شرکت های آلمانی به دنبال بازگشت به ایران

۱۰ آذر ۱۳۹۲ | ۱۴:۰۱ کد : ۱۹۲۵۴۰۳ سرخط اخبار

رسانه های خبری المان گزارش می دهند که نه تنها شرکت های آلمانی، بلکه بسیاری از شرکت های اروپایی و آمریکایی چشم به فرصت هایی دوخته اند که در پی توافق ژنو در زمینه تجارت با ایران برای آنها فراهم شده است.
 
به گزارش ایرنا، ایران روزی برای شرکت های آلمانی مهمترین شریک تجاری خاورمیانه محسوب می شد. به همین دلیل جای شگفتی نیست اگر اقتصاد آلمان بعد از توافق مقدماتی اتمی ژنو بین ایران و جامعه بین الملل، چشم اندازی از فرصت های تازه اقتصادی را پیش روی خود می بیند.
 
شبکه اینترنتی دویچه وله فارسی شنبه شب در گزارشی نوشت: بسیاری از شرکت های آلمانی از این توافق خرسند شده اند. آنها چشم امید به همکاری و تجارت با ایران که فرصت های چندجانبه ای را در خود نهفته دارد، دوخته اند.
 
خبرگزاری ˈرویترزˈ در مطلبی که روز شنبه 9 آذر (30 نوامبر) در این مورد منتشر کرد، نوشته است که ˈجمهوری اسلامی ایران دارای منابع سرشار نفت و گاز و جمعیت کثیر جوانی است که در جست وجوی کار به سر می برد.
 
کارشناسان می گویند، با کاهش تحریم ها، شرکت های مختلف از جمله راه و ساختمان و صنایع و مکانیک، روی فرصت های روابط تجاری با ایران حساب باز کرده اند.
 
توافق اتمی ژنو، جنب وجوش تازه ای را به اتاق بازرگانی ایران و آلمان بازآورده است بطوری که
 
ˈمیشائیل توکوسˈ، رییس اتاق بازرگانی ایران و آلمان می گوید،ما تمامی روز را مشغول صحبت با شرکت هایی هستیم که تمایل دارند با ایران همکاری کنند.
 
با این حال شرکت ها هنوز هم جانب احتیاط را از دست نداده اند؛ زیرا که توافق اتمی با ایران در اولین مرحله خود قرار دارد و فعلا آزادی حدود هفت میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده ایران را با خود به ارمغان آورده و تا توافق فراگیر راه درازی در پیش است.
 
توافق ژنو باعث شده که حدود 2/4 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی بلوکه شده ایران مرحله به مرحله آزاد شده و واردات مواد غذایی و دارو به کشور آسان تر از پیش شود.
 
میشائیل توکوس در این ارتباط می گوید، نه تنها شرکت های آلمانی بلکه شرکت های آمریکایی هم چشم به حیات مجدد روابط تجاری با ایران دوخته اند.
 
به گفته توکوس: برخی تجارت ها بی شک به ایران بازخواهد گشت.
 
دویچه وله اشاره کرد: یکی از نمایندگان دولت آمریکا نسبت به امید بیش از حد به بازسازی روابط تجاری با ایران هشدار داده، اما رییس اتاق بازرگانی ایران و آلمان می گوید، ˈبا این حال شکی وجود ندارد که بعضی از تجارت ها به ایران باز خواهد گشت.ˈ
 
میشائیل توکوس معتقد است که صادرکنندگان خودرو ،دست اندرکاران بخش صنایع و مکانیک و همچنین شرکت های ساختمان سازی از توافق با ایران بهره خواهند برد.
 
واردات دارو هم می تواند از سر گرفته شود؛ اگر چه که این بخش با تحریم مواجه نشد، اما مشکلات ناشی از تحریم باعث شده که شرکت ها و بانک ها از معامله در این حوزه هم خود داری کنند و واردات دارو در ایران با مشکلات جدی مواجه شود.
 
ˈنزیه باروتˈ، رییس شرکت داروسازی ˈعبدی ابراهیمˈ، ترکیه گفته است که ˈتیم ما مدتی است که سرگرم تجزیه و تحلیل بازار ایران است، اما با تحولاتی که اخیرا پیش آمده ما این روند را تسریع خواهیم کرد.ˈ
 
شرکت ˈزیمنسˈ معتقد است که این شرکت قراردادهای فعلی خود را دنبال خواهد کرد و قرار نیست قرارداد جدیدی با ایران ببندد.
 
شرکت بوش هم خاطرنشان ساخته که ظرفیت های بالقوه خوبی در ایران وجود دارد، اما دفتر این شرکت در تهران از سال 2010 تعطیل شده و در حال حاضر اوضاع را زیر نظر دارد و در حال بررسی امکانات موجود در ایران است.
 
سایر شرکت های اروپایی هم تحولات را با علاقه دنبال می کنند. سخنگوی گروه ˈولووˈ که یک شرکت سوئدی سازنده وسایط نقلیه و قطعات آن است می گوید ، این گروه معتقد است که کاهش تحریم ها امکانات جدیدی را فراهم می کند و این مساله برای ما واضح و آشکار است.
 
توافق هسته ای ژنو، راه را برای گروه ((MTN )آفریقای جنوبی که در زمینه تلفن همراه با ایران همکاری دارد هم باز کرده است؛ چرا که با کاهش تحریم ها این امکان پدید آمده که 450 میلیون دلار این شرکت که به دلیل تحریم های ایران بلوکه شده آزاد شود.
 
کاهش بار تحریم های ایران برای شرکت انرژی (OMV) اتریش هم خبری خوشایند است؛ چون که این شرکت می تواند قرارداد سال 2007 با ایران را که در زمینه اکتشاف و بهره برداری از منابع گازی ایران بسته شده و به دلیل فشارهای سیاسی مسکوت مانده بود، مجددا فعال سازد.

کلید واژه ها: تحریم شرکت های آلمانی آلمان


نظر شما :