افزایش درخواست‌ها برای تحریم سیاسی آل سعود

۱۲ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۳:۰۵ کد : ۱۹۲۸۱۲۲ سرخط اخبار

انتقاد و انزجار از حاکمان عربستان به سبب حمایت از تروریسم تنها به مردم عراق منحصر نشده بلکه سیاستمداران عراقی هم، آل سعود را به سبب حمایت از گروه های تروریستی محکوم کرده و خواستار تحریم سیاسی و بازخواست این رژیم شده اند.

به گزارش تسنیم، همزمان با گسترش موج نفرت مردمی از حاکمان عربستان به سبب حمایت همه جانبه از تروریست های تکفیری وهابی که به کشتار مردم بیگناه ادامه می دهند و وحشیانه ترین جنایات را در برخی کشورهای منطقه به ویژه سوریه، عراق و حتی لبنان مرتکب می شوند.

نوری المالکی نخست وزیر عراق با انتقاد شدید از عربستان به سبب حمایت از تروریسم تاکید کرده است حاکمان عربستان عقده طایفه ای دارند و حاضر نیستند به حمایت خود از تروریست ها اعتراف و آن را متوقف کنند. وی همچنین با انتقاد از تصمیم آمریکا برای حمایت تسلیحاتی از گروه های تروریستی در سوریه تصریح کرد حمایت از تروریست ها در سوریه در حقیقت حمایت از تروریست ها در عراق است. به گفته مالکی، تروریست های تکفیری نه تنها عراق بلکه امنیت تمام جهان را تهدید می کنند.

هوشیار زیباری وزیر خارجه عراق هم در سخنانی در کنفرانس ژنو 2 درباره بحران سوریه تاکید کرده بود بحران سوریه تاثیرات سوئی از نظر امنیتی و انسانی بر اوضاع عراق داشته است و مهمتر از همه اینکه تروریست های وابسته به القاعده همچون داعش و ... وارد برخی استان های عراق شده و به ارتکاب جرم و جنایت مشغول هستند.

حمایت عربستان از شرارت و تروریسم

"فرات الشرع" از نمایندگان وابسته به ائتلاف المواطن تاکید کرده است کشورها باید به مواضع شرافتمندانه ای که عراق در قبال آنها در همه شرایط اتخاذ کرده، پاسخ دهند.

وی خاطر نشان کرد عراق هرگز نمی پذیرد که عربستان و کشورهای دیگر در امور داخلی اش دخالت کنند.

الشرع در گفت و گو با یک رسانه عراقی گفت عراق و ملت این کشور مواضع شرافتمندانه ای در قبال تمام کشورهای منطقه به ویژه کشورهای منطقه اتخاذ کرده اند.

وی افزود عراق از این کشورها درخواست می کند که امروز پاسخ این مواضع شرافتمندانه اش را بدهند و همانطوری عمل کنند که عراق در تمام شرایط با آنها رفتار کرده است.

این نماینده پارلمان عراق تاکید کرده است عراق هرگز نمی پذیرد که عربستان با حمایت از گروه های شرور و تروریستی مواضعی اتخاذ کند که پیش از آنکه به عراق و کشورهای خدشه وارد کند به خودش خدشه وارد کند.

به گفته وی، عربستان از  گروه های تروریستی و شروری که آنها را مجاهدین می خواند، حمایت می کند که این موضع توهینی به ملت عراق و افکارعمومی جهان است و به آنها خدشه وارد می کند.وی تاکید کرد عربستان دیر یا زود به خاطر این مواضع شرم آور پشیمان خواهد شد.

الشرع خاطر نشان کرد موضع گیری منفی آل سعود به خاطر ترس از آینده خود و تاج و تخت و منافعش است. وی حاکمان عربستان را نصیحت کرد به حمایت های خود از گروه های تروریستی و شرور پایان دهند.

هشدار به عربستان درباره پیامدهای دخالت در امور داخلی عراق

ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی نخست وزیر منتخب عراق بارها به حاکمان عربستان درباره پیامدهای خطرناک دخالت در امور داخلی عراق از طریق حمایت از گروه های تروریستی تکفیری مزدور وابسته به خود هشدار داده است.

