مالکی دشمن سیاسی‌اش را تهدید کرد

مسعود بارزانی در سودای ریاست جمهوری عراق

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۲۲:۳۱ کد : ۱۹۳۲۶۶۲ اخبار اصلی خاورمیانه
نوری مالکی روز چهارشنبه با ارسال پیامی به رئیس پارلمان عراق دوره ریاست او بر مجلس را شکست خورده دانست و تاکید کرد که اجازه نمی‌دهد در مرحله پیش رو ریاست پارلمان را به دست گیرد.
مسعود بارزانی در سودای ریاست جمهوری عراق

دیپلماسی ایرانی: دیگر عرصه رقابت سخت سیاسی جریان های عراقی با یکدیگر آغاز شده است. بعد از پایان برگزاری انتخابات و مشخص شدن نسبی برندگان آن اکنون نوبت به شاخ و شانه کشیدن جریان های رقیب برای یکدیگر رسیده است. تا قبل از انتخابات همه نوری مالکی، نخست وزیر عراق را تهدید می کردند و اظهارات شدیداللحن را متوجهش می ساختند اما اکنون نوبت مالکی است که به پشتوانه رای بالایی که آورده پاسخ متخاصمان را بدهد و آنها را به مبارزه بطلبد.

به گزارش روزنامه الاخبار، چاپ بیروت بعد از آن که اسامه النجیفی، رئیس پارلمان عراق به هنگام انداختن رای خود به صندوق در برابر چشم خبرنگاران به صراحت گفت: «در مقابل هیچ کس خط قرمز نداریم به جز مالکی و ما در برابر نخست وزیری وی به شدت مخالفت می کنیم»، اکنون نوبت به مالکی رسیده است که پاسخ او را قاطعانه بدهد و کفایت او را زیر سوال ببرد و به صراحت بگوید که در حکومت آینده جایی برای او نیست.

اسامه النجیفی همانند بسیاری از مخاصمان مالکی گمان می کرد که وی نسبت به دوره پیش از انتخابات آرای پایینی به دست آورد و اگر بازنده انتخابات هم نشود حداقل بازنده سیاسی شود برای همین او را تهدید می کرد و اظهارات شدیداللحنی را متوجهش می ساخت اما اکنون که روشن شده رای مالکی بالا است و در پارلمان آینده حداقل چیزی بین 85 تا 90 کرسی به دست خواهد آورد، وارد لاک دفاعی شده است و این مساله سبب شده تا مالکی با اعتماد به نفس بیشتری علیه آنها موضع بگیرد و با صراحت بیشتری صحبت از تشکیل دولت حداکثری کند.

نوری مالکی روز چهارشنبه با ارسال پیامی به رئیس پارلمان عراق دوره ریاست او بر مجلس را شکست خورده دانست و تاکید کرد که اجازه نمی دهد در مرحله پیش رو ریاست پارلمان را به دست گیرد.

احسان العوادی، نماینده دولت قانون در این باره گفت: «ما اجازه نمی دهیم که آقای النجیفی در مرحله پیش رو صاحب منصبی شود.»

وی همچنین گفت: «تجربه ما با ایشان در مرحله گذشته کاملا ناموفق بود و غیر منطقی است که اجازه دهیم دوباره ایشان رئیس پارلمان شود، ما می خواهیم با تشکیل دولت اکثریت سیاسی از مرحله گذشته عبور کنیم.»

وی همچنین گفت: «آقای النجیفی نماینده هیچ جریان مشخصی نیست تا استحقاق ریاست مجدد پارلمان را داشته باشد. حتی اگر بنا به عرف سیاسی بنا باشد این سمت ها به این یا آن جریان تعلق بگیرد، و ما مجبور شویم با جریان های مختلف وارد همکاری مشترک شویم باز هم حاضر نیستیم با آقای النجیفی کار کنیم.»

آقای النجیفی نماینده هیچ جریان مشخصی نیست تا استحقاق ریاست مجدد پارلمان را داشته باشد. حتی اگر بنا به عرف سیاسی بنا باشد این سمت ها به این یا آن جریان تعلق بگیرد، و ما مجبور شویم با جریان های مختلف وارد همکاری مشترک شویم باز هم حاضر نیستیم با آقای النجیفی کار کنیم.

در این میان مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق نیز خواستار مشارکت حقیقی عملی در دولت پش روی عراق شد و گفت: «وقتی که مشارکت به طور واقعی به روی زمین اجرا شد آن گاه این امیدواری وجود دارد که کنار هم باشیم.»

در بیانیه ای که از سوی رئیس اقلیم کردستان عراق منتشر شده همچنین آمده است: «اقلیم به زودی از مرحله مشروعیت انقلابی به مرحله مشروعیت قانونی از طریق انتخابات وارد خواهد شد. به رغم همه سختی ها و نواقص موجود، کردستان راه قانون اساسی را در پیش گرفته است و از طریق دموکراسی راه رو به جلو را در پیش خواهد گرفت.»

بارزانی همچنین در دیدار با جمعی از سفرای کشورهای خارجی در عراق همچنین گفت: «باید کردها شریک عراق باشند و هیچ کس نباید به فکر تحکم به آنها بیفتد و آنها را وابسته به خود بداند یا شهروندان درجه دو به حساب آورد یا تلاش کند بر اساس منطق اکثریت و اقلیت حکومت کند. انتخابات پارلمانی که هفته گذشته برگزار شد آخرین فرصت برای عراق بود.»

وی همچنین تاکید کرد، طبیعی است که منصب ریاست جمهوری حق کردها باشد و کردها این حق را برای خود محفوظ بدارند، با وجود این که این سمت سمتی تشریفاتی است، بعد از اعلام نتایج رسمی انتخابات و بعد از این که کردها مطمئن شدند که عراق به اوضاع سابق باز نخواهد گشت، کردها حق خود می دانند که منصب ریاست جمهوری را به عنوان یک استحقاق قومی برای خود محفوظ بدانند.

در همین رابطه یکی از مسئولان عالی رتبه پیمان کردستانی گفت که مسعود بارزانی منصب ریاست جمهوری را به شرط این که صلاحیت هایش افزایش یابد، حاضر است بپذیرد. او می خواهد همان تجربه ای که به بازسازی اقلیم کردستان کمک کرد برای بازسازی عراق نیز به کار گیرد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: نوري مالكي اسامه النجيفي مسعود بارزاني


نظر شما :