ظریف: باید طی یک سال تمام تحریم‌ها برداشته شوند

۰۵ آذر ۱۳۹۲ | ۱۳:۲۸ کد : ۱۹۲۵۱۷۶ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه کشورمان با تأکید بر اهمیت ایران و نیز منافع رابطه با تهران برای سایر کشورهای جهان اعلام کرد که بر اساسا مفاد توافقنامه باید طی یک سال تمام تحریم ها علیه کشورمان رفع شوند.

محمدجواد ظریف در برنامه "دو نیم ساعت" شبکه خبر درباره مذاکرات اخیر ایران با گروه 5+1 افزود: معمولا در مذاکرات دشوار همه طرف ها سعی می کنند کامیابی ها و ناکامی ها و دیدگاههای خود را در مذاکرات با استفاده از نحوه بیان تحولات در رسانه ها و مصاحبه ها و حتی از روش های غیر مستقیم از جمله نوشتن مقالات و اظهار نظرها القا کنند و برای افکار عمومی دنیا جا بیاندازند که چه گرایشی صحیح است.

وی با بیان اینکه این یک واقعیت است و نباید از آن غافل باشیم، گفت: برخی اوقات دوستان ما آن چرا که به عنوان پیچش خبری یا تلاش برای مهندسی خبر از سوی بازیگران و کنش گران مختلف انجام می شود با واقعیت ها قاطی و تصویر دیگری ایجاد می کنند.

ظریف افزود: مذاکره کار دشواری است و در آن هیچ کس هر قدرت قدرتمند باشد نمی تواند به همه خواسته های خود برسد.

وزیر امور خارجه گفت: اگر قرار باشد یک طرف بتواند به همه خواسته های خود در مذاکره برسد دیگر نیاز به مذاکره نیست و می تواند بیانیه ای صادر و طرف مقابل نیز آن را امضا کند.

وی ادامه داد: لذا هیچ وقت این اتفاق در مذاکرات نمی افتد مگر در مذاکراتی که در آن قرارداد تسلیم نوشته می شود که حتی در آن نیز میزانی نیاز است که به دیدگاه طرف مقابل توجه شود.

ظریف گفت: مذاکره، برای رسیدن به نگاه مشترک و نگارش مواضع متفاوت به شکلی است که همه طرف ها بتوانند نسبت به آن احساس راحتی داشته باشند البته ممکن است برخی ها احساس راحتی کمتر یا بیشتری نسبت به متن مذاکره داشته باشند.

وزیر امور خارجه افزود: به همین علت نوشتن متن مذاکره وقت زیادی می برد.

ظریف گفت: شاید متن فعلی که نتیجه مذاکرات هسته ای در مرحله اول است و نام آن "برنامه اقدام مشترک" گذاشته شده است در واقع نتیجه چندصد ساعت مذاکره است که در برخی اوقات حتی روی یک کلمه و یا عبارت و محل قرار گرفتن آن و جزئیات آن بحث شده است.

وی افزود: لذا نیاز است کسی که می خواهد تحلیل کند و درباره مذاکره نظر دهد در فضای مذاکره قرار بگیرد و این واقعیت را بپذیرد که این موضوع مذاکره بود نه اعلام موضع و این سند که از مذاکره بیرون آمده است موضع آمریکا نیست بنابراین آنها مجبورند پس از مذاکره قسمت های مختلف آن را از دیدگاه خود تشریح کنند برای اینکه آنها نتوانستند همه نظرات خود را در این متن بگنجانند.

وزیر امور خارجه ادامه داد: به همین اندازه هم این سند موضع ما نیست زیرا اگر قرار بود موضع ما باشد ما بیانیه ای می دادیم و بنابراین مذاکره ای صورت نمی گرفت.

ظریف گفت: ما هم دیدگاه های خودمان را داریم و بر اساس تفسیرهای خود به این سند پیوستیم و آن را قبول کردیم لذا همه این موارد باید مورد توجه قرار بگیرد.