کمال الساعدی یکی از نمایندگان این ائتلاف به عربستان درباره دخالت در امور داخلی عراق هشدار داده و در عین حال تاکید کرده است عراق امروز قوی تر از سال های 2005 و 2006 میلادی است.

سیاستمداران سعودی از پرونده سوریه عبرت نگرفته اند، زیرا دخالت آنها در این کشور تنها سبب تشدید بحران و درگیری و کشتار شده است و در این پرونده هم موفق نشده اند، زیرا دخالت آنها مبتنی بر اساس طایفه ای و برهم زدن ثبات و دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر است.

به گفته وی حاکمان عربستان اگر واقعا به دموکراسی و آزادی ملت ها علاقه مند هستند، باید اول از خودشان شروع کنند و ابتدا باید به ملت خود آزادی بدهند و از خودشان بپرسند که آیا رسانه و یا احزابی وجود دارد که از حکومت عربستان انتقاد کند، آیا در این کشور انتخابات آزاد برگزار می شود؟ آیا کسی می تواند نظر و دیدگاه خود را بیان کند؟

الساعدی خاطر نشان کرده است دخالت عربستان در عراق به همان سرنوشت دخالت این کشور در سوریه مبتلا خواهد شد و تمام تلاش هایش شکست خواهد خورد و پول هایی که هزینه می کند، هدر خواهد رفت و عراق قوی تر از آنها باقی خواهد ماند.

به گفته وی، عراق در سال های 2005 و 2006 ضعیف تر از حالا بود و آن کشورها نتوانستند در آن زمان تغییری در عراق ایجاد کنند، چگونه اکنون که عراق قوی تر از آن زمان است، می توانند کاری  انجام دهند؟

عزم دولت عراق برای پاکسازی فلوجه از وجود تروریست ها

نخست وزیر عراق بارها تاکید کرده است فلوجه هرگز مکان امنی برای تروریست هایی که این شهر را اشغال کرده اند، نخواهد بود و نیروهای امنیتی مصمم هستند همه آنها را سرکوب کنند.

به گفته نوری المالکی، عملیات نظامی تا پایان یافتن حضور القاعده ادامه خواهد یافت و زمان برای پایان دادن به حضور گروه های تروریستی در فلوجه فرا رسیده است.

وی تاکید کرد زمان آن فرا رسیده است تا فلوجه از دست تروریست ها خلاص شود و عشایر باید از نیروهای امنیتی برای بیرون راندن تروریست ها حمایت کنند.
به گفته وی، تروریست ها برای شعله ور کردن آتش فتنه مذهبی در عراق و تجزیه این کشور تلاش می کنند.

درخواست برای تحریم سیاسی آل سعود و تحریم کالاهای سعودی

ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی نخست وزیر عراق به صراحت خواستار تحریم سیاسی حاکمان عربستان به سبب  دخالت در امور عراق شده است.
محمود الحسن از نمایندگان ائتلاف دولت قانون بر ضرورت تحریم سیاسی عربستان سعودی به سبب دخالت در عراق تاکید کرده است.

وی تاکید کرده است مدارک و ادله موثقی نزد دولت عراق وجود دارد که دخالت عربستان در امور سیاسی و امنیتی عراق را اثبات می کند.

وی از ارائه شکایت قضایی در شورای امنیت از سوی دولت عراق برای بازخواست آل سعود و اتخاذ تدابیر لازم علیه این رژیم خبر داده است.

از سوی دیگر محمد الصیهود عضو دیگر ائتلاف دولت قانون، کالاهای سعودی را منبع مالی خطرناک برای گروه های تروریستی مسلح در عراق اعلام کرده و بر ضرورت تحریم این کالاها و همچنین تلاش جدی دولت عراق برای خشکاندن منابع تروریسم و  تحریم کالاهای سعودی تاکید کرده است.

این عضو ائتلاف دولت قانون خواستار حمایت جهانی از عراق در جنگ با تروریسم و نیز حامیان تروریست ها به ویژه عربستان شده است.

