تلفیق خوش‌بینی و بدبینی در ارزیابی‌ها از دور جدید مذاکرات هسته‌ای

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۴:۵۰ کد : ۱۹۳۲۹۷۳ سرخط اخبار

با گذشت بیش از ۲۴ ساعت از پایان دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+ ۵ در وین، همچنان بخش مهمی از مطالب مطبوعات جهانی درباره ایران به این موضوع اختصاص دارد؛ مطالبی که بازتاب دهنده تلفیقی از دیدگاه های خوش بینانه و بدبینانه به مذاکرات است. دیدگاه های برخی مقامات غربی درباره مذاکرات، بخشی از این مطالب را تشکیل می دهد.

 
تلفیق خوشبینی و بدبینی در ارزیابی‌ها از دور جدید مذاکرات هسته‌ای
 
به گزارش «تابناک»، در این زمینه، روزنامه «عرب نیوز» با انتشار مطلبی از وقوع «عقب نشینی های بزرگ» در مذاکرات هسته ای ایران سخن گفته است.

این روزنامه می نویسد، مذاکرات هسته ای ایران روز جمعه به مانع برخورد و همین سبب سایه افکندن بر پیشرفت های گذشته و کاهش امید ها نسبت به رسیدن ایران و گروه ۱+ ۵ به توافق جامع تا بیستم ژوئیه شده است.

عرب نیوز ضمن اشاره به سخنان سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران می نویسد، به گفته وی در مذاکرات، درباره روند آغاز نگارش توافق نامه جامع هسته ای هیچ پیشرفتی نشده است. با این حال، در این مطلب اشاره شده که به گفته عراقچی، گفت و گو ها همچنان ادامه خواهد داشت.
 
تلفیق خوشبینی و بدبینی در ارزیابی‌ها از دور جدید مذاکرات هسته‌ای
 
روزنامه «گالف نیوز» نیز با انتشار مطلبی از حاصل نشدن پیشرفت در مذاکرات هسته ای ایران خبر داده است. این روزنامه می نویسد، دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+ ۵ در حالی در وین پایان یافت که مقامات ایرانی و آمریکایی می گویند، پیشرفت در گفت و گو ها اندک بوده و شکاف های جدی میان دو طرف بر سر موضوعات گوناگون باقی است.

این روزنامه نیز به سخنان عراقچی در نشست مطبوعاتی پایان مذاکرات اشاره کرده و در عین حال، به نقل از یک مقام آمریکایی می نویسد، این ایران است که باید در مذاکرات تصمیمات دشواری بگیرد. یک مقام ارشد اروپایی نیز گفته که انتظار داشته، دو طرف اندکی بیشتر انعطاف از خود نشان دهند.
 
تلفیق خوشبینی و بدبینی در ارزیابی‌ها از دور جدید مذاکرات هسته‌ای
 
«کریستین ساینس مانیتور» نیز دیدگاه مشابهی را بازتاب داده و به بحث درباره این موضوع پرداخته که عقب گرد و یا عدم پیشرفت در مذاکرات هسته ای ایران تا چه میزان جدی است؟ به نوشته این روزنامه، یک مقام آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود، گفته دشواری زیادی در زمینه تلاش ها برای مواضع مشترک وجود داشته و همچنین از وجود تفاوت های جدی و قابل توجه در مذاکرات سخن گفته است.

با این حال، مانیتور اشاره می کند که مقامات ارشد دو طرف از اشاره به جزئیات موارد اختلاف دو طرف خودداری کرده اند؛ اما در ادامه این مطلب، به برخی از مهم ترین گمانه زنی ها درباره موضوعات اختلافی اشاره شده است.
 
تلفیق خوشبینی و بدبینی در ارزیابی‌ها از دور جدید مذاکرات هسته‌ای
 
با این حال، روزنامه «دیلی استار» لبنان از ادامه خوشبینی ها به نتیجه نهایی مذاکرات با وجود عدم موفقیت گفت و گو ها در دور جاری سخن گفته است. این روزنامه اشاره می کند که دیپلمات های دو طرف تأکید می کنند، روند مذاکرات همواره دشوار بوده و تا پیش از بازه زمانی تعیین شده، یعنی بیستم ژوئیه، می توان اختلافات را برطرف کرده و به توافق رسید. یک مقام آمریکایی در همین زمینه گفته: «در هر مذاکراتی، روزهای خوب و روزهای بد و همچنین پستی و بلندی وجود دارد. این بار زمان وقوع دشواری های بزرگ بود، اما نه آن گونه دشواری که کاملاً غیرقابل پیش بینی بوده باشد».
 
تلفیق خوشبینی و بدبینی در ارزیابی‌ها از دور جدید مذاکرات هسته‌ای
 
در پایان سایت خبری «آذری پرس» موضع دولت فرانسه نسبت به توافق هسته ای با ایران را بازتاب داده است. به نوشته این سایت، یک مقام وزارت خارجه فرانسه گفته، پاریس خواستار توافقی یکپارچه و پایدار در مذاکرات هسته ای میان ایران و شش قدرت جهانی است.

این سایت اشاره می کند که مدیرکل امور خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه فرانسه، که به ایران سفر کرده بود، در دیدار با علی اکبر ولایتی این سخنان را بیان کرده و گفته، هدفش از سفر به ایران، تبادل دیدگاه ها با مقامات ایرانی درباره تحولات خاورمیانه، به ویژه وضعیت وجود در عراق، لبنان و سوریه است.

کلید واژه ها: مذاکرات هسته ای ایران


نظر شما :