در سایه مخالفت واشنگتن با نقش منطقه ای تهران

توافق جامع با ایران فقط باید هسته‌ای باشد

۲۷ فروردین ۱۳۹۳ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۳۱۵۲۳ اخبار اصلی خاورمیانه
امریکا باید به همان توافق‌نامه هسته‌ای که مجموعه 1+5 با ایران به توافق می‌رسند، کفایت کند و دیگر امور و قضایای منطقه‌ای را رها کند.
توافق جامع با ایران فقط باید هسته‌ای باشد

دیپلماسی ایرانی: در حالی که روز دوشنبه روزنامه لبنانی النهار به نقل از یک مقام امریکایی گزارش داده بود که باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا تلاش می کند تا در طول گفت وگوهایش با ایرانی ها آنها را قانع کند که توافق جامع هسته ای تا بعد از انتخابات میان دوره ای مجلس نمایندگان کنگره در ماه نوامبر به تعویق بیفتد اما در آخر حتما این توافق نامه را با آنها امضا خواهد کرد، روز سه شنبه یک پژوهشگر فعال امریکایی در یکی از مهمترین مراکز اتاق فکر امریکا که نامی از او به میان نیامده است، درباره احتمال توافق نهایی میان ایران با 1+5 به این روزنامه می گوید: «من فکر نمی کنم که ایران و مجموعه کشورهای 1+5 بتوانند بر سر پرونده هسته ای ایران و لغو تحریم ها به توافق برسند. آخر کار به اعتقاد من عملیات نظامی علیه تاسیسات هسته ای ایران است. اما این که چه کسی این کار را انجام می دهد بحث دیگری است.»

وی که در گذشته از مقام های رده بالای وزارت امور خارجه امریکا بوده است در ادامه به روزنامه النهار می گوید: «امریکا باید به همان توافق نامه هسته ای که مجموعه 1+5 با ایران به توافق می رسند، کفایت کند و دیگر امور و قضایای منطقه ای را رها کند.»

این پژوهشگر در ادامه به سوریه می پردازد و می گوید: «ما باید از مجموعه های مخالف اسد در سوریه حمایت کنیم و در جهت تقویت آنها کار کنیم، امریکا نباید به توافق بر سر سلاح های شیمیایی با سوریه اکتفا کند حتی اگر این وسط پای روس ها در میان باشد. چگونه اوباما می تواند تهدید حمله نظامی علیه بشار اسد را عملی کند و دست به حمله نظامی بزند، نمی دانم ولی همین که گفته شود سلاح شیمیایی استفاده شده است و ده ها یا صدها نفر از مردم کشته شده اند، کفایت می کند، همین مساله به تنهایی می تواند بهانه لازم برای حمله نظامی به سوریه را بدهد. تا همین الآن گفته می شود که بیش از 150 هزار نفر از ابتدای ناآرامی های سوریه تا کنون کشته شده است. ما باید به طور جدی بر روی هماهنگ ساختن فعالیت های نظامی مخالفان در داخل سوریه کار کنیم. باید آنها را از تروریست هایی که به آسانی توانستند وارد سوریه شوند، پاکسازی کنیم. وجود این افراد باعث شده است تا بشار اسد بگوید که در حال جنگ با تروریست ها است. باید که سوریه از وجود تروریست ها به هر وسیله ای که شده است، پاکسازی شود. لازم است که امریکا حمایت نظامی از مخالفان سوری کند. این بدان معنا نیست که ضرورتا باید ارتش به این کشور بفرستد و جنگ زمینی در بگیرد. بلکه می تواند سلاح بفرستد و نیروهای نظامی را آموزش دهد و از "یگان های ویژه" استفاده کند.»

امریکا دائما ملامت می شود که آن چه باید در سوریه انجام می داد را انجام نداده است. اما ملامت قبل از هر چیز متوجه اعراب و به همراه آنها ترکیه است.

تهیه کننده این گزارش می گوید که در پاسخ به این اظهارات پژوهشگر امریکایی به او گفتم: «امریکا دائما ملامت می شود که آن چه باید در سوریه انجام می داد را انجام نداده است. اما ملامت قبل از هر چیز متوجه اعراب و به همراه آنها ترکیه است برای این که دو دسته شدند و نتوانستند به مسئولیتی که گفتند به آن عمل می کنند، عمل کنند. آنها نه توانستند میان مخالفان وحدت و یک پارچگی ایجاد کنند و نه توانستند نیروهای واحد سیاسی و نظامی یک پارچه ایجاد کنند. بلکه بر عکس در تجزیه و تقسیم آنها نقش ایفا کردند و باعث شدند که بیش از پیش کشته دهند. آنها فقط در میدان مبارزه کشتند و کشته شدند.»

در پاسخ به این اظهار نظر، پژوهشگر امریکایی می گوید: «این حرف صحیح است. اما اوباما درباره خط قرمزی صحبت کرد که خیلی زود خط سفید شد. به هر حال باید فورا کاری انجام دهد.»

وی دوباره به ایران می پردازد و می گوید: «ایران از داخل منطقه می جنگد و ما نمی توانیم با نقش منطقه ای آن توافق کنیم.»

روزنامه نگار النهار حرف وی را قطع می کند و می گوید: «ایران قدرتمند است و می تواند به خوبی از خود دفاع کند اگر چه به اعتقاد من الآن در جایگاه تدافعی قرار گرفته است. برای همین امریکا باید به همراه گفت وگوهای هسته ای درباره مسائل دو جانبه منطقه ای و نقش آن در منطقه نیز صحبت کند تا بتواند اطمینان اعرابی که از ایران ترسیده اند را نیز جلب کند.»

این پژوهشگر امریکایی در پایان می گوید: «ما آنها را مطمئن می کنیم و به تلاش هایمان در این زمینه نیز ادامه می دهیم. امریکا منطقه آنها را رها نمی کند و نمی تواند آنها را هم تنها رها کند برای این که به نفتشان نیاز دارد. آنها در رقابت و مبارزه با رقبایمان به ما کمک می کنند.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مذاكرات ايران با 1+5


نظر شما :