مواضع شرم آور رژیم های عربی در خصوص عراق

یک عضو ائتلاف کردستان عراق تاکید کرده است موضع کشورهای عربی در قبال آنچه در عراق می گذرد، شرم آور است. قوانین بین المللی، بر حاکمیت کشورها و عدم دخالت در امور داخلی آنها تاکید می کند.

به گفته آزاد بکر از اعضای ائتلاف کردستان عراق، موضع اعراب در قبال آنچه در عراق می گذرد، شرم آور است. وی تاکید کرد دخالت هر یک از کشورهای منطقه ای در امور عراق از نظر قانونی مردود است.

به گفته وی، برخی کشورهای همسایه عراق به اشکال گوناگون در امور عراق دخالت می کنند در حالی که عراق یک کشور باثبات و دارای حاکمیت است و هیچ کشوری حق ندارد در امور داخلی عراق دخالت کند.

بوبکر تاکید کرد با تاسف فراوان باید گفت که موضع اعراب در قبال اعراب شرم آور است و این موضع به روابط ضعیف آنها با عراق از سال 2003 برمی گردد.

به گفته وی، برخی کشورهای عربی هیچ موضع جدی در قبال عراق اتخاذ نکرده اند.

اظهارات این نماینده پارلمان عراق در خصوص دخالت برخی رژیم های عربی در امور این کشور و شرم آور توصیف کردن مواضع آنها در حالی است که وزارت دفاع عراق از هلاکت 50 تروریست عرب خبر دادند که از کشورهای مختلف عربی وارد عراق شده اند.

عشایر در کنار ارتش

عشایر الانبار طرح محکمی را برای سیطره بر فلوجه از داخل و خارج آماده کرده اند. شیخ حمید الهایس رئیس شورای نجات استان الانبار تاکید کرده است سازوکاری برای ورود به فلوجه از سوی عشایر وجود دارد و یک طرح امنیتی مستحکمی از داخل و خارج شهر فلوجه آماده شده است.

الهایس خاطر نشان کرد عملیات نظامی طی روزهای آتی پس از پاکسازی کامل شهر فلوجه از وجود تروریست ها پایان می یابد.

به گفته وی هماهنگی بالایی میان تمام عشایر استان الانبار برای رهایی از شر تروریست های داعش(گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شام) وجود دارد.

وی افزود ما حمله تروریستی به استان الانبار را یک تهاجم وحشیانه ای می دانیم که برخی کشورهای همسایه آن را به راه انداخته اند.

عملیات ارتش عراق علیه مخفیگاه های شبکه تروریستی القاعده با موفقیت گسترده ای همراه شده و یک پیروزی برای مردم استان بر تروریسم به شمار می رود و این موفقیت برای استا ناست و همه مردم از جمله شیوخ این پیروزی را تبریک می گویند و مردم الانبار هم از طریق دادن اطلاعات به ارتش در کشف مخفیگاه های تروریست های داعش همکاری گسترده ای را از خود نشان داده اند.

حمایت رسانه های سعودی از تروریست های تکفیری در عراق

در حالی که نیروهای ارتش و عشایر فقط تروریست های تکفیری را در فلوجه و دیگر مناطق به درخواست مردم هدف قرار می دهند، شبکه العربیه مهمترین رسانه خبری عربستان هجمه گسترده ای را علیه ارتش و  دولت منتخب عراق آغاز کرده و اینگونه القا می کند که عملیات مبارزه با تروریسم ارتش در حقیقت مبارزه با اهل سنت و مردم فلوجه  است در حالی که بیش از 70 درصد مردم فلوجه از ترس تروریست های تکفیری از شهر خود گریخته اند و افراد باقی مانده هم به خاطر تهدیدهای داعش نمی توانند از شهرشان خارج شوند.

