مذاکره با ایران در کنگره امریکا شکاف ایجاد کرد

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۲۲:۰۸ کد : ۱۹۳۳۱۰۲ سرخط اخبار

«باب منندز» در اعتراض به تلاش جمهوری خواهان برای ملزم کردن دولت دموکرات این کشور به گزارش دهی و نظرخواهی در مورد توافق با ایران، لایحه همکاری آمریکا و اسرائیل را از دستور کار خارج کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، سناتور «باب منندز» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا که سابقه ای طولانی در حمایت از اسرائیل داشته و از جمله دموکرات های حامی تقابل با ایران است، در اقدامی که مایه تعجب بسیاری در کنگره آمریکا شد، لایحه همکاری های راهبردی آمریکا و اسرائیل را از بیم تضعیف مذاکرات هسته ای، از دستور کار خارج کرد.

این خبر را نشریه «فارین پالیسی» روز سه شنبه منتشر کرده و نوشته است که منندز این اقدام را پس از آن انجام داده که اطلاع یافته «باب کراکر» قصد دارد حین تصویب این لایحه، متممی را به آن بیافزاید که دولت «باراک اوباما» را ملزم می کند در مورد توافق هسته ای نهایی با ایران، با کنگره رایزنی کرده و نظرات نمایندگان را جویا شود.

این متمم همچنین به نمایندگان اجازه می دهد تا از نمایندگان دولت بخواهند که برای ادای توضیحات در مورد توافق، در جلسات استماع حضور یابند. البته به نوشته پایگاه «دیلی بیست»، رأی نمایندگان علیه توافق بر اساس این قانون تنها جنبه اعلام نظر داشته و جنبه اجرایی ندارد.

کراکر در این مورد به دیلی بیست گفته است: «ببینید، کنگره از همان ابتدای این موضوع، کنار گذاشته شده است. فکر نمی کنم موضوعی مهم تر از مذاکره با ایران در مورد تسلیحات هسته ای، برای اسرائیل وجود داشته باشد. امیدوارم که بسیاری از دموکرات ها موافق باشند که ما دستکم باید فرصت ارزیابی توافق نهایی را... بعد از آنکه مذاکرات انجام شد، داشته باشیم.»

با این وجود، فارین پالیسی نوشته است که افزوده شدن این متمم، می توانست دموکرات های کنگره را بر سر دو راهی حمایت از دوستان حامی اسرائیل و دولت قرار دهد.

این متمم از سوی «کمیته امور عمومی آمریکا و اسرائیل» (آیپک) که اصلی ترین لابی رژیم صهیونیستی در آمریکا به شمار می آید نیز مورد حمایت قرار گرفته بود. با این وجود یک دستیار سناتور منندز به فارین پالیسی گفته است که تصویب این لایحه روابط میان آمریکا و اسرائیل را «سیاسی» می کند.


نظر شما :