دست کم 20 کشته و صدها زخمی در ناآرامی های اوکراین

۳۰ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۳:۰۲ کد : ۱۹۲۸۹۱۳ سرخط اخبار
نیروهای پلیس ضد شورش اوکراین، سه شنبه شب میدان استقلال کی یف پایتخت این کشور را بدنبال درگیری خونین با مخالفان دولت که تاکنون حداقل 20 کشته برجای گذاشته است، تصرف کردند.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، تلویزیون دولتی اوکراین، سه شنبه شب تصاویری را از نیروهای ضد شورش این کشور نشان داد که میدان استقلال کی یف در اختیار گرفته اند.

در این گزارش آمده است که نیروهای امنیتی با مقاومت معترضان که بعضا مسلح به چماق هستند و کلاه خود بر سر دارند، روبرو شده اند و دود غلیظی اطراف این میدان را فرا گرفته است.

آخرین گزارش ها از درگیری های نیروهای امنیتی اوکراین و معترضان حاکی از کشته شدن دست کم 20 تن از جمله 6 نیروی پلیس است.

شبکه تلویزیونی فرانس 24 با نشان دادن تصاویری ازبه آتش کشیده شدن کمپ مخالفان در میدان استقلال کی یف افزود: حداقل 100 تن نیز در تصرف میدان استقلال از سوی نیروهای ضد شورش زخمی شده اند.

پلیس گفته است حدود 50 نیروی امنیتی در این درگیری های زخمی شده اند.

بنا بر این گزارش، این خونبارترین روز از آغاز اعتراضات در اوکراین بوده است.

پلیس دو ساعت به معترضان زمان داده بود تا این میدان را ترک کنند در غیر این صورت منتظر «تدابیر شدید» باشند.

بر اساس گزارش دویچه وله، پلیس ضمن هشدار به معترضان با بلندگو از زنان و کودکان خواست این میدان را ترک کنند و اقدام خود را «عملیات مبارزه با تروریسم» نامید.

میدان استقلال در کی اف اکنون کانون خشونت بار ترین درگیری ها در هفته های اخیر بوده است.

در واکنش به این اقدام پلیس، واشنگتن و کشورهای اروپایی درباره آنچه «استتفاده از زور» نامیدند به دولت اوکراین هشدار دادند.

کاخ سفید از زبان مارتین نسیرکی سخنگوی خود با اظهار نگرانی از اوضاع اوکراین و تشدید خشونت ها در این کشور درباره استفاده از زور هشدار داد و اعلام کرد که این روش «بحران را حل نخواهد کرد».

در همین حال کاترین آشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا «استفاده از خشونت» در اوکراین را محکوم کرد و از مقامات این کشور خواست «بر ریشه های بحران متمرکز شوند.»

همچنین فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان در بیانیه ای درباره احتمال اقدام اتحادیه اروپا به «مجازات های شخصی» علیه مسئولان اوکراینی سخن گفت.

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل نیز از حکومت و معارضان خواست «خویشتندار باشند» و «گفت و گویی واقعی را سریعا آغاز کنند.»

دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی نیز اوضاع اوکراین را نگران کننده خواند و از طرفهای درگیر خواست از خشونت پرهیز کنند.

آندرس فوگ راسموسن، دبیر کل ناتو ضمن ابراز نگرانی شدید از موج جدید خشونتها در اوکراین، از دولت و مخالفان خواست مذاکرات خود را سریعا از سر بگیرند.

راسموسن همچنین انتشار اخباری مبنی بر کشته شدن چند شهروند اوکراینی را در خشونتهای روز سه شنبه نگران کننده توصیف کرده و گفت: از تمام طرفهای درگیر می خواهم با پرهیز از هر گونه خشونت، سریعا گفت و گوها را به ویژه در چارچوب پارلمان، از سر بگیرند.

مشاور رئیس جمهور اوکراین سه شنبه اعلام کرده بود ˈویکتور یانوکوویچˈ رئیس جمهور فقط هنگامی با سران مخالفان ملاقات خواهد کرد که مقاومت خشونت آمیز درکیف به پایان برسد.

ˈانا جرمنˈ معاون ˈحزب مناطقˈ اوکراین افزود مذاکرات فقط هنگامی آغاز خواهد شد که مخالفان شیوه های مبارزه شان را تغییر دهند و مردم مسلح را از خیابان ها جمع آوری کنند و صلح و آرامش به کشور بازگردد.

خبرگزاری رسمی دولت اوکراین به نقل از جرمن اعلام کرد فقط در این صورت امکان قرار گرفتن پشت میز مذاکره و آغاز گفتگوها وجود دارد.

وی خبر ملاقات یانوکوویچ را با نمایندگان مخالفان در روز سه شنبه تأیید کرد اما به جزئیات این خبر هیچ اشاره ای نکرد.

«ولادیمیر ریباک» رئیس مجلس اوکراین اوایل سه شنبه اعلام کرده بود ˈویکتور یانوکوویچˈ رئیس جمهور و سران مخالفان چهارشنبه برای بحث و گفت وگو درباره اوضاع اوکراین، با هم ملاقات خواهند کرد.

 

کلید واژه ها: اوکراین


نظر شما :