برآورد کارشناسان آمریکایی از تعدیل تحریم ها

از حفره ایجاد شده ، تانکر نفتی هم عبور می کند

۰۵ آذر ۱۳۹۲ | ۱۸:۵۸ کد : ۱۹۲۵۱۹۷ اخبار اصلی آمریکا اقتصاد و انرژی
تعدیل تحریم ها در فروش نفت ایران، فیزیولوِژی بازار را دستخوش تغییراتی می کند. به این ترتیب ترس از معامله با ایران از بین می رود و حفره ایجاد شده در نظام تحریم ها به اندازه ای بزرگ است که یک تانکر نفتی از آن رد می شود.
از حفره ایجاد شده ، تانکر نفتی هم عبور می کند

دیپلماسی ایرانی: تحلیلگران و قانونگذاران می گویند تعدیل تحریم هایی که در توافق اخیر در ژنو به ایران ارایه شده است، به آن اندازه که کاخ سغید می گوید محدود و قابل برگشت نیست. به گزارش یو اس ای تودی، مارک دابویز، مدیر بنیاد دفاع از دمکراسی ها می گوید: آنها ارزش تحریم های تعدیل شده را کمتر توصیف می کنند. به گفته وی، تعدیل تحریم ها در فروش نفت ایران، فیزیولوِژی بازار را دستخوش تغییراتی می کند. به این ترتیب ترس از معامله با ایران از بین می رود و حفره ایجاد شده در نظام تحریم ها به اندازه ای بزرگ است که یک تانکر نفتی از آن رد می شود.

کاخ سفید می گوید بخشی از تحریم های اعمالی علیه ایران به صورت محدود و قابل بازگشت و موقت لغو می شوند و ارزش این تحریم ها در دوره شش ماهه حدود 7 میلیارد دلار است. لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه روز دوشنبه گفت برخی کشورهای اروپایی نیز قصد دارند از ماه آینده میلادی ( دسامبر) برخی تحریم ها را علیه ایران لغو کنند.

باراک اوباما ، رئیس جمهور آمریکا برای اینکه این توافقنامه هسته ای را در داخل کشور قابل قبول جلوه دهد، می گوید در صورتی که ایران به تعهدات اش عمل نکند، فشار اقتصادی دوباره به جای خود باز می گردد. رهبر اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا می گوید تحریم ها نمی تواند با همان سرعتی که تعدیل شدند، به جای خود بازگردند و ایران نیز این نکته را می داند.

کنتور بر این باور است که اکنون در به روی فرار تحریم ها باز شده است. ما می گوییم تحریم هایی را لغو می کنیم که سال ها و سال ها برای تشکیل ائتلافی به منظور اعمال آنها تلاش کرده ایم.

این تحریم ها اموال برخی شرکت ها و اشخاص را در خارج از ایران بلوکه کرد ، واردات نفت از ایران را به طور ملموسی کاهش داد و شرکت های اروپایی را از تجارت با ایران منع کرد. حتی تجارت طلا و خرید ماشین آلات نیز برای ایران ممنوع شد. اما به موجب توافق سوم آذرماه، وارد کنندگان می توانند نفت بیشتری از ایران خریداری کنند و 4 میلیارد و 200 میلیون دلار از پول نفت بلوکه شده ایران نیز آزاد می شود. همچنین تجارت طلا نیز برای ایران آزاد خواهد بود و بخش خودروسازی نیز دیگر نباید با تحریم ها دست و پنجه نرم کند.

تعدیل تحریم هایی که در توافق اخیر در ژنو به ایران ارایه شده است، به آن اندازه که کاخ سغید می گوید محدود و قابل برگشت نیست.

اوباما می گوید: نظام کلی تحریم ها در جای خود خواهد بود و با قاطعیت اعمال می شود. بخش هایی که همچنان تحت تحریم قرار دارد، صنایع نفت و گاز ایران را شامل می شود. از سوی دیگر شرکت های خارجی که به ایران وارد می شوند نیز همچنان با تحریم های مالی و بانکی مواجه خواهند بود.

رابرت منندز، سناتور تندرو و حامی تحریم آمریکایی می گوید، تعدیل تحریم ها ارزش بیشتری از امتیاز های دریافت شده از ایران دارد. این در حالی است که اعمال مجدد تحریم ها نیز به خصوص برای اروپایی ها که به اجماع نیاز دارند، بسیار دشوار خواهد بود.

به گفته دابویز، انگلیس، فرانسه، آلمان شاید با بازگشت تحریم ها موافقت کنند اما احتمالا ایتالیا، سوئد و مالتا مانع تراشی خواهند کرد.

ایران که چهارمین ذخیره بزرگ منابع نفتی جهان و صنعت خودروسازی بزرگی را در اختیار دارد، 80 میلیون نفر جمعیت دارد که 44 درصد از آن زیر 25 سال است و به این ترتیب یک بازار جذاب برای شرکت های خارجی به شمار می رود.

دابویز می گوید: اینکه تمامی اعضای اتحادیه اروپا در مرحله اول توافق خواستار حفظ تحریم های باقی مانده علیه ایران باشند، موضوع دشواری است. البته شاید پس از شش ماه و عمل نکردن ایران به تعهدات اش، آنها دوباره بخواهند تحریم ها را به جای خود برگردانند اما احتمالا سوئد با آن مخالفت می کند و به این ترتیب این تحریم ها دوباره فعال نمی شوند.

کارشناسان می گویند دولت اوباما در برآورد ارزش تعدیل تحریم ها ، تاثیر آن بر اقتصاد ایران را محاسبه نکرده است. این در حالی  است که لغو تحریم ها در خودروسازی به تنهایی می تواند حیات را به یکی از بخش های کلیدی اقتصاد ایران بازگرداند.

به این ترتیب ده ها میلیارد دلار به اقتصاد ایران تزریق می شود ، بدون اینکه چشم انداز روشنی از بازگشت تحریم ها در صورت شکست توافقنامه وجود داشته باشد.

تحریم ها تا کنون مانع دسترسی ایران به بازارهای مالی جهان شده و درآمد نفتی ایران را 80 میلیارد دلار کاهش داده اند. اما  اکنون بخش روانی بازار به نفع ایران عمل می کند. دنیل پلتکا، تحلیلگر امور سیاست خارجی و دفاعی در موسسه امریکن اینترپرایز می گوید: پس از اینکه روند تعدیل تحریم ها آغاز می شود، حفره ای در نظام اعمال تحریم ها ایجاد می شود. این در حالی است که هم اکنون شاهد سفر تجار آسیایی و به خصوص چینی به ایران برای عقد قرارداد های تجاری هستیم.

دیوید کهن، دستیار خزانه داری آمریکا نیز در گفت و گو با بلومبرگ ادعا می کند که جامعه تجاری آمریکا نباید گمان کند که اکنون می تواند با ایران وارد قراردادهای تجاری شود. چرا که بخشی از تحریم ها به قوت خود باقی اند.  

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: تعدیل تحریم توافق هسته ای


نظر شما :