در حالی که هواپیماهای ارتش عراق فقط مواضع گروه های تروریستی را در استان الانبار هدف قرار می دهند، العربیه شبکه فتنه افکن سعودی اینگونه عملیات مبارزه با تروریسم را تحریف کرد و مدعی شد : نیروهای مالکی برای چهارمین روز پیاپی فلوجه را بمباران کردند

چرا عربستان به اشتباهات خود در خصوص حمایت از تروریسم اعتراف نمی کند

چندی است که انتقادها از سیاست های حاکمان عربستان در منطقه و به ویژه تلاش ها و تحرکات آنها در راستای ایجاد ناامنی و بی ثباتی در منطقه از طریق تشکیل گروه های تروریستی تکفیری و حمایت های گسترده مالی، تبلیغاتی و تسلیحاتی از این گروه ها آهنگ تندتری به خود گرفته و به ویژه این انتقادها از سطح غیر رسمی و رسانه ای به سطح رسمی و مقامات رسیده است و به طور مشخص، مقامات بلندپایه دولت عراق و در راس آنها نوری المالکی نخست وزیر این کشور بارها، حاکمان عربستان را به سبب حمایت از تروریسم در عراق به شدت مورد انتقاد قرار داده اند.

اما لحن انتقادهای نوری المالکی از آل سعود شدیدتر از دیگر مقامات عراقی بوده است به طوری که وی تاکید کرده است عربستان به اشتباه خود در حمایت از تروریسم اعتراف نمی کند، زیرا حاکمان این کشور عقده طایفه ای دارند.

مالکی تصریح کرده است عربستان تلاش می کند بر محوری که گمان می کند در حال جنگ با این کشور است، مسلط شود.

به گفته نخست وزیر عراق، گروه های تروریستی در سوریه احساس می کنند به پیروزی نزدیک شده اند زیرا مورد حمایت چندین کشور قرار دارند به طوری که ترکیه درهای خود را به روی آنها باز کرده و قطر و عربستان هم از آنها حمایت می کنند. عربستان به اشتباهات خود در حمایت از تروریسم اعتراف نمی کند، زیرا از  اسارت عقده طایفه ای خود رها نمی شود.

وی گفته است ریشه تروریسم به عربستان بر می گردد و تروریست ها به دنبال تشکیل دولت اسلامی عراق و شام به زعم خود در مرزهای عراق و سوریه به خاطروجود نفت هستند.

مالکی در سخنان دیگری تاکید کرده است تروریست های تکفیری که در  استان الانبار به ارتکاب خشونت و جنایت دست می زنند، نه تنها خطری برای عراق بلکه برای امنیت تمام منطقه و جهان به شمار می روند و همه جهانیان باید از جنگ عراق با این تروریست ها حمایت کنند.

رد پای سعودی در خشونت های عراق / عربستان عامل تروریسم در منطقه

موفق الربیعی مشاور امنیت ملی سابق عراق تاکید کرده است برخی  طرف های سعودی در پس خشونت های عراق، سوریه، مصر و یمن هستند. وی از عربستان خواسته است فکر تکفیری و رواج دهندگان چنین فکری را ریشه کن نمایند.

الربیعی، حاکمان عربستان را مسئول موجی تروریسمی دانست که عراق و دیگر کشورهای منطقه را فرا گرفته است.

وی از حاکمان عربستان خواسته است فکر تکفیری و مروجان آن را مهار کند، به گفته الربیعی، سعودی ها مسئول اقدامات تروریستی در عراق و دیگر کشورهای منطقه هستند.

الربیعی گفته است تمام نشانه ها و اطلاعات امنیتی دست داشتن سعودی ها در اقدامات تروریستی و خشونت آمیز در عراق و برخی کشورهای منطقه از جمله سوریه، مصر و یمن را مورد تاکید قرار می دهد.

به گفته مشاور امنیت ملی سابق عراق، حکومت سعودی باید گام های جدی و موثر برای سرکوب عاملان ترویج فکر تکفیری اعم از شاهزادگان و خطیبان و برخی افراد با نفوذ دستگاه های امنیتی سعودی و ریشه کنی چنین تفکری بردارد.

