ردپای سارکوزی در رسوایی اولاند

۰۶ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۲:۵۸ کد : ۱۹۲۷۸۵۰ سرخط اخبار
وقتی از سارکوزی در خصوص رابطه مخفیانه اولاند با ژولیه گایه سوال شده بود او با پوزخندی گفته بود باید موتورسواری آقای رئیس جمهور مضحک باشد. کنایه رئیس جمهوری سابق فرانسه به رئیس جمهوری فعلی، به دیدار مخفیانه اولاند با هنرپیشه سرشناس فرانسوی بازمی گردد که با موتوری به همراه یک بادیگارد به دیدار گایه می رفته و شب را در آنجا سپری می کرده است.

افشای این رابطه که توسط یک مجله زرد به نام کلوزر صورت گرفته است هم اینک وارد مرحله تازه ای شده است که حکایت از توطئه علیه اولاند دارد. به نوشته روزنامه تلگراف بریتانیا، تئوری تازه مطرح شده برای پروژه «گایه گیت» یک نقشه از پیش طراحی شده بوده که با حمایت سارکوزی همراه بوده است.

به نوشته این روزنامه مغز متفکر این تئوری در واقع خود سارکوزی بوده است که بر اساس شایعات موجود رابطه بین دست اندرکاران مجله کلوزر با رئیس جمهوری سابق فرانسه رابطه ای خوب و دو طرفه بوده است. افزون بر اینکه هنوز نیمی از افسران پلیس و افراد رده بالای پلیس فرانسه از دوستان خوب سارکوزی به حساب می آیند که در افشای این ماجرا کمک بسزایی کرده اند. اینها سخنانی است که والس، وزیر کشور فرانسه هم بی پرده به آن اذعان دارد و نقش نیروهای پلیس را در رسوایی اخیر آقای رئیس جمهور موثر می داند. او که پیش از انتخابات ریاست جمهوری مدیر کمپین انتخاباتی اولاند نیز بوده است اینک باید در مورد حضور گایه در یکی از فیلم های تبلیغاتی اولاند هم توضیح دهد.

گفته می شود که رابطه عشقی این دو از فیلم تبلیغاتی شروع شده است که در آن گایه از اولاند به عنوان مردی حرف گوش کن یاد کرده بود. با این وجود این نخستین بار نیست که پای سارکوزی برای رسوایی اخلاقی چپ ها به میان می آید. پیش از این نیز در رسوایی اخلاقی استراوس کان در نیویورک که به اتهام تجاوز به خدمتکار هتل بازداشت شده بود ردپایی هم از نیکلا سارکوزی دیده شده بود.  استراوس کان که رئیس صندوق بین المللی پول بود بخت بسیاری برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه داشت. در روزهای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه کمتر کارشناسی به پیروزی قطعی جانشین استراوس کان رای می داد.

 اما با این وجود الیزه پس از 17 سال به دست سوسیالیست ها افتاد و اولاند توانست سارکوزی را با اختلاف کمی از کاخ الیزه بیرون کند. در عین حال برخی کارشناسان می گویند که رسوایی تازه به علاوه مشکلات اقتصادی موجود در فرانسه شاید بتواند سارکوزی را به دفتر سابق خود بازگرداند.  به نوشته روزنامه ایندیپندنت نه تنها «گایه گیت» بلکه دور برگردان مالیاتی مد نظر اولاند همسو با تئوری فرانسوا میتران شده است که در سال 1983 اجرا شد و به شکست انجامید. او جزو روسای جمهوری بود که تنها یک دوره الیزه را تجربه کرد. در این راستا، کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند که کاهش هزینه های 50 میلیارد یورویی دست کمی از طرح های ریاضتی سارکوزی ندارد و ممکن است او را به سرنوشت نیکلا سارکوزی مبتلا سازد.

افزون بر این رسوایی اخلاقی یک رئیس جمهوری در فرانسه می تواند تسهیل کننده ناکامی های «رئیس جمهور موتورگازی سواری» باشد که خود این رابطه را  جزو حریم خصوصی اش می داند و حاضر نیست در برابر پرسش خبرنگاران پاسخی صریح و شفاف بدهد. این در شرایطی است که روزهای سخت اولاند با زمزمه های بازگشت سارکوزی به عرصه سیاست همراه شده است. اگر در سال 2007  شریک اولاند، سگولن رویال، شکست تلخی را در برابر سارکوزی تجربه کرد این بار او باید خود را برای بار دوم به رقابت با اردوگاه راست ها آماده کند. او نخستین شکست را در زندگی خصوصی اش تجربه کرد. البته وی این موضوع که تری ویلر، شریک زندگی او به طور رسمی از او جدا شد را تکذیب کرد و بر اساس برخی گفته ها، این خانم قصد سفر به هندوستان را دارد تا بتواند علیه گرسنگی فعالیت های خیریه انجام دهد.

از دیگر سو اما سارکوزی که خود جزو نامحبوب ترین روسای جمهوری تاریخ فرانسه لقب گرفته است می گوید دوست ندارد به سرنوشت تونی بلر دچار شود. تونی بلر زمانی از عالم سیاست حذف شد که همراهی او با ایالات متحده در حمله به عراق بیشترین انتقادها را متوجه وی و دولتش کرد. موردی که خود سارکوزی بارها با آن برخورد داشته است و زمانی روزنامه های فرانسوی می گفتند که سارکوزی غرور ملی فرانسوی ها را با پیروی از واشنگتن زیر سوال می برد. اینک اما روزنامه دیلی میل می گوید که سارکوزی قصد دارد دوباره در این مسیر پا بگذارد. او می گوید دوست ندارد همچون تونی بلر نقش مشاور بانک «جی پی مورگان» را بازی کند.

سارکوزی می خواهد تا راه متفاوتی را پیش بگیرد و برنامه هایش برای ریاست جمهوری توسط برنادت شیراک، بانوی اول پیشین فرانسه و دوست صمیمی وی افشا شد که در جریان مصاحبه ای رادیویی تصدیق کرد که سارکوزی می خواهد بار دیگر برای ریاست جمهوری نامزد شود.

کلید واژه ها: سارکوزی فرانسه


نظر شما :