وزیر امور خارجه افزود: به هر حال مذاکرات سخت و نفس گیر بود و تا نیم ساعت قبل از اینکه توانستیم مقابل دوربین قرار بگیریم مشغول مذاکره بودیم.

ظریف اضافه کرد: یک ربع ساعت معطل شدیم تا مقامات امنیتی سازمان ملل اجازه دهند خبرنگاران به جلسه بیایند و وزرا حدود یک ربع منتظر بودند تا خبرنگاران بتوانند از چک های مختلف امنیتی سازمان ملل در ساعت سه و نیم صبح عبور کنند.

وی از رسانه ها و خبرنگاران به علت تحمل مشکلات تشکر کرد و گفت: اول از همه از مردم تشکر می کنم بنده و همکارانمان شرمنده محبت ها و دعاها و لطف و حمایت های مردم هستیم.

ظریف افزود: امیدواریم خداوند این توفیق را بدهد که شایسته این همه محبت باشیم و خداوند توفیق دهد که شایسته محبت های مقام معظم رهبری باشیم.

وزیر امور خارجه گفت: میزان حمایتی که ایشان از بنده و همکارانم به عنوان سربازان کوچک این آب و خاک، نظام و مردم محبت فرمودند برایمان موجب دلگرمی شد.

ظریف همچنین یاد و خاطره شهدای عزیز فناوری کشور را گرامی داشت و با اشاره به اینکه در هفته بسیج قرار داریم افزود: یاد و خاطره شهدای انقلاب، جنگ تحمیلی و شهدای بسیجی را گرامی می داریم .

وی گفت: این مقاومت و قدرتی که مردم به ما دادند موجب رسیدن به این دستاورد شد.

ظریف همچنین از حمایت های رئیس جمهور تشکر کرد و افزود: واقعا وارد شدن به این حوزه کار دشواری است و رئیس جمهور به ما قوت قلب داد.

وی ادامه داد: از کمک دبیر شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی تشکر می کنیم و همه اینها دست به دست هم داد و به ما این توان را داد تا این کار را پیش ببریم.

وزیر امور خارجه گفت: امیدواریم دوستان ما نیز اجازه دهند که شیرینی و نشاطی که این مرحله اول در میان مردم ما ایجاد کرده است، بماند.

وی افزود: حتما این کار بی عیب نیست زیرا هیچ کاری بی عیب نیست ما می توانیم از نقد سازنده استفاده کنیم اما توقع من این است که در نقد هم جانب انصاف رعایت شود و هم منافع ملی در نظر گرفته شود.

وزیر امور خارجه گفت : فراموش نشود که این "برنامه اقدام مشترک" هنوز سندی است که نتانیاهو آن را پیروزی قرن برای ایران می داند و همه مخالفان ما درباره آن مشغول انواع تلاش ها هستند تا مانع اجرایی شدن آن شوند.

ظریف گفت: آنها در پی این هستند که موانع ایجاد و سنگ اندازی کنند و این نشان می دهد که اقدام مثبتی انجام شده است و ما باید همه تمرکزمان را با همدلی و همفکری و هماهنگی در سطح ملی به این سمت ببریم که در مرحله اجرا با یک همبستگی کامل کار را به پیش ببریم.

وی ادامه داد : باید از منافع این مردم سخت کوش و مقاوم که با تحمل و ایستادگی خود در مقابل این همه فشارهای ظالمانه اقتصادی مقاومت کردند و به بنده و همکارانم این عزت را دادند تا در مقابل دیگران بایستیم دفاع کنیم و آن را به پیش ببریم.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: اکنون وقت بحث جناحی و سلیقه ای نیست و وقت حراست از منافع ملی است.

ظریف در پاسخ به این موضوع که صهیونیست ها از این توافق به عنوان توافق بد یاد کردند گفت: توافق بد برای آنها و توافق قرن برای ایران.

