تفاهم نامه با ایران به قوت خود باقی است

متن کامل سخنان رئیس جمهور آرژانتین در خصوص توافق آمیا با ایران

۲۱ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۳:۴۵ کد : ۱۹۲۹۷۱۳ آمریکا ترجمه برگزیده
سخنرانی فرناندز که 2 ساعت و 46 دقیقه به طول انجامید در رسانه های مختلف به اشکال مختلفی منعکس و تعبیر شد. برخی پیشنهاد فرنانذز مبنی بر آمادگی برای لغو این تفاهم نامه در صورت ارائه راهکاری منطقی تر از سوی منتقدان و مخالفان این توافق با ایران را به عقب نشینی عملی وی از این توافق با ایران تغبیر کردند و این در حالی است که هنوز این تفاهم نامه به قوت خود باقی است .
متن کامل سخنان رئیس جمهور آرژانتین در خصوص توافق آمیا با ایران

دیپلماسی ایرانی : کریستینا فرناندز دوکیرشنر رئیس جمهور آرژانتین در نخستین روز از ماه مارس در سخنرانی سالیانه خود در کنگره این کشور و در جمع عالی ترین مقام های کشوری و لشگری گزارشی از مسائل مهم کشور در حوزه سیاست داخلی و سیاست خارجی را مطرح کرد که اصلی ترین آن در حوزه دیپلماسی به توافق با ایران در خصوص تحقیق در مورد  حادثه تروریستی مرکز همیاری یهودیان در بوینس آیرس آرژانتین(آمیا) بود. توافق دو جانبه بین ایران و آرژانتین برای تحقیق مشترک پیرامون بمب گذاری سال ۱۹۹۴، که منجر به کشته شدن ۸۵ نفر و مجروح شدن صدها نفر شد، در ژانویه ۲۰۱۳ به امضای دو کشور رسید. جامعه یهودی آرژانتین، گروه های یهودی بین المللی، اسرائیل و آمریکا با این توافق مخالفت کردند.این تفاهمنامه در بهمن ماه سال گذشته نیز به تصویب مجلس آرژانتین رسد اما مراحل و فرایند قانونی تصویب آن در مجلس ایران هنوز طی نشده است. سخنرانی فرناندز که 2 ساعت و 46 دقیقه به طول انجامید در رسانه های مختلف به اشکال مختلفی منعکس و تعبیر شد. برخی پیشنهاد فرنانذز مبنی بر آمادگی برای لغو این تفاهم نامه  در صورت ارائه راهکاری منطقی تر از سوی منتقدان و مخالفان این توافق با ایران را به عقب نشینی عملی وی از این توافق با ایران تغبیر کردند و این در حالی است که هنوز این تفاهم نامه به قوت خود باقی است .  سایت دیپلماسی ایرانی و چند خبرگزاری داخلی دیگر نیز در زمره منابعی بودند که با استناد به متن موجود در رسانه های متفاوت اقدام به پوشش خبری بخش هایی از این سخنرانی کرده بود.( اینجا) با توجه به حساسیت موضوع و رسالت خبررسانی صحیح ، متن دقیق سخنان رئیس جمهور آرژانتین که از زبان اصلی ترجمه شده است مجددا در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:( لازم به ذکر است که انتشار این متن به معنای تایید محتوای آن نیست و تنها به منظور آشنایی مخاطبان سایت با متن کامل این سخنرانی و موضع گیری های موجود منتشر شده است )

توافق با ایران؛ که در مورد آن فکر شد و اجرا گردید در خصوص اقدامی است که در سال 1994 اتفاق افتاد. همانگونه که می دانید من از ابتدا عضو کمیسیون تحقیقات بین پارلمانی انفجار آمیا و سفارت(اسرائیل) بودم که تلاشهای زیادی انجام دادیم و در نهایت هم من مخالف گزارش نهائی در مورد هر دو انفجار بودم. بخاطر اینکه معتقد بودم این پرونده به هیچ منتهی خواهد شد که نهایتا نیز همین گونه شد.

در حال حاضر ما درخواست دادستان پرونده را برای بازجوئی از متهمان ایرانی داریم. واضح است که در ایران زندگی می کنند. همه می دانند که برای پایان دادن به این پرونده قضائی، دادستان یا قاضی باید بتواند اظهارات متهمین را اخذ نماید. اینجا، آنجا و یا هرکجای دیگر. اما بدون دریافت و اخذ اظهارات متهمان ایرانی، احتمال اینکه این پرونده قضائی میلیمتری به جلو حرکت کند، وجود نخواهد داشت. 

می خواهم یادآوری کنم که پرونده دیگری در ارتباط با سرپوش گذاری برانحرافات تحقیقات آمیا وجود دارد که در داخل دستگاه قضائی تشکیل شده و متهمان آن در داخل آرژانتین حضور دارند و میلیمتری پیشرفت نداشته است. من نمی خواهم قاضی و یا دادستان را مورد پیگرد قضائی قرار دهم فقط می خواهم بگویم که اگر ادعا و شکایتی در خصوص عدم پیشرفت در یک پرونده داریم، پرونده دیگری نیز هست که مرتبط با این موضوع می باشد و متهمان آن هم در داخل آرژانتین هستند و هیچ پیشرفتی نداشته و تاکنون هیجکدام از متهمان در دادگاه حاضر نشده اند.

