نیاز ریاض به گفت‌وگوی مستقیم با تهران

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۴:۳۸ کد : ۱۹۳۲۹۶۹ سرخط اخبار
اندیشکده آمریکایی استراتفور گزارش داده است که دعوت وزیر خارجه سعودی از همتای ایرانی خود برای سفر به عربستان می تواند نشانه این باشد که ریاض نیاز به گفت وگوی مستقیم با رقیب دیرینه اش را درک کرده است.

به گزارش «ایرنا»، این اندیشکده آمریکایی، در تازه ترین یادداشت خود نوشت: «روند رو به جلوی مذاکرات هسته ای ایران و تغییر موضع عربستان در قبال تروریست های تکفیری، از دلایل عمده تصمیم ریاض برای آغاز روابط دیپلماتیک و رسمی با تهران است.»

به نوشته استراتفور، این 2 کشور رقیب اصلی یکدیگر برای نفوذ در منطقه محسوب می شوند و بعید است که به توافق ملموسی برسند، اما مسائلی وجود دارد که لازم است 2 کشور درخصوص آنها با یکدیگر تعامل کنند که لبنان و سوریه از مهم ترین آنها هستند.

تهران و ریاض از طریق گفت وگوی مستقیم می توانند تنش ها را به سطحی برسانند که مدیریت آنها ممکن تر باشد. استراتفور افزوده است: «این اولین باری است که سعودی ها درباره سفر رسمی یک مقام دولت جدید ایران به کشورشان سخن می گویند. از زمان شروع به کار دولت «حسن روحانی» و آغاز مذاکرات هسته ای ایران با آمریکا، تهران به برقراری رابطه با ریاض علاقه نشان داده است تا به این ترتیب نگذارد سعودی ها فرآیند دیپلماتیک کنونی (مذاکرات هسته ای) را بر هم بزنند.»

 

کلید واژه ها: ریاض


نظر شما :