وی در پاسخ به این پرسش مجری که این توافق از کی اجرا می شود افزود: در برنامه اقدام مشترک که اسم آن به علت ماهیت آن است رشته اقدامات شش ماهه را پیش بینی کردیم که طرفین انجام دهند و طرفین قبول کردند تا این اقدامات را انجام دهند.

وزیر امور خارجه گفت : مدتی طول می کشد تا سایر طرف های سند خود را آماده کنند زیرا اقدامات قابل توجهی باید برای رفع تحریم ها انجام شود از جمله اینکه اتحادیه اروپا باید تعدادی از تحریم های خود را رفع کند و برای این موضوع باید جلسه 28 وزیر اتحادیه اروپا تشکیل شود.

ظریف ادامه داد: آمریکایی ها نیز باید بسیاری از اقداماتی را که برای جلوگیری از فروش نفت ایران و یا برای جلوگیری از معاملات بانکی ایران انجام دادند از میان بردارند و برای این موضوع نیاز به زمان دارند و دو تا سه هفته یعنی شاید تا نزدیکی های پایان سال میلادی جاری یعنی حدود بیستم ماه دسامبر که برابر با اوایل دی است نیاز به زمان دارند تا آمادگی ها را برای اجرای این توافق فراهم کنند.

وزیر امور خارجه گفت: ما نیز باید آمادگی ها و زمینه هایی را در کشور فراهم کنیم تا به اجرای گام اول توافق برسیم.

ظریف با اشاره به اینکه توافق کردیم که فورا موضوع مرحله نهایی را شروع کنیم افزود: این طرح بر اساس چارچوبی که ابتدا بنده در اجلاس نیویورک از طرف جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد کردم و بعد در نخستین اجلاس ژنو به صورت یک پاورپوینت ارائه کردم که برنامه سه مرحله ای است.

وزیر امور خارجه افزود: در واقع توافق درباره اهداف و اقدامات به عنوان گام اول و در مرحله نهایی داشتن تصویری از آن چیزی است که ما می خواهیم به آن برسیم که همه طرف های این توافق بدانند که به کجا می رویم نه اینکه هر کسی با چشم بسته جلو رود و نداند که این اقدامات اطمینان ساز قرار است ما را به کجا ببرد.

ظریف گفت: لذا چارچوبی را در صفحه آخر این تفاهم برای اقدامات و تصویر نهایی انجام دادیم و الان باید وارد جزئیات شویم.

وی تاکید کرد: کار بسیار دشوار خواهد بود و حتما آن توافق، بسیار نفس گیر خواهد بود و آن مذاکرات اقدامات جدی و دشواری های خود را خواهد داشت.

ظریف افزود: قرار است که آن هم بلافاصله شروع شود و فکر می کنم در اوایل یا اواسط دی وارد مرحله مذاکره شویم و شش ماه فرصت داریم که مذاکره کنیم که البته قرار است این مذاکرات حداکثر در یک سال به مرحله عملیاتی شدن برسد.

وزیر امور خارجه  گفت: اقدامات مرحله نهایی همان طوری که در سند وجود دارد رفع همه تحریم هاست چه تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد و تحریم های یک جانبه آمریکا و تحریم های اتحادیه اروپا و دیگر تحریم هایی که کشورهای مختلف علیه جمهوری اسلامی ایران و مردم ما به صورت غیر قانونی، ناحق و ظالمانه ایجاد کردند باید رفع شود.

وی گفت: لذا باید درباره همه اینها صحبت کنیم تا به مرحله نهایی برسیم.

مجری پرسید: وزیر خارجه فرانسه در اجلاس ژنو 2  برخی کارهایی را انجام داد و می خواست رخوتی در مذاکره ایجاد کند و این نقش در اجلاس ژنو 3 به نوعی به وزیر خارجه انگلستان