واشنگتن به امضای توافقنامه می اندیشد

بازار داغ ابراز امیدواری به مذاکرات هسته ای با ایران

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۰۲:۳۰ کد : ۱۹۳۲۴۸۸ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
در همین چند روز اخیر که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران و تیم مذاکره کننده هسته ای اش مورد انتقاد تند محافظه کاران قرار گرفته اند و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه نیز در همین رابطه به مجلس احضار شد، مقامات آمریکایی یکی پس از دیگری نسبت به پیشرفت مذاکرات ابراز امیدواری کردند.
بازار داغ ابراز امیدواری به مذاکرات هسته ای با ایران

دیپلماسی ایرانی: سه شنبه هفته دیگر چهارمین دور از مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در وین، پایتخت اتریش برگزار می شود و انتظار دو طرف بر این است که در این مرحله از مذاکرات وارد تدوین پیش نویش توافقنامه جامع هسته ای شوند. در هفته جاری نیز بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران سفر کردند و اعلام شد که پیشرفت های خوبی در رایزنی های دوجانبه صورت گرفته است. هزاران کیلومتر آنسو تر در نیویورک نیز کارشناسان هسته ای ایران و گروه 1+5 در حال مذاکره بر سر جزئیات فنی توافق هسته ای هستند.

اما این همه ماجرا نیست. در آمریکا نیز هر چه خبر در خصوص مذاکرات هسته ای با ایران مخابره می شود لحنی محافظه کارانه از امیدواری دارد. در همین چند روز اخیر که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران و تیم مذاکره کننده هسته ای اش مورد انتقاد تند محافظه کاران قرار گرفته اند و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه نیز در همین رابطه به مجلس احضار شده است، مقامات آمریکایی یکی پس از دیگری نسبت به پیشرفت مذاکرات ابراز امیدواری می کنند.

ماری هارف ، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در روزهای اخیر بارها در خصوص پیشرفت مذاکرات ابراز امیدواری کرده است. از سوی دیگر باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا نیز در جریان بازدید کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از کاخ سفید اعلام کرد که آمریکا و اروپا به پیشبرد مذاکرات جاری با ایران تعهد دارند.

این دیدار شامگاه سه شنبه و در شرایطی انجام شد که سوزان رایس، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز که روزهای آینده را در سفر به اسرائیل سپری خواهد کرد، در این نشست حضور داشت. رایس قرار است با مقامات تل آویو در خصوص برنامه های هسته ای ایران گفت و گو کند.

این نخستین سفر رایس به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا به تل آویو به شمار می رود و جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید می گوید که مذاکرات هسته ای ایران یکی از محورهای مذاکرات رایس با رئیس جمهور و نخست وزیر اسرائیل به شمار می رود.

این در حالی است که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز شامگاه سه شنبه تاکید کرد آمریکا در اهداف خود در مذاکره با ایران مصمم است و تهران باید تصمیم های سختی را در این زمینه اتخاذ کند. او با اشاره به دور بعدی مذاکرات در وین گفت: ما تلاش می کنیم این روند را پیش ببریم و می خواهیم به بهترین توافق دست یابیم.

اما باوجود تمامی این ابراز امیدواری ها در واشینگتن، جدال بین میانه روها و محافظه کاران در تهران ادامه دارد

اما باوجود تمامی این ابراز امیدواری ها در واشینگتن، جدال بین میانه روها و محافظه کاران در تهران ادامه دارد. لس آنجلس تایمز در این زمینه می نویسد، انبوهی از جنگ واژه ها بین رئیس جمهور ایران و منتقدان اش رد و بدل شده است و دلیل آن نیز مذاکرات هسته ای است که به پایان خوش خود نزدیک می شود.

به گزارش این روزنامه آمریکایی، حامیان روحانی می گویند که گروه های منتقد به دنبال تضعیف دولت از طریق مانع تراشی در روند مذاکرات هسته ای هستند. روحانی این ادعا را که تیم مذاکره کننده هسته ای ایران به دنبال دست کشیدن از فعالیت های هسته ای است را رد می کند. او تاکید دارد که می خواهد در مقابل لغو تحریم ها ماهیت صلح آمیز برنامه های هسته ای ایران را به اثبات برساند.

لس آنجلس تایمز در ادامه می نویسد: روحانی با وعده بهبهود وضعیت معیشتی مردم و لغو تحریم ها در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته پیروز شد. در حال حاضر دولت بر این باور است که برخی از منتقدان به دلیل سود بردن از تحریم ها خواستار ادامه این کارزار هستند.

با این وجود به نظر می رسد هم دولت اوباما و هم دولت روحانی عزم راسخی برای توافق هسته ای دارند. آنها سرمایه گذاری زیادی در روند مذاکرات انجام داده اند و موفقیت در این روند به طور حتم به نفع مواضع دولت ها در تهران و واشینگتن خواهد بود. شاید به همین دلیل است که باوجود تنش های نسبی که در روزهای اخیر بر سر پرونده هسته ای در تهران ایجاد شد، مقامات در واشینگتن آرام بودند و به روشنی تلاش می کردند به فضای حاکم بر پرونده هسته ای ایران خوش بینی تزریق کنند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: رایس


نظر شما :