برگردیم به موضوع اصلی و ادامه دهیم به موضوع توافق با ایران، این توافق با هدف اینکه دادستان بتواند از متهمان بازجوئی کند و پرونده از بن بست فعلی خارج شود، انجام شد و در غیر اینصورت می توانستیم یک سخنرانی سالیانه و یا 365 سخترانی در طول سال انجام دهیم اما پرونده دقیقا در همین جائی که الان قرار دارد، باقی می ماند.همه بخاطر داریم که سلیمانپور در لندن بازداشت شد و بخاطر عدم وجود مدارک و مستندات کافی آزاد گردید، اینکه همه می گویند که با امضای این یادداشت تفاهم، اعلان های قرمز صادره توسط اینترپل لغو می گردد، اشتباه است. در عمل هم اینگونه نشد. البته این افراد آزادانه به همه جای دنیا سفر می کنند و هیچ کشوری هم آنها را بازداشت نمی کند و این واقعیت دیگری است که باید بدانیم و قبول کنیم. 

متواضعانه فکر می کنم که این بهترین راه دسترسی به هدف ما است که بتوانند اظهارات این افراد را اخذ کنند و اگر لازم باشد برای این هدف به تهران نیز سفر کنند. این توافق که ما آماده اجرای کامل آن هستیم، اکنون با تأخیر مواجه شده، چون ایران تأخیر دارد. اما آنچنان که گفته می شود، بد نیست زیرا آمادگی خود را برای اجرا به نمایش گذارده است.

در تاریخ 17 دسامبر 2013، در دفتر خودم ، با حضور وزیر خارجه و دبیر امور مذاهب کشور، هیأت مدیره آمیا(مرکز همیاری یهودیان ) را به حضور پذیرفتم. من دراین ملاقات به آنها پیشنهاد دادم که شما با بهترین حقوقدانان و بهترین گروههای حقوقی خود مشورت کنید و اگر ندارید از هرکجای دنیا آنها را بیاورید و استخدام کنید و به من ابزاری پیشنهاد کنید که براساس آن بتوانم به هدف مان که اخذ اظهارات مظنونان ایرانی توسط دادستان پرونده است، برسم. ضمنا حتما باید پیشنهادات منطقی و براساس منطق حقوقی و قضائی باشد و گرنه پیشنهاداتی همچون حمله به ایران و یا اعلام جنگ به ایران را من نمی پذیرم و به آنها گفتم که من بعنوان رئیس جمهور قول می دهم که این توافق را کنار بگذارم و پیشنهاد شما را اجرا کنم. آنها از این پیشنهاد من تعجب کردند و اظهار داشتند که حتما بر روی آن کار می کنند. من این موضوع _ پیشنهاد به انجمن آمیا برای پیداکردن راه حل- را برای اولین بار افشا می کنم برای اینکه همه باید حقایق موجود در آرژانتین را بدانند. خاطره، حقیقت و عدالت نباید تنها در حد شعار باشد. بلکه خاطره، حقیقت و عدالت باید واقعی باشد.بعد از مدتی تیمرمن(وزیرخارجه) به من گفت که با اعضای دایا صحبت کرده و آنها گفته اند که راهی سراغ ندارند.

من در اینجا می خواهم همین پیشنهاد را بصورت وسیع تری ارائه دهم. می دانم که خیلی از شما ( نمایندگان پارلمان) به این طرح ما رأی مخالف دادید و همواره به آن حمله کرده اید و البته می خواهید که اظهارات ایرانی ها را اخذ کنیم. می دانم که در بین شما حقوقدانان و وکلای بزرگی حضور دارند و با وکلا و حقوقدانان بزرگی نیز مشورت می کنید، بنابراین از شما می خواهم که پروژه دیگری که البته شدنی، منطقی، قضائی، مطابق قوانین و قواعد حقوق بین الملل باشد را ارائه دهید. ما هیچگاه بسته عمل نمی کنیم و پیشنهاد و راه حل شما را می پذیریم. ما معتقدیم که این طرح و پروژه (توافق با ایران) آنقدرها که شما می گوئید؛ نباید بد باشد. البته ایران همچنان به بخشی که باید اجرا می کرده، عمل نکرده است.

بنابراین باز تأکید می کنم که هدف باید این باشد، که بتوان اظهارات مظنونان ایرانی را بر اساس قواعد و مقرارت حقوق بین الملل و همچنین تکالیف قانونی و پروسه ای براساس آئین دادرسی کیفری خودمان اخذ نمود. قطعا ما نمی توانیم تکالیف قانونی و پروسه ای کیفری خودمان را نقض کنیم تا به برگزاری دادگاه و قضاوت برسیم.

انتشار اولیه: پنجشنبه 15 اسفند 1392 / انتشار مجدد: 21 اسفند 1392

کلید واژه ها: آرژانتین


نظر شما :