اروپا خطر تروریسم را بیخ گوش خود حس می‌کند

شمال آفریقا بمب حقیقی القاعده

۱۲ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۵:۰۹ کد : ۱۹۲۷۸۷۹ آسیا و آفریقا ترجمه برگزیده خاورمیانه
بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل اردوگاه‌های تندوف در صحرای غربی، منطقه مورد منازعه مغرب و الجزایر را به دلیل نفوذ بیش از پیش القاعده در آنها به "بمب موقت حقیقی" تشبیه کرده است.
شمال آفریقا بمب حقیقی القاعده

دیپلماسی ایرانی: وزارت کشور مغرب اعلام کرد، موفق شده است یک گروه شبه نظامی سری جهادی را که در برخی شهرهای مغرب فعالیت می کرده، بازداشت و فعالیت های مخرب آن را خنثی کند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، به گفته اداره کل پلیس قضایی مغرب این شبکه در شهرهای الناظور، الحسیمه، تازه، فاس و مراکش فعالیت می کرده و در حال آموزش نیروهای نظامی و همکاری با شبکه های تروریستی مرتبط با القاعده در افغانستان بوده و توانسته آموزش های لازم نظامی را با نفوذ در میان نیروهای ارتش اسپانیا در طول مدتی که در ملیلیه مغرب مستقر بوده است، به دست آورد.

اعلام خبر دستگیری این شبکه تروریستی اگر چه بازتاب چندانی در رسانه های عربی نداشته اما باعث نگرانی بیش از پیش افکار عمومی غرب و امریکا از گسترش فعالیت های تروریستی تا مرزهای قاره اروپا شده است. به ویژه که بر اساس تازه ترین مطالعات فعالیت جریان های سلفی بعد از انقلاب های بهار عربی بسیار افزایش یافته و با آغاز بحران سوریه و اعزام نیروهای جهادی به آن کشور به اوج رسیده است.

گزارش های امنیتی حاکی از آن است که نقطه ثقل فعالیت های گروه های جهادی مرتبط با القاعده در حال حاضر در حال انتقال به مرکز خاورمیانه و شمال افریقا است. بنا بر این گزارش ها القاعده توانسته است در اردوگاه های مسقر در مناطق مورد اختلاف مغرب و الجزایر به شدت نفوذ کرده و ارتباطات تنگاتنگی را با جبهه پولیساریو به ویژه در اردوگاه های تندوف برقرار کند.

در همین رابطه مرکز مطالعات بین المللی تروریسم وابسته به اندیشکده امریکایی "بوتوماک انستیتیوت فور پالسی استادیز" خواستار خلع سلاح گروه های شبه نظامی پولیساریو و آزادی همه کسانی که توسط این گروه در اردوگاه های تندوف دستگر شده اند، شد. به گفته این مرکز اردوگاه های تندوف تبدیل به پایگاهی برای سربازگیری و قاچاق در تمامی زمینه ها برای القاعده شده است.

یوناه الکساندر، مدیر این مرکز در گفت وگو با خبرگزاری مغرب در این باره گفت: «ما گزارش خودمان را درباره فعالیت های القاعده و جریان های وابسته به آن را در اختیار روزنامه واشنگتن پست قرار داده ایم. در حال حاضر مجامع بین المللی بیش از هر زمانی به فکر سرشماری ساکنان اردوگاه های تندوف افتاده اند. این اردوگاه ها تهدیدی امنیتی برای منطقه محسوب می شوند چرا که به جایی برای سربازگیری تروریست ها و قاچاقچیان تبدیل شده است.»

وی در ادامه افزود: «شبکه القاعده در بلاد مغرب اسلامی و دیگر گروه های تندرو به دنبال بهره برداری و سوء استفاده از این اردوگاه ها هستند تا بتوانند نظارت بیشتری بر پولیساریو داشته باشند و روند سربازگیری را به شدت زیر نظر بگیرند.»

الکساندر همچنین خواستار برخورد فوری با تهدیدهای گروه های تندروی متمایل به القاعده در اردوگاه های تندوف شد.

در ماه آوریل سال گذشته میلادی بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل این اردوگاه ها را به "بمب موقت حقیقی" تشبیه کرده بود.

عملیات تروریستی ای که در طول سال 2013 در مناطق غربی کشورهای عربی و ساحلی صورت گرفته اند در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن شاهد جهشی چشم گیر بوده به گونه ای که فقط در سال 2013 با رشدی 60 درصدی نسبت به سال 2012، 230 حادثه تروریستی اتفاق افتاده است.

به گفته پژوهشگران در میان شورشیان تروریستی و افراطی ای که در سال 2012 توانسته بودند بر شمال مالی مسلط شوند، نیروهای پولیساریویی وجود داشتند که در اردوگاه های تندوف توسط گروه های تروریستی به استخدام در آمده بودند و به این منطقه برای جنگ در کنار نیروهای تروریستی مرتبط با القاعده مثل شبکه القاعده در مغرب اسلامی و حرکت توحید و جهاد در غرب آفریقا و انصار دین اعزام شده بودند. این گروه ها همچنین در تحولات امنیتی پس از سقوط معمر قذافی در لیبی نیز تاثیر مستقیم داشتند.

بر اساس این پژوهش عملیات تروریستی ای که در طول سال 2013 در مناطق غربی کشورهای عربی و ساحلی صورت گرفته اند در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن شاهد جهشی چشم گیر بوده به گونه ای که فقط در سال 2013 با رشدی 60 درصدی نسبت به سال 2012، 230 حادثه تروریستی اتفاق افتاده است.

یوناه الکساندر در مطالعات خود از جامعه جهانی خواسته با استفاده از دیپلماسی هر چه سریع تر به مسائل اختلافی کشورهای منطقه به ویژه در مورد منازعات صحرا پایان داده شود و هر چه در این زمینه فرصت سوزی شود بر امنیت و همکاری های اقتصادی منطقه مغرب عربی و کشورهای ساحلی آن تاثیر سوء خواهد گذاشت و می تواند به چالشی پیچیده و جدید برای اروپا که با این مناطق مرز دریایی دارد، تبدیل شود. وی همچنین قرارداد تجارت آزادی که میان ایالات متحده با مغرب منعقد شده را در بهبود وضعیت اقتصادی این منطقه موثر دانسته و گفته است که اجرای این توافق می تواند تا اندازه ای تمایل را نزد مردم این منطقه برای پیوستن به گروه های تروریستی کاهش دهد.

در همین رابطه و در رابطه با مبارزه با تروریسم در منطقه مغرب عربی محمد توفیق، سفیر مصر در واشنگتن و مامون بابا لامین کیتا، سفیر سابق مالی در امریکا و رشاد بو هلال، سفیر مغرب در ایالات متحده دیدارهای مهمی را انجام داده و تصمیم هایی قابل توجهی را در این زمینه اتخاذ کرده اند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار اولیه:دوشنبه 7 بهمن 1392/ باز انتشار: شنبه 12 بهمن 1392

کلید واژه ها: مغرب القاعده اردوگاه های تندوف شبكه القاعده در بلاد مغرب عربي


نظر شما :