الیزابت دوم در پایتخت عثمانی

۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ | ۲۰:۲۵ کد : ۱۹۲۹ اروپا
ملکه الیزابت در راستای سفر خود به ترکیه از شهر بورسا که زمانی پایتخت پادشاهان عثمانی بود دیدن خواهد کرد. این شهر که امروز به یکی از مدرن ترین شهرهای ترکیه تبدیل شده است مرکز صنایع پارچه باقی و اتومبیل ترکیه است.
الیزابت دوم در پایتخت عثمانی
ترکیه پس از 37 سال میزبان الیزابت دوم، ملکه بریتانیا بود که به همراه همسرش برای یک سفر غیر سیاسی به این کشور سفر کرده است.
 
الیزابت دوم شب گذشته در ضیافت رسمی شام در کاخ چانکایا شرکت کرد و بیش از انتظار مقامات ترک در خصوص مسائل سیاسی سخنرانی کرد. ملکه الیزابت به روابط استراتژیک بین دو کشور اشاره کرد و حمایت خود از عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را اعلام کرد و گفت که ترکیه در راستای پروِه مدرنیه فعالیت های زیادی داشته است و برای برقراری صلح بسیار تلاش کرده است.
 
الیزابت دوم برای یک سفر رسمی چهار روزه به هماره دوک ادینبرگ فیلیپ، همسر وی و یک هیات 20 نفره به ترکیه سفر کرده است. این درحالی است که به گزارش روزنامه زمان وی 1600 کیلوگرم هدیه با خود به همراه آورده است. هیاتی که مسوولیت تامین امنیت الیزابت دوم را به همراه داشتند بنا به درخواست مقامات بریتانیایی همان هیاتی بودند که در ماه نوامبر مسوولیت تامین امنیت پرنس چارلز را عهده دار بودند.
ملکه الیزابت در آرامگاه آتاتورک، بنیانگذار ترکیه نوین گفت که احترام به آتاتورک به عنوان یکی از بزرگ ترین شخصیت های بزرگ تاریخ نوین برای من بسیار با ارزش است.
 
الیزابت دوم پس از 37 سال به ترکیه سفر می کند، این درحالی است که اولین پادشاه بریتانیایی به نام ادوارد در سال 1936 به این کشور سفر کرده بود و الیزابت دوم برای اولین بار در سال 1971 میهمان ترک ها بود.
 
در ضیافت شام شب گذشته، عبدالله گل و خیرالنسا گل همسر رییس جمهور میزبان الیزابت دو م و همسر وی بودند و رییس مجلس به همراه همسرش، رجب طیب اردوغان، علی باباجان، وزیر امور خارجه و همسرش نیز در این ضیافت حضور داشتند، این درحالی است که دنیز بایکال رهبر حزب سکولار جمهوری خلق که پیش از این نیز اعلام کرده بود که مادامی که عبدالله گل در کاخ چانکایا حضور دارد در مراسم این کاخ شرکت نخواهد کرد در این مراسم شرکت نکرد.
 
ملکه الیزابت در این مراسم گفت که روابط بین دو کشور از هر زمان دیگری بیشتر به یکدیگر وابسته است و ترکیه پلی است میان اسلام و مسیحیت و کشور بسیار استراتژیکی به شمار می رود و در صورتی که به عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا هم برای ترک ها و هم برای مردم اروپا از اهمیت بالایی برخوردار است.
عبدالله گل نیز سفر الیزابت دوم را نقطه عطفی در روابط بین دو کشور دانست و گفت که در آینده ای که ما نیز بخشی از اروپا باشیم روابط بین دو کشور مستحکم تر خواهد بود. بریتانیا یکی از بهترین حامیان ترکیه در پیوستن این کشور و اتحادیه اروپا است و ما از ادامه این روند اطمینان داریم.
 
نیک برید، سفیر بریتانیا در ترکیه نیز پیش از این اعلام کرده بود که ملکه الیزابت از پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا حمایت خواهد کرد.
 
ترکیه مذاکره با اتحادیه اروپا را از سال 2005 آغاز کرده اند اما با وجود مشکلاتی از جمله مسئله قبرس روند مذاکرات این کشور با اتحادیه اروپا به کندی پیش می رود.
 
ملکه الیزابت در راستای سفر خود به ترکیه از شهر بورسا که زمانی پایتخت پادشاهان عثمانی بود دیدن خواهد کرد. این شهر که امروز به یکی از مدرن ترین شهرهای ترکیه تبدیل شده است مرکز صنایع پارچه باقی و اتومبیل ترکیه است. ملکه الیزابت در این شهر از یک مسجد دیدن خواهد کرد تا نوای قرآن را بشنود.
 
ملکه الیزابت به شهر استانبول نیز سفر خواهد کرد تا از مدرسه ای که با دانشجویان بریتانیایی در ارتباط است دیدن کند، همچنین بازدید از موزه ها و آثار تاریخی این شهر زیبا نیز در برنامه سفر وی قرار دارد. سفرهای خارجی ملکه الیزابت همواره با همراهی تعداد زیادی روزنامه نگار همراه است. در این سفر نیز 750 روزنامه نگار وی را همراهی می کنند.
 
ملکه بریتانیا در حالی به ترکیه سفر می کند که وی در طول سال تنها یک سفر خارجی در برنامه خود دارد و امسال به دعوت عبدالله گل، رییس جمهور ترکیه به این کشور سفر کرده است.
 
ترکیه و بریتانیا روابط دو جانبه خوبی با یکدیگر دارند. بریتانیا از سیاست های معتدل تری نسبت به عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا استفاده می کند. دو کشور در خصوص مبارزه با تروریسم، مهاجرت غیر قانونی و قاچاق مواد مخدر و انسان در تاریخ 17 می سال 2004 با یکدیگر تفاهمنامه امضا کرده اند و در سفر رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در تاریخ 25 اکتبر سال 2007، بخش هایی به این تفاهمنامه اضافه شد.
 
حدود 150 هزار شهروند ترک در کشور بریتانیا زندگی می کنند و 10 هزار دانشجو در دانشگاه های بریتانیا به تحصیل مشغول هستند. ترک های مهاجر بیشتر در صنعت و بخش های غذایی به فعالیت مشغولند و ترک ها حدود 10 درصد در صنایع بریتانیا سرمایه گذاری کرده اند.
 
هرچند بریتانیا یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به شمار نمی آید اما سیاست های این کشور می تواند تاثیر مثبتی بر روند رسیدگی به پرونده ترکیه برای عضویت کامل اتحادیه اروپا باشد.
 

( ۴ )

نظر شما :