نتانیاهو برنامه هسته ای ایران را به هولوکاست ربط داد

۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۴:۱۸ کد : ۱۹۳۲۱۰۱ سرخط اخبار

ظهارات یک مقام آمریکایی درباره برنامه موشکی ایران، ادعاهای جدید نخست وزیر رژیم اسرائیل درباره برنامه هسته ای ایران و مذاکرات هسته ای ایران و ۱+ ۵، تأکید وزیر خارجه ایران بر حفظ دستاوردهای هسته ای بومی و احتمال تأثیرگذاری بحران اخیر اوکراین بر مذاکرات هسته ای ایران، از جمله مهم ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

 
ادعاهای جدید نتانیاهو درباره برنامه هسته‎‌ای ایران
 
به گزارش «تابناک»، ادعاهای یک مقام آمریکایی درباره برنامه موشکی ایران، از جمله موضوعاتی است که امروز مورد توجه شماری از مطبوعات جهانی قرار گرفته است.

روزنامه «گاردین» می نویسد، یک مقام ارشد آمریکایی، روز گذشته نسبت به چشم انداز حل و فصل مسأله هسته ای ایران ابراز خوش بینی کرده؛ اما گفته واشنگتن همچنان نسبت به موشک های بالیستیک ایران و تهدید این موشک ها علیه کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس نگران است.

فرانک رز، معاون وزارت خارجه آمریکا گفته، واشنگتن به همین دلیل می خواهد به این کشور ها کمک کند تا یک سامانه دفاع موشکی مشترک برای خود فراهم آورند.
 
ادعاهای جدید نتانیاهو درباره برنامه هسته‎‌ای ایران
 
در همین حال، نخست وزیر رژیم اسرائیل بار دیگر اظهاراتی علیه برنامه هسته ای ایران بیان کرده که در برخی از مطبوعات و رسانه ها بازتاب یافته است.

سایت شبکه خبری «فاکس نیوز» می نویسد، بنیامین نتانیاهو در مراسم افتتاحیه بزرگذاشت سالیانه «قربانیان هولوکاست»، بار دیگر برنامه هسته ای ایران را به موضوع هولوکاست مرتبط کرده و گفته، باید ضمن درس گرفتن از گذشته، جلو وقوع هولوکاستی دیگر گرفته شود.

وی با بیان اینکه در سال های پیش از وقوع جنگ جهانی دوم، جهان در برابر آلمان نازی کاری نکرد و همین سبب شکل گیری هولوکاست شده، گفته اینک باید در مقابل برنامه هسته ای ایران اقدامی بازدارنده انجام شود.
 
ادعاهای جدید نتانیاهو درباره برنامه هسته‎‌ای ایران
 
البته ادعاهای نتانیاهو تنها به این مراسم محدود نشده و در جریان مصاحبه با شبکه «سی ان ان» آمریکا نیز مواردی را از همین دست مطرح کرده است. خبرگزاری کویت ضمن اشاره به این مصاحبه می نویسد، به باور نخست وزیر رژیم اسرائیل، ایران تنها حدود دو ماه تا دستیابی به مواد لازم برای ساخت یک بمب هسته ای فاصله دارد.

وی با اشاره به توافق مقدماتی هسته ای ایران و گروه ۱+ ۵، مدعی شده این توافق در حالی به برداشته شدن بخشی از تحریم های ایران منجر شده که این کشور همچنان در تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای است؛ بنابراین، وی توافق ژنو را «توافق وحشتناک» خوانده است. 
 
ادعاهای جدید نتانیاهو درباره برنامه هسته‎‌ای ایران
 
این در حالی است که سخنان روز گذشته وزیر خارجه ایران در دیدار با یک هیأت فرانسوی که در آن بر حقوق هسته ای ایران تأکید شده نیز در عرصه بین المللی بازتاب داشته است.

خبرگزاری «ترند» ضمن پرداختن به این موضوع می نویسد، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران گفته برنامه هسته ای کشورش بومی بوده و هیچ کسی نمی تواند دانش هسته ای را از دانشمندان ایرانی بگیرد. در عین حال، ظریف تأکید کرده که ایران آماده است تا نسبت به رفع نگرانی های موجه غرب درباره برنامه هسته ای خود اقدام کند. وی خواستار ایفای نقشی مثبت از سوی دولت فرانسه در روند مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+ ۵ شده است.
 
ادعاهای جدید نتانیاهو درباره برنامه هسته‎‌ای ایران
 

اما در پایان در مطلبی تحلیلی، روزنامه «گالف نیوز» به بررسی ارتباط احتمالی رخدادهای اخیر اوکراین با مذاکرات هسته ای ایران پرداخته و می نویسد، بحران اوکراین می تواند سبب پیچیده شدن مذاکرات هسته ای ایران شود.

به باور این روزنامه، تنش های جاری در مناطق شرقی اوکراین و نیز تیره شدن روابط میان روسیه و کشورهای غربی، می تواند سبب آسیب دیدن هماهنگی و اشتراک مواضعی شود که گروه ۱+ ۵ تاکنون در مقابل ایران و در موضوع هسته ای از خود نشان داده است. این روزنامه در ادامه به بررسی سناریوهایی پرداخته که بحران اوکراین می تواند بر مذاکرات هسته ای ایران و ۱+ ۵ اثر بگذارد.

 

کلید واژه ها: مذاکرات هسته ای ایران اوکراین


نظر شما :