سیلاب‌ بغداد را تهدید می‌کند

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۴:۱۰ کد : ۱۹۳۲۶۳۸ سرخط اخبار

ر حالی که سیلاب و آب گرفتگی مناطق مختلف بغداد، پایتخت عراق را به شدت تهدید می کند، هر روز بر میزان درخواست ها جهت پایان دادن به تسلط گروه تروریستی «داعش» بر سد فلوجه افزایش می یابد.

به گزارش فارس از بغداد، با رسیدن سیلاب های ناشی از طغیان سد فلوجه به شهر «ابو غریب» در غرب بغداد و افزایش احتمال خطر آبگرفتگی در شهرهای نزدیک به مرکز عراق مانند «الغزالیه» و غیره، هم اکنون این بیم وجود دارد که این بحران بیش از پیش تشدید شده و حتی بغداد، پایتخت عراق را هم در برگیرد.

به همین دلیل درخواست های مردمی برای حمله نیروهای امنیتی و ارتش عراق به شهر فلوجه و آزاد سازی آن از تسلط گروه تروریستی داعش هر روز بیش از پیش افزایش می یابد.

بیم از انتشار بیماری ها

سیلاب های ناشی از سر ریز شدن شدن سد فلوجه موجب آسیب دیدن منازل بسیاری از اهالی منطقه ابو غریب و مناطق اطراف آن و آوارگی تعداد زیادی از اهالی آن شد، این درحالی است که بیم انتشار انواع بیمار ها در این منطقه نیز وجود دارد.

«عدی صلاح»، یکی از پزشکان مرکز پزشکی «النصر و السلام» در ابو غریب به خبرنگار خبرگزاری فارس در بغداد توضیح می دهد که مسئولان امر تدابیر لازم و معینی را برای جلوگیری از مبتلا شدن اهالی این مناطق به بیماری های مرتبط اتخاذ کرده اند، اما فشار آب و ارتفاع آن موجب شده تا هر روز بیم و هراس ها از انتشار بیمارها افزایش یابد، به ویژه آنکه شرایط برای انتشار این بیماری ها نیز به شدت فراهم است، به ویژه آنکه کادرها و تیم های بهداشتی توان سرکشی به همه مناطق را ندارند و امکان چنین امری نیز وجود ندارد.

سد فلوجه و آزاد سازی منطقه

بسیاری از نمایندگان جناح ها و جریان های سیاسی راه حل نظامی را تنها راه پایان دادن به سیلاب ها و آبگرفتگی های منطقه می دانند و تاکید می کنند، تنها به این طریق است که می توان به تسلط گروه تروریستی داعش بر سد فلوجه پایان داد.

در این راستا «منال فنجان»، رئیس کمیته سیاسی جریان اصلاح ملی در گفت وگو با فارس در بغداد تصریح می کند که تنها راه حل مقابله با داعش راه حل نظامی است، در طول بیش از دو ماهی که از محاصره فلوجه می گذرد، این گروه تروریستی با تسلط بر سد فلوجه به شدت اهالی منطقه را تحت فشار قرار داده و از این امر به عنوان دستاویزی برای تحت آزار و اذیت قرار دادن اهالی استفاده می کند.

فنجان می افزاید: هرچه زمان بگذرد، تروریست ها فرصت بیشتری برای برنامه ریزی و اقدام پیدا می کنند و این موضوعی است که در بمبگذاری ها و نفوذهای بغداد توسط این گروه در عمل شاهد آن بودیم.

به همین منظور وی از دولت عراق می خواهد که با قدرت علیه این گروه وارد عمل شود و از امری به خود بیم و هراس راه ندهد، چون این وظیفه دولت است که با تروریست ها مقابله کند و در واقع باید زودتر از این اقدام می کرد.

همچنین «حبیب السعدی»، کارشناس امور امنیتی عراق بر این باور است که تنها راه حل این بحران، گزینه نظامی و تسلط ارتش عراق بر سد فلوجه و دور کردن تروریست ها از آن است.

السعدی می افزاید: تروریست ها بر سد فلوجه تسلط یافته و آب سد را به روی مناطق اطراف باز کرده اند و این خطری بزرگ برای اهالی منطقه است، به همین دلیل تنها راه حل موجود برای پایان دادن به این بحران، پایان دادن به تسلط تروریست ها بر سد و دروازه های آن است.

وی خاطر نشان می کند که باید نیروهای دولتی و طرف های ذیربط تمام تدابیر لازم برای خارج کردن تروریست ها از فلوجه را اتخاذ کنند.

کلید واژه ها: سد فلوجه بغداد


نظر شما :