حاصل نشدن نتیجه باوجود خوش بینی های فزاینده

نمودار مذاکرات هسته ای در وین افت کرد

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۷:۰۵ کد : ۱۹۳۲۹۳۶ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
تازه ترین دور گفت و گوهای هسته ای بین ایران و گروه 1+5 شامگاه پنجشنبه در حالی در وین خاتمه یافت که مقامات ایرانی و آمریکایی گفتند پیشرفت کند و دشوار بوده و شکاف های جدی بین دو طرف در خصوص موضوعات کلیدی مانند گستره توانمندی غنی سازی هسته ای باقی است.
نمودار مذاکرات هسته ای در وین افت کرد

دیپلماسی ایرانی: تازه ترین دور گفت و گوهای هسته ای بین ایران و گروه 1+5 شامگاه پنجشنبه در حالی در وین خاتمه یافت که مقامات ایرانی و آمریکایی گفتند پیشرفت کند و دشوار بوده و شکاف های جدی بین دو طرف در خصوص موضوعات کلیدی مانند گستره توانمندی غنی سازی هسته ای باقی است.

یک مقام آمریکایی که به شرط فاش نشدن نام خود با نیویورک تایمز گفت و گو می کرد، مدعی شد که ایران باید در مذاکرات واقع بین تر باشد. اما عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران به رسانه های ایرانی گفت که هیچ پیشرفت قابل توجهی در این دور از مذاکرات ایجاد نشده و اختلاف ها برای آغاز مرحله نگارش متن پیش نویس توافق هسته ای بیش از اندازه بزرگ است. البته او اعلام کرد که دور بعدی مذاکرات ماه آینده انجام خواهد شد.  البته زمان این مذاکرات هنوز تعیین نشده است.

یک مقام آمریکایی نیز با نظر عراقچی موافق است . به گزارش این روزنامه آمریکایی او می گوید که شکاف های بارزی بین دو طرف وجود دارد و این در حالی است که پس از اجرای توافق هسته ای مقدماتی ژنو تا کنون چهار دور مذاکره انجام شده است. این مقام آمریکایی در ادامه مدعی شد که ایران باید تصمیم های سختی را  اتخاذ کند.

یک دیپلمات عالی رتبه اروپایی نیز در این زمینه اظهار داشت: ما از ایرانیان انتظار انعطاف بیشتری داشتیم. این در حالی است که یک مقام ایرانی در گفت و گو با ایرنا خاطرنشان کرد که طرف مذاکرات زیاده خواه است و باید واقع بین تر باشد.

ایران و گروه 1+5 تا 20 جولای( 29 تیرماه) برای حل اختلافات خود و دستیابی به توافق هسته ای جامع فرصت دارند. این توافق محدودیت هایی را در برنامه های هسته ای ایران ایجاد می کند و در مقابل بخش قابل توجه تری از تحریم ها را لغو خواهد کرد.

ایران که همواره بر صلح آمیز بودن اهداف هسته ای خود تاکید دارد؛ به دنبال لغو تحریم ها و حفظ ظرفیت غنی سازی اورانیوم است. اما شش قدرت جهانی از ایران می خواهد تعداد سانتریفوژها را به طور ملموسی کاهش دهد.

مذاکره کنندگان در تشریح فضای گفت و گو ها می گویند که این مذاکرات به زبان انگلیسی بود و به همین دلیل زمانی برای ترجمه تلف نمی شد.

مذاکره کنندگان در تشریح فضای گفت و گو ها می گویند که این مذاکرات به زبان انگلیسی بود و به همین دلیل زمانی برای ترجمه تلف نمی شد. اما این مذاکرات سرانجام به توافقی منجر نشد که بتواند اعتماد شورای امنیت در خصوص ماهیت صلح آمیز برنامه های هسته ای ایران را بازسازی کند.

این در حالی است که هر دو طرف می گویند به دنبال دستیابی به یک توافق نهایی هستند و به همین دلیل مذاکره کنندگان انتظار دارند که تا پایان فرجه زمانی تعیین شده ، این توافقنامه را امضاء کنند. دیپلمات های غربی نزدیک به روند گفت و گوها می گویند، هرچند در مورد اینکه تا 20 جولای این توافق به امضاء برسد دچار تردید هستند اما هیچ یک از طرفین نمی خواهد مذاکرات به شکست منجر شود. ایران به واقع به دنبال لغو تحریم ها از طریق توافق هسته ای نهایی است و غرب هم نمی خواهد با به شکست رسیدن مذاکرات بر سر دو راهی ایران هسته ای یا گزینه نظامی قرار بگیرد.

اما اینکه مقامات ایرانی می گویند قصد دارند تعداد سانتریفوژها را از 19 هزار دستگاه به 50 هزار دستگاه افزایش دهند، یک مانع بزرگ در راه پیشرفت مذاکرات به شمار می رود. کارشناسان هسته ای می گویند برای اطمینان از ماهیت صلح آمیز برنامه های هسته ای ایران، تعداد سانتریفوژهای این کشور باید دست کم به زیر 5 هزار دستگاه برسد. در صورتی که ایران با این درخواست مخالفت کند و روی آن پافشاری داشته باشد، چشم اندازه گفت و گو ها نیز در معرض خطر قرار می گیرد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10


نظر شما :