند تا به این ترتیب  موازنه های سیاسی عالی ملی کشورهای بزرگ حفظ شود. بعضی ها نیز بر این اعتقادند که مواضع غرب مبتنی بر رسیدن به راه حل قاطع و فوری برای بحران سوریه نیست به ویژه که آنها هزینه مالی ای بابت سوریه پرداخت نکرده اند و هر چه به دست مخالفان سوریه می رسد از سوی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و ترکیه است.

این در حالی است که به گفته ناظران سیاسی ایالات متحده همچنان نسبت به توانایی های مخالفان سوری برای رهبری مرحله انتقالی در کشورشان تردید دارد و دلیل آن را نیز ناکامی های مکرر مخالفان در رویارویی با یاران وفادار به بشار اسد در میدان نبرد و عدم توانایی مخالفان برای هماهنگ شدن با یکدیگر می داند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سوريه و امريكا


نظر شما :