تصمیم آمریکا برای علنی کردن قسمت های قابل انتشار

ماجرای توافق محرمانه حاشیه ای چیست؟

۲۴ دی ۱۳۹۲ | ۲۰:۲۴ کد : ۱۹۲۷۳۵۰ اخبار اصلی پرونده هسته ای
مفاد کلیدی توافقنامه هسته ای جدید بین ایران و گروه 1+5، یک متن 30 صفحه ای است که هنوز علنی نشده است. عباس عراقچی؛ معاون حقوقی وزارت خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای در اظهارات اخیر خود از وجود این سند پرده برداشت.
ماجرای توافق محرمانه حاشیه ای چیست؟

دیپلماسی ایرانی : مفاد کلیدی توافقنامه هسته ای جدید بین ایران و گروه 1+5، یک متن 30 صفحه ای است که هنوز علنی نشده است. عباس عراقچی؛ معاون حقوقی وزارت خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای در اظهارات اخیر خود از وجود این سند پرده برداشت.به گزارش لس آنجلس تایمز، این توافقنامه جدید جدول زمانی را برای نحوه اجرای سند اقدام مشترک ژنو تعیین می کند که سوم آذرماه بین ایران و گروه 1+5 امضاء شد. این در حالی است که عصر روز یکشنبه، به دنبال  اعلام توافق بر سر اجرای این سند اقدام مشترک، متن آن در اختیار رسانه ها قرار نگرفت و حتی به وجود چنین متن 30 صفحه ای نیز اشاره نشده بود.

اما عراقچی به این توافقنامه حاشیه ای با عنوان «non paper» اشاره کرد و گفت این عنوان در اصطلاح دیپلماتیک برای توافق های شفاهی غیررسمی به کار می رود که انتشار به آن جنبه رسمی می دهد ، در حالی که باید غیر رسمی بماند.

این در حالی است که جی کارنی، دستیار مطبوعاتی کاخ سفید می گوید متن این توافقنامه را در اختیار قانونگذاران کنگره قرار می دهد و اکنون شش عضو گروه 1+5 در حال بررسی بخش های قابل انتشار این متن هستند . با این وجود ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا وجود یک توافقنامه محرمانه را تکذیب کرده بود. او گفت:هرگونه سند مرتبط با اجرای توافقنامه ژنو با آنچه که ما تشریح کردیم همخوانی کامل دارد. این ها طرح های فنی مربوط به آژانس بین المللی انرژی اتمی هستند. وی خاطرنشان کرد که اطلاعات در دسترس کنگره و عموم قرار می گیرد.

ری تکیه، تحلیلگر امور ایران در شورای روابط خارجی آمریکا می گوید ایران و قدرت های جهانی احتمالا یک سند non paper  برای ثبت تفاهم هایی که نمی خواستند به طور علنی منتشر کنند، در اختیار دارند. به گفته وی احتمالا دولت آمریکا بخش کوتاهی از آن را منتشر می کند.

این در حالی است که مارک کرک، سناتور تدوین کننده طرح تحریم های مضاعف علیه ایران در بیانیه ای که شامگاه روز یکشنبه منتشر شد علاوه بر تاکید بر ضرورت تصویب تحریم ها ، گفت که آمریکا باید متن توافقنامه بر سر اجرای سند اقدام مشترک ژنو را منتشر کند. کرک ادعا می کند آمریکا در حالی میلیاردها دلار دارایی ایران را آزاد می کند که برنامه های هسته ای ادامه دارد.

عراقچی نیز در اظهارات اخیر اش به قدرت مانور ایران در فعالیت های توسعه و تحقیقات هسته ای اشاره کرده است. مقامات آمریکایی روز یکشنبه گفتند که ایران می تواند تحقیقات هسته ای جاری و پروژه های توسعه ای را ادامه دهد اما عراقچی می گوید دامنه فعالیت های ایرن وسیع است. به گفته این عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران، هیچ تاسیساتی تعطیل نمی شود و غنی سازی نیز ادامه می یابد و سطح تحقیقات هسته ای نیز گسترش خواهد یافت.

فعالیت های تحقیقاتی و توسعه ای از جمله نگرانی های قانونگذاران آمریکایی به شمار می رود که و برخی مشاوران کنگره نیز می گویند ادامه فعالیت سانتریفوژها مساله ساز است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10


نظر شما :