مخالفت کاخ سفید با هر گونه اقدام نظامی در جهان

اوباما مرد فکر است نه عمل

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۲:۴۶ کد : ۱۹۳۲۱۷۱ اخبار اصلی خاورمیانه
در کاخ سفید همواره گفته شده است که نمی‌خواهند در سوریه دخالت داشته باشند به ویژه بعد از این که بحران نظامی شد و تروریست‌ها در آن دخالت کردند. نه تنها کاخ سفید بلکه شخص اوباما نمی‌خواهد دخالت نظامی در سوریه صورت بگیرد.
اوباما مرد فکر است نه عمل

دیپلماسی ایرانی: پژوهشگر مهم در یکی از مراکز پژوهشی و کارمند عالی رتبه سابق در کاخ سفید درباره موفقیت مذاکرات هسته ای جاری میان ایران و مجموعه 1+5 و احتمال رسیدن به توافق نهایی و رفع کامل تحریم ها از ایران به روزنامه لبنانی النهار گفت: «حقیقتش نمی دانم. اما احتمالا تا پنجاه درصد به موفقیت می رسد. (Fifty Fifty

وی درباره این که اگر توافقی حاصل شود یا نشود چه تاثیری بر اوضاع منطقه می گذارد، گفت: «شاید این توافق باب ثبات در منطقه را بگشاید و شاید همکاری های منطقه ای و منطقه ای – بین المللی بر سر تروریسم و مسائل دیگر را به وجود آورد. اما اگر توافقی حاصل نشود آن گاه رقابت تسلیحاتی در منطقه آغاز خواهد شد. اگر بنا باشد ایران هسته ای باشد عربستان نیز به دنبال توانایی هسته ای نظامی خواهد رفت. این مساله را عربستانی ها به خودم گفتند.»

وی درباره این که چگونه می تواند عربستان هسته ای شود، اگر چه گفته می شود که با پاکستانی ها همکاری هسته ای دارد اما هر چه باشد برای رسیدن به توانایی هسته ای نیاز به امکانات هسته ای در داخل است، گفت: «ما شنیده ایم که پاکستانی ها یک پایگاه نظامی هسته ای در داخل عربستان و در خاک این کشور خواهند ساخت. تصور کنید اگر چنین چیزی ساخته شود چه خطراتی خواهد داشت. ایران و عربستان و اسرائیل هر سه هسته ای شوند در حالی که فاصله ها میان آنها کوتاه است. هلال کامل هسته ای پیرامون منطقه را خواهد گرفت.»

وی درباره خطر تروریسم "سنی" در منطقه و جهان که می تواند پیروان اهل تسنن که 85 درصد مسلمانان جهان را شامل می شود، به سوی خود جذب کند نیز گفت: «تروریسم سنی از سوی عربستان سعودی حمایت می شود. گفته می شود که حمایت ها از سطوح مختلف رسمی رده پایین به آنها می شود.»

مشکل در خود اوباما است. یک بار در جلسه ای غیر رسمی با ژنرال ها بودم. از آنها درباره این که رئیس جمهور در سوریه چه می تواند انجام دهد، پرسیدم. جواب دادند: ما دخالت نظامی نمی کنیم. گفتم: یعنی قبول می کنیم عقب بنشینیم؟ گفتند: نه. نمی دانند چه می خواهند.

این پژوهشگر مهم سپس به سوریه پرداخت و گفت: «در کاخ سفید همواره گفته شده است که نمی خواهند در سوریه دخالت داشته باشند به ویژه بعد از این که بحران نظامی شد و تروریست ها در آن دخالت کردند. نه تنها کاخ سفید بلکه شخص اوباما نمی خواهد دخالت نظامی در سوریه صورت بگیرد.»

وی در پاسخ به این سوال روزنامه النهار که گفته می شود 76 درصد مردم امریکا درگیری نظامی در سوریه یا هر جای دیگر را رد می کنند در حالی که جمهوریخواهان و دیگران از اوباما می خواهند مواضع سرسختانه ای بگیرد و مواضع سرسختانه یعنی جنگ، گفت: «چه کنیم. تصور کنید شما رهبر هستید و باید بتوانید کشور را رهبری کنید. وقتی که افکار عمومی یا ملت چیزی را رد می کنند در حالی که عده ای دیگر چیز دیگری را می گویند و حرف افکار عمومی را رد می کنند یک رهبر باید بداند که مصالح امریکا چیست و چگونه از آن در این کشور و در جهان حمایت می کند. این دقیقا همان کاری بود که ترومن بعد از ورود به جنگ کره کرد. همچنین کاری بود که با امریکا بعد از پایان اتحاد جماهیر شوروی انجام داد. الآن چه کنیم؟ نمی توانیم کاری بکنیم. هر کاری کنیم واکنش است. اوباما مرد فکر و اندیشه ها است اما مرد عمل نیست (Action). و اطرافیان او، شاید به استثنای ژنرال جونز که کار در کاخ سفید را رها کرد، نمی خواهند کاری انجام دهند. سخنرانی اوباما در مصر خوب بود. اما عملا انجام نشد. مشکل در خود اوباما است. یک بار در جلسه ای غیر رسمی با ژنرال ها بودم. از آنها درباره این که رئیس جمهور در سوریه چه می تواند انجام دهد، پرسیدم. جواب دادند: ما دخالت نظامی نمی کنیم. گفتم: یعنی قبول می کنیم عقب بنشینیم؟ گفتند: نه. نمی دانند چه می خواهند. آنها از تحرکات جورج بوس استفاده کردند و توانستند او را به انجام عملیات نظامی بدون گرفتن تحقیق دقیق آن طور که باید باراک اوباما را قانع کنند، ترغیب کردند. اوباما هیچ کار نمی خواهد انجام دهد. در نظر بسیاری از امریکایی ها او آدم ضعیفی است.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: باراك اوباما سوريه و امريكا


نظر شما :