الربیعی البته توصیه و هشدار جدی به حاکمان عربستان دارد مبنی بر اینکه تمام گروه های تروریستی بنا به ماهیت سازمانی و فکر تکفیری خود علیه حامیان خود شورش خواهند کرد و عربستان باید با تمایلات برخی شیوخ و مفتیان خود مقابله کرده و فتنه طایفه ای را در منطقه مهار کند و همچنین از عملیات حمایت از تروریسم در تمام انواعش جلوگیری کند.

الربیعی از رژیم حاکم بر عربستان می خواهد به جای اعزام گروه های تروریستی و سلاح و پول برای آنها، به گفت و گو و فعالیت سیاسی و دیپلماتیک برای پایان دادن به اختلافات با کشورهای همسایه و گشودن کانال های سیاسی با کشورهای منطقه روی بیاورند.

البته پیشنهاد الربیعی برای سرکوب تروریسم و ریشه کنی آن قابل توجه به نظر می رسد، وی خواستار تشکیل یک سامانه امنیتی از سوی کشورهای ایران، سوریه، مصر، یمن، لبنان و ترکیه در کنار عراق برای مقابله با حملات تروریستی و مروجان فکر تکفیری افراطی  شد.

مقامات عراق تاکید کرده اند از مشارکت هر کشوری که تمایل دارد در جنگ بغداد علیه تروریسم مشارکت کندف استقبال می کنند.

در 8 دسامبر سال گذشته، روزنامه ایندیپندنت انگلیس از نامه محرمانه ای پرده برداشت که هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا در خصوص موضوع حمایت مالی از تروریسم برای سفارتخانه های آمریکا ارسال کرد که تصریح می کرد عربستان از مهمترین منابع حمایت مالی از تروریسم به شمار می رود که مقامات امنیتی هم بارها بر این مساله تاکید کرده اند.

البته ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی نخست وزیر عراق، ترکیه را به حمایت از تروریسم و در پیش گرفتن سیاست طایفه ای در تعامل با عراق متهم کرده است.

کمال الساعدی از اعضای این ائتلاف تاکید کرده است ترکیه از تروریسم و گروه های مسلح در عراق حمایت می کند و سیاست طایفه ای را علیه عراق در پیش گرفته و با مسئولان منطقه کردستان برای قاچاق نفت عراق همکاری می کند.

پناه دادن ترکیه به طارق الهاشمی معاون سابق و فراری رئیس جمهوری عراق که به دست داشتن در اقدامات تروریستی و خشونت آمیز در عراق متهم است، از جمله دلایلی است که سبب شده است مقامات عراقی، ترکیه را حامی تروریسم در عراق قلمداد کنند.

از سوی دیگر دولتمردان عراقی بارها از رژیم حاکم بر عربستان خواسته اند مانع ورود اتباع خود به عراق برای ارتکاب اقدامات تروریستی به نام جهاد شوند.

روزنامه الوطن کویت اخیرا در مطلبی به صراحت نوشته بود که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در مقابله با تروریست ها و  جلوگیری از سفر اتباع خود به سوریه وعراق که خود را جهادی می خوانند، جدیت ندارند.

شملان العیسی نویسنده مقاله ای که در این روزنامه منتشر شد، تاکید کرد برخی مبلغان در عربستان و کشورهای عربی دیگر، با فریب جوانان عرب، آنها را برای رفتن به عراق و سوریه تحت ادعای جهاد تحریک می کنند.

به گفته وی، کارشناسان معتقدند مقامات سعودی می توانند مانع رفتن اتباع خود به  عراق و سوریه شوند و تلاش می کنند تحرکات این افراد به اصطلاح جهادی زیر نظر و کنترل آنها باشد نه مبلغان، مقامات سعودی اقدامی برای جلوگیری از سفر آنها انجام نمی دهند.

برخی رژیم های عربی حاشیه خلیج فارس در مقابله با تروریست ها جدی نیستند و البته زمانی جدی می شوند که با تروریسم در کشورهای خود روبرو شوند.

