مرد ایرانی - آمریکایی متهم به جاسوسی نظامی شد

۰۲ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۶:۱۱ کد : ۱۹۲۷۶۸۷ سرخط اخبار
یک فرد دارای تابعیت دوگانه ایرانی - آمریکایی رسما به جاسوسی نظامی متهم شده است.
 
دادستان ایالت کانتیکت اعلام کرد که علیه مظفر خزاعی، پنجاه و نه ساله و ساکن ایالت ایندیاناپولیس، به اتهام اقدام به سرقت اطلاعات مربوط به طرح نیروی هوایی ایالات متحده برای ساخت هواپیمای جنگنده بمب افکن اف-٣٥ دادخواست صادر شده و پرونده اتهامی او به جریان افتاده است.
 
هیات منصفه دادگاه بدوی روز گذشته این فرد را در ارتباط با اتهام "دو فقره انتقال اموال مسروقه" قابل پیگرد تشخیص داد و صدور دادخواست علیه او را تایید کرد.
 
رسانه های گروهی آمریکا از خزاعی، که پیشتر در ایالت کانتیکت سکونت داشت، به عنوان "مقاطع کار سابق نظامی" نام برده و گفته اند که او مربوط به طرح ساخت اف-٣٥ را از شرکت محل اشتغال قبلی خود به سرقت برده و در نظر داشته است آنها را به ایران ارسال کند.
 
خبر بازداشت مظفر خزاعی روز ٩ ژانویه انتشار یافت و گفته شد که هنگامی که او در نظر داشت از فرودگاهی در نیوجرسی عازم آلمان شود، دستگیر شده است. به گفته مقامات قضایی آمریکا، مقصد نهایی این فرد، ایران بود.
 
گزارش های قبلی حاکی از آن بود که مظفر خزاعی پیشتر به عنوان مهندس در استخدام شرکت آمریکایی پرت اند ویتنی بود و در این سمت، وظیفه آزمایش استحکام قطعات موتور جت را برعهده داشت. او در ماه اوت سال جاری، شغل خود را از دست داد.
 
ارسال اطلاعات "به مقصد ایران"
ظاهرا تحقیقات پیرامون موارد اتهامی علیه خزاعی در ماه نوامبر و زمانی آغاز شد که ماموران گمرک و سازمان امنیت داخلی ایالات متحده به محموله های ارسالی خزاعی به یک شرکت حمل و نقل در لانگ بیچ، کالیفرنا، ظنین شدند. قرار بود این محموله ها به شهر همدان در ایران فرستاده شود.
 
این محموله ها تحت عنوان "وسایل خانگی، بسته بندی شده بود اما ماموران در آنها، جعبه های حاوی مدارکی شامل اطلاعات فنی مربوط به برنامه اف-٣٥ را یافتند.
 
از طرح ساخت هواپیمای جنگنده اف-٣٥ به عنوان پر هزینه ترین برنامه در تاریخ نظامی نام برده می شود و هزینه آن تاکنون بیش از چهارصد میلیارد دلار تخمین زده شده است. گفته می شود که اف-٣٥ پیشرفته ترین هواپیمای نظامی در نوع خود در جهان است.
 
چند سال پیش، برخی منابع آمریکایی سازمان های دولتی چین را متهم کردند که در صدد سرقت اطلاعات فنی مربوط به این هواپیما بوده اند.
 
منبع: بی بی سی

کلید واژه ها: خزاعی اف-35


نظر شما :