سفر عالی ترین دیپلمات بریتانیایی به ایران

گامی دیگر در مسیر بهبود روابط برداشته شد

۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۵:۳۶ کد : ۱۹۳۲۱۴۸ اخبار اصلی اروپا
با سفیر عالی ترین دیپلمات بریتانیایی به ایران ، یک گام دیگر در روند تدریجی از سرگیری روابط بین ایران و بریتانیا برداشته شد.بریتانیا و ایران همواره تاریخی مملو از روابط متشنج دوجانبه داشته اند.اما در انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری در ایران، حسن روحانی پیروز شد که یک چهره معتدل به شمار می رود و راه را برای مذاکرات هسته ای با ایران و تعامل بهتر تهران و غرب – شامل بریتانیا- هموار کرد.
گامی دیگر در مسیر بهبود روابط برداشته شد

دیپلماسی ایرانی: روز دوشنبه با سفیر عالی ترین دیپلمات بریتانیایی به ایران ، یک گام دیگر در روند تدریجی از سرگیری روابط بین ایران و بریتانیا برداشته شد. سایمون گس، مدیر کل سیاسی وزارت خارجه بریتانیا در سفری چند ساعته به ایران با شماری از مقامات وزارت خارجه ایران از جمله مجید تخت روانچی، معاون اروپا آمریکا در خصوص مسائل دوجانبه و بین المللی گفت و گو کرد.

گس نماینده ویژه دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا در افغانستان و پاکستان بوده ، اکنون نیز به نمایندگی از کشوراش ریاست تیم بریتانیایی در مذاکرات هسته ای با ایران را بر عهده دارد. او از سال های 2009 تا 2011 نیز سفیر بریتانیا در ایران بود.

وال استریت ژورنال در این زمینه می نویسد، بریتانیا و ایران همواره تاریخی مملو از روابط متشنج دوجانبه داشته اند. آنها در اواخر سال 2011، پس از اینکه گروهی معترض به سفارت بریتانیا در ایران حمله کردند، روابط دیپلماتیک خود را قطع کرده و دیپلمات های ایرانی نیز از بریتانیا اخراج شدند.

اما در انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری در ایران، حسن روحانی پیروز شد که یک چهره معتدل به شمار می رود و راه را برای مذاکرات هسته ای با ایران و تعامل بهتر تهران و غرب – شامل بریتانیا- هموار کرد.

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس همچنان بر این باور است که در روند مذاکرات هسته ای با ایران برای دستیابی به توافق جامع هنوز کارهای زیادی باید انجام شود. او به پارلمان بریتانیا گفته است که خیلی زود است که در مورد تغییرات در سیاست خارجی ایران قضاوت شود. البته در همین حال روند گام به گام برقراری روابط دوجانبه ادامه دارد.

گس نماینده ویژه دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا در افغانستان و پاکستان بوده ، اکنون نیز به نمایندگی از کشوراش ریاست تیم بریتانیایی در مذاکرات هسته ای با ایران را بر عهده دارد.

سفر گس به ایران پس از آن انجام شد که کاردار غیر مقیم بریتانیا برای نخستین بار پس از نزدیک به سه سال به عنوان یک دیپلمات بریتانیایی وارد تهران شد. از سوی دیگر کاردار غیر مقیم ایران نیز همواره رفت و آمدهایی به لندن دارد.

پس از این تعامل های دیپلماتیک مقدماتی، گروهی از قانونگذاران بریتانیایی به تهران سفر کردند و پس از آن تهران و لندن اعلام کردند از این پس حافظان منافع را کنار می گذارند و روابط دیپلماتیک به طور مستقیم برقرار خواهد شد.

با این وجود، دولت بریتانیا همچنان به شهروندان خود در مورد سفر های حساس به ایران هشدار می دهد. بنا بر این بیانیه، مسافران بریتانیایی در مقایسه با مسافران دیگر ملیت ها در ایران با ریسک های بیشتری مواجه هستند زیرا ایرانیان اصولا به بریتانیایی ها مشکوک اند. از سوی دیگر دولت بریتانیا نیز در موقعیت های دشوار توانایی محدودی برای کمک رسانی به بریتانیایی هایی دارد که در ایران دچار مشکل می شوند.

دیلی تلگراف نیز در این زمینه نوشت: سفیر سابق بریتانیا در ایران روز دوشنبه پس از دو سال و نیم دوباره بار و بنه سفر به تهران را بست تا در مورد تقویت روابط و بازگشایی سفارتخانه ها با مقامات تهران گفت و گو کند. این در حالی است که پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی در ایران، تهران و لندن تصمیم گرفته اند در روندی گام به گام روابط خود را با یکدیگر بهبود بخشند.

البته سفارتخانه های دو کشور همچنان به طور رسمی تعطیل اند اما کارمندان محلی برای ارایه برخی خدمات محدود در سفارت ها حضور دارند. وزارت خارجه بریتانیا می گوید روند بازگشایی سفارت بریتانیا در ایران به تامین امنیت دیپلمات ها و خانواده های آنها بستگی دارد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/ 10

کلید واژه ها: بریتانیا سایمون گس


نظر شما :