بیشتر تروریست ها از عربستان به عراق و سوریه سرازیر می شوند و ادعاهایی در خصوص جهاد در این کشورها از طریق فتاوای مبلغان وهابی مطرح شده و حتی کنفرانس هایی در برخی کشورهای عربی برای فریب جوانان و تحریک آنها برای رفتن به سوریه و عراق برگزار شده است، با این حال بسیاری از علمای دینی چنین فتاوایی را دروغ و ضد شریعت اسلامی قلمداد کرده اند.

البته سخنگوی امنیتی وزارت کشور عربستان در آوریل 2013 میلادی به حضور تروریست های سعودی در سوریه اذعان کرده بود.

مبلغان وهابی همچون محسن العواجی، سعد البریک و محمد العریفی از جمله سردمداران وهابیون فتنه گری هستند که با صدور فتاوای دروغ به اسم جهاد و بدتر از آن فتاوای شرم آوری همچون جهاد نکاح که بدعت بزرگ وهابیون در عصر حاضر به شمار می رود، از طریق رسانه های حامی خود، جوانان عرب به ویژه سعودی را برای پیوستن به گروه های تروریستی تکفیری با ادعای جهاد فریب می دهند.

شیخ العواجی یکی از این مبلغان وهابی در مصاحبه با شبکه العربیه از مهمترین حامیان گروه های تروریستی تکفیری در سوریه، عراق، لبنان و کشورهای دیگر مدعی شده است ما باید هنگام سخن گفتن از جهاد، سرمان را بلند کرده و اجازه نمی دهیم به جهاد خدشه ای وارد شود.

این مبلغ وهابی به این مساله اشاره نکرد که آیا کشتار بیگناهان و بریدن سر و دریدن شکم آنها جهاد در راه خدا به شمار می رود و وهابیون که مدعی تبعیت از سنت نبوی(ص) هستند چه پاسخی در برابر جنایات هولناکی که مزدوران آنها در سوریه وعراق و مناطق دیگر به اسم اسلام مرتکب می شوند، می توانند بدهند و مهمتر اینکه تروریست هایی که دست پرورده وهابیون هستند، سبب مخدوش شدن وجهه اسلام به ویژه در میان غربی ها می شوند و در نتیجه وهابیون از طریق تروریست های تکفیری مزدور خود بیشترین خدمت را به استکبار و صهیونیسم جهانی می کنند.

فارغ التحصیلان مدارس عربستان عاملان خشونت در منطقه

اخیرا یک رسانه آلمانی با افشای ماهیت گروه های تروریستی مسلح در سوریه و عراق تاکید کرده بود تروریست های گروه  داعش( گروه تروریستی موسوم به دولت اسلامی عراق و شام)، اقوامی از قرون وسطی و فارغ التحصیلان مدارس عربستان سعودی به شمار می روند.

ناظران سیاسی و کسانی که اوضاع عراق و خاورمیانه را دنبال می کنند، جنگ با داعش در عراق و سوریه و همزمان بودن آن را نشان دهنده خطرناک بودن این گروه تروریستی دانسته اند که برای برهم زدن ثبات کشورهای منطقه تلاش می کند.

تروریست های تکفیری داعش به صراحت علیه پیروان مکتب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) اعلان جنگ کرده و تا کنون با انجام عملیات انتحاری علاوه بر هلاکت خود، انسان های بیگناه زیادی را به جرم دوست داشتن اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و نیز افرادی را که مخالف افکار افراطی تکفیری آنها فکر کنند، به خاک و خون کشیده اند.

حتی برخی رسانه ها از درخواست سرکردگان این گروه تروریستی از پادشاه عربستان برای حمایت مالی و تسلیحاتی از این گروه خبر داده بودند.

یک رسانه انگلیسی هم اخیرا حاکمان عرب حاشیه خلیج فارس را به حمایت از جنگ طایفه ای در جهان اسلام از جمله در عراق از طریق سایت های اینترنتی متهم کرده بود.

ایندیپندنت نوشته بود بیشتر 766 غیرنظامی که در ماه گذشته در عراق کشته شده بودند، از زائران شیعه بودند که در انفجارهای انتحاری جان باختند که این انفجارها را گروه تروریستی موسوم به دولت اسلامی عراق و شام(داعش) وابسته به  القاعده انجام دادند.

حتی کریستوفر هیل سفیر سابق آمریکا در بغداد در ماه آگوست سال گذشته میلادی در گزارش محرمانه ای که روزنامه گاردین آن را فاش کرد، عربستان بزرگترین چالش و مشکل پیچیده ای به شمار می رود و منابع اطلاعاتی به تلاش های عربستان برای متزلزل کردن  دولت نوری المالکی و حمایت مالی از حملات تروریستی در عراق اشاره کرده اند.

سعودی ها خواهان بهبود روابط با عراق نیستند

یاسین مجید از اعضای مطرح ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی از تمایل دولت منتخب عراق برای برقراری رابطه خوب با عربستان سخن می گوید که به گفته وی، این کشور نه تنها تمایلی به این کار ندارد که حتی برای پیچیده تر کردن روابط دو کشور تلاش می کند.

یاسین مجید گفته است عراق با هیچ یک از کشورهای منطقه از جمله عربستان دشمنی وخصومتی ندارد و برای برقراری رابطه جدی با ریاض تلاش می کند، اما سعودی ها خواهان پیچیده تر کردن روابط هستند.

به گفته مجید، عراق جدید پس از سرنگونی رژیم دیکتاتوری صدام در سال 2003 میلادی تلاش کرده است فضاهای حسنه ای در روابط خود با تمام همسایگان ایجاد کند بر عکس رژیم سابق که تمام هدفش برهم زدن ثبات منطقه و ایجاد حالت هرج و مرج با کشورهای منطقه بود.

بیش از یک دهه از سرنگونی رژیم سرکوبگر صدام در عراق و شکل گیری دموکراسی و برگزاری انتخابات مردمی در این کشور می گذرد و یاسین مجید می گوید با وجود اتهامات طرف های مختلف سیاسی چه عربی یا بین المللی به عربستان مبنی بر حمایت از تروریسم در عراق، اما بغداد هیچ دشمنی یا هجمه ای در سطح رسمی علیه عربستان نداشته است، عراق خواهان روح برادری میان و روابط حسنه و دوستانه میان تمام کشورهای منطقه است.

دولتمردان عراقی تاکید کرده اند که عراق به طور جدی برای برقراری روابط جدی میان بغداد و ریاض تلاش می کند در حالی که طرف دیگر هیچ گام مثبتی در این زمینه برنداشته است. به گفته یاسین مجید، با وجود درخواست عراق که بارها مطرح شده و خواستار گشوده شدن صفحه جدیدی در روابط از طریق افتتاح سفارت خود در عراق برای افزایش همکاری و تعمیق روابط و رفع هرگونه اختلاف، شده اما حاکمان عربستان همچنان در بازگشایی سفارت خود در بغداد تعلل کرده و تا کنون هیچ اعتنایی به این درخواست و انعطاف پذیری مقامات عراقی نکرده اند.

عربستان پیشتر به عراق اطلاع داده بود که علت تاخیر در گشایش سفارتش در بغداد هیچ بعد سیاسی ندارد بلکه فقط مشکلات فنی و لجستیکی وجود دارد که مانع بازگشایی سفارت در بغداد شده است.

خاطر نشان می شود روابط  عراق و عربستان در طی یک دهه ای که از سرنگونی رژیم صدام می گذرد، رژیمی که روابط حسنه ای با سعودی ها داشت، کاملا با رکود همراه بوده است. روابط حاکمان عربستان و رژیم معدوم صدام در دوران جنگ هشت ساله این رژیم علیه جمهوری اسلامی  ایران کاملا حسنه و گسترده بود و رژیم آل سعود بیشترین حمایت ها را از رژیم متجاوز صدام در آن جنگ انجام داد، عربستان حتی حاضر نیست مسابقات ورزشی را که تیم هایش با تیم های عراقی دارند در خاک عراق انجام دهند

کلید واژه ها: حاکمان عربستان فلوجه حمایت از تروریسم نوری المالکی


نظر شما :