نفوذ منطقه‌ای ایران را دست کم نگیرید

هشدار به غرب در آستانه دور جدید مذاکرات هسته‌ای

۲۷ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۲۸۷۴۵ اخبار اصلی خاورمیانه
سی و پنجمین سال روز انقلاب اسلامی در ایران در حالی برگزار شد که مقام‌های امنیتی و نظامی ارشد ایرانی سقف تهدیدهای خود به ایالات متحده را در پاسخ به تهدیدهای واشنگتن بالا بردند که به اعتقاد منابع دیپلماتیکی که افکار عمومی ایران را زیر نظر دارند در درجه نخست بازگوکننده افکار عمومی ایران بود.
هشدار به غرب در آستانه دور جدید مذاکرات هسته‌ای

دیپلماسی ایرانی: با نزدیک شدن به دور جدید مذاکرات هسته ای میان ایران با اعضای 1+5 تحلیل ها درباره نقش ایران در خاورمیانه و آینده مذاکرات و همچنین تاثیر این مذاکرات بر دیپلماسی و سیاست خارجی ایران در منطقه و جهان افزایش یافته است. رسانه ها تحلیل های بسیاری در این زمینه ارائه می دهند که از این قاعده روزنامه های عربی نیز مستثنی نیستند. اعراب اصرار دارند وانمود کنند که توافقات هسته ای با توافقات منطقه ای ارتباط دارد و هر گونه تحولی که در منطقه رخ می دهد، هم از لحاظ سیاسی و هم از لحاظ تشکیلاتی، به نوعی با تصمیم های ایران مرتبط است. در این میان مراسم سالگردد 22 بهمن و حضور پرشور مردم ایران در آن که به فرصتی برای عرض اندام تهران در قبال غرب به ویژه امریکایی ها تبدیل شد، نیز مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است. به ویژه که با فاصله کوتاهی از دور جدید مذاکرات هسته ای ایران با غرب انجام شده است.

روزنامه النهار، چاپ بیروت در یادداشتی به همین موضوع پرداخته و می نویسد: سی و پنجمین سال روز انقلاب اسلامی در ایران در حالی برگزار شد که مقام های امنیتی و نظامی ارشد ایرانی سقف تهدیدهای خود به ایالات متحده را در پاسخ به تهدیدهای واشنگتن بالا بردند که به اعتقاد منابع دیپلماتیکی که افکار عمومی ایران را زیر نظر دارند در درجه نخست بازگوکننده افکار عمومی ایران بود. به اعتقاد آنها مقام های ایرانی از این فرصت استفاده کردند و در سخنرانی های مردمی خود به امریکا یادآور شدند که اگر بخواهد توافقات را زیر پا بگذارد و فرصت سوزی کند با واکنش صریح ایران مواجه خواهد شد. آنها همچنین با اعلام اعزام ناوهای ایرانی به اقیانوس اطلس و آب های امریکا به نوعی به واشنگتن هشدار دادند که از قدرت کافی برای رویارویی با امریکا برخوردارند. این مساله در کنار نفوذ بسیار ایران در سوریه و همچنین مضراتی که از نبود ایران در مجرای مذاکرات سوری ها نمایان شد، آن هم در حالی که بر کسی پوشیده نیست که ایران در سوریه از چه قدرت بالایی برخوردار است به گونه ای که آن طور که یکی از نمایندگان مجلس ایران گفت، ایران بر آموزش 300 هزار نیروی سوری و 50 هزار نیروی حزب الله که در جنگ سوریه درگیرند، نظارت دارد، نشان می دهد که ایران قدرتی بسیار بالایی در منطقه دارد و از نفوذ عمیقی برخوردار است. این در حالی است که دور جدید مذاکرات هسته ای ایران با 1+5 در وین نیز نزدیک است و هر کدام از دو طرف تلاش دارد به نوعی قدرت خود را به رخ دیگری بکشد تا در آغاز مذاکرات دست برتر را در میز مذاکره داشته باشد.

مسئولان لبنانی نیز بارها اعلام کرده اند در صورتی که ایران مورد تعرض قرار بگیرد آماده اند که به طرفی در محور این جنگ به سود ایران قرار بگیرند و از آن دفاع کنند چرا که دفاع از تهران را به سود خود می بینند.

نویسنده این یادداشت در ادامه می نویسد: مواضع ایران به گفته منابع آگاه به خوبی نشان می دهد که در صورتی که طرف های متخاصم با آن بخواهند کوچک ترین حمله ای را علیه آن انجام دهند، حزب الله لبنان به عنوان هم پیمان منطقه ای ایران می تواند دولت عبری را به ویرانه ای تبدیل کند. موضوعی که سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله بارها بر آن تاکید کرده است. اگرچه این مساله می تواند نه تنها فقط حزب الله بلکه کل لبنان و استقلال آن را درگیر جنگ با اسرائیل کند. مسئولان لبنانی نیز بارها اعلام کرده اند در صورتی که ایران مورد تعرض قرار بگیرد آماده اند که به طرفی در محور این جنگ به سود ایران قرار بگیرند و از آن دفاع کنند چرا که دفاع از تهران را به سود خود می بینند.

نویسنده در پایان می نویسد: برای همین است که می بینیم روند تشکیل دولت لبنان با مواضع ایران پیوند خورده است. تشکیل دولت لبنان به نظرات تهران و هم پیمانانش در لبنان مثل حزب الله مرتبط است و این مساله اگرچه حساسیت هایی را بر انگیخته اما واقعیتی است که می تواند نشان دهنده میزان نفوذ ایران نه تنها در لبنان بلکه در کل منطقه باشد، چرا که لبنان دروازه نفوذ کشورهای منطقه ای در خاورمیانه محسوب می شود. به ویژه که حساسیت های مذهبی در آن بالا است و همین مساله با منافع کشورهای منطقه ارتباط مستقیم دارد. به عبارت دیگر می توان گفت با توجه به مواضع صریح مقام های ایرانی تهران جای دمشق را در لبنان گرفته و در غیاب سوریه که درگیر مسائل داخلی خودش است، حرفی تاثیرگذار و پرنفوذ در تحولات جاری لبنان دارد. مساله ای که بسیاری از ناظران و تحلیلگران به آن اعتقاد کامل دارند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مذاكرات ايران با 1+5 ايران و امريكا


نظر شما :