دو تصمیم مهم امریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران

۰۴ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۷:۱۷ کد : ۱۹۳۳۳۲۷ سرخط اخبار

در حالی که گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیت های هسته ای ایران مثبت بوده و بر پایبندی ایران به تعهدات خود تأکید کرده است، برخی از عناصر تندرو می کوشند، همچنان ضمن تحریف واقعیت بر روند مذاکرات هسته ای ایران تأثیر منفی گذارند. گزارشی که یک منبع خبری صهیونیستی منتشر کرده، کار جدیدی در این راستاست.

به گزارش «تابناک»، پایگاه اینترنتی «دبکا فایل»، وابسته به محافل امنیتی و اطلاعات رژیم اسرائیل در مطلبی با اشاره به گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی و همچنین دور اخیر مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه ۱+ ۵، مدعی شده مذاکرات هسته ای عملاً شکست خورده و دولت اوباما بازه زمانی موردنظرش برای رسیدن به توافق را تا سال ۲۰۱۵ تمدید کرده است.

دبکا مدعی است، هرچند در گزارش آژانس بر کاهش ۸۰ درصدی ذخایر اورانیوم با غنای بالای ایران تأکید شده، به «بخش منفی تصویر» در این زمینه اشاره نشده است. این بخش منفی، به ادعای سایت مذکور، برخورداری ایران از ۳. ۵ تن اورانیوم ۵ درصدی است که می تواند به سرعت تا سطح ۲۰ درصد و بیشتر غنی شده و برای ساخت ۵ تا ۷ بمب هسته ای کافی باشد.

از سوی دیگر، این سایت ادعا می کند که میزان ۸۰ درصدی اورانیوم رقیق شده ایران نیز دردی را دوا نمی کند، زیرا می توان آن را به سرعت به سطح غنای سابق بازگرداند؛ بنابراین، این سایت نتیجه می گیرد که در عمل هیج تحول مثبتی در موضوع هسته ای ایران رخ نداده و رسانه ها در این زمینه، تنها اقدام به ایجاد فضای مثبت کاذب کرده اند.

بنا بر ادعای این مطلب، در پی پیشرفت نداشتن دور اخیر مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱ +۵ در وین، تلاش های آمریکا برای برقراری کانال های مخفی با ایران از طریق ویلیام برنز و جیک سالیوان نیز موفق نبوده و به همین دلیل، امکان اینکه بر اساس بازه زمانی از پیش تعیین شده، بتوان تا پایان ماه ژوئیه به توافقی در موضوع هسته ای ایران دست یافت، وجود ندارد.

بنابراین، ادعا شده که دولت آمریکا، دو تصمیم مهم را درباره مذاکرات هسته ای ایران گرفته است؛ نخست اینکه بازه زمانی رسیدن به توافق را شش ماه دیگر تمدید کرده و آن را به ژانویه ۲۰۱۵ برساند و حتی پس از آن نیز امکان ادامه مذاکرات باشد. دوم آنکه با تدوین لایحه ای در کاخ سفید که به اوباما قدرت اعلام حمله نظامی به ایران در صورت لزوم را می دهد، رژیم اسرائیل را متقاعد کند که از انجام حمله نظامی به تأسیسات هسته ای ایران در جریان مذاکرات خودداری کند.

اما نگاهی دقیق تر به ادعاهای مطرح از سوی این سایت صهیونیستی، نشان می دهد که این گونه ادعا ها، چیزی بیش از یک داستان سرایی نیست که صرفاً با هدف تلاش برای ایجاد تأثیر منفی بر مذاکرات هسته ای ایران انجام می گیرد و نشانگر میزان خشم رژیم اسرائیل از روند مثبت موجود در مذاکرات است.

در این زمینه، نخست باید اشاره کرد که از زمان مذاکرات ژنو تاکنون، بحث ذخایر اورانیوم با غنای پایین ایران اصولاً به عنوان یک اولویت مطرح نبوده و تعهد ایران، شامل کاهش ذخایر اورانیوم ۲۰ درصدی خود بوده است؛ بنابراین، ادعای دبکا درباره خطرناک بودن حجم ذخایر اورانیوم با غنای پایین ایران، صرفاً بیان دیگری از خواسته های حداکثری نخست وزیر رژیم اسرائیل است که خواستار برچیده شدن کامل همه تأسیسات هسته ای ایران و از میان رفتن همه ذخایر اورانیوم غنی شده ایران است.

دوم آنکه اشاره این سایت به فضای رسانه ای بین المللی در موضوع هسته ای ایران، نشانگر آن است که رژیم اسرائیل این بار حتی نتوانسته در عرصه جهت دهی به افکار عمومی بین المللی نیز موفق باشد. شواهد پایبندی ایران به تعهدات هسته ای خود تا آن حد روشن است که هیچ رسانه یکسونگری نیز نمی تواند آن را نگران کند. بی تردید، این امری است که خشم مقامات اسرائیلی را به همراه داشته است.

نکته سوم اینکه بر پایه اظهارات دیپلمات های هر دو طرف، دور اخیر مذاکرات هسته ای در وین، آغاز روند مذاکرات «واقعی» میان دو طرف بوده و هنوز فضا و زمان لازم برای دستیابی به توافق تا پایان ماه ژوئیه وجود دارد. به گفته این دیپلمات ها، تنها در صورت نزدیک شدن به پایان بازه زمانی مذکور است که درباره تمدید آن تصمیم گیری خواهد شد و از هم اکنون چیزی در این زمینه مشخص نیست.

از سوی دیگر، موضوع احتمال تمدید شش ماهه دوره مذاکرات هسته ای (تا ژانویه ۲۰۱۵)، امری است که در خود توافق نامه مقدماتی ژنو به آن اشاره شده و مسأله ای نیست که اصولاً به تصمیم دولت آمریکا یا شخص باراک اوباما ارتباطی پیدا کند.

در پایان و به عنوان نکته چهارم نیز باید اشاره کرد که بحث «احتمال» برقراری کانالی محرمانه از سوی دولت آمریکا برای کمک به پیشبرد مذاکرات هسته ای، موضوعی است که به تازگی (روز جمعه) در یک روزنامه آمریکایی به آن اشاره و تأکید شده که هنوز تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است. به این ترتیب، روشن است که نمی توان از شکست، به اقدامی سخن گفت که اصولاً هنوز انجام نشده است!

در مجموع با توجه به همه این نکات، می توان نتیجه گرفت که روند حل و فصل مسائل موجود در برنامه هسته ای ایران در مسیر درست و مثبتی جریان دارد، زیرا در غیر این صورت، منابع صهیونیستی تا این حد احساس نگرانی نکرده و به تلاش برای تأثیرگذاری بر روند مذاکرات نمی پرداختند.

کلید واژه ها: ذخایر اورانیوم مذاکرات هسته ای ایران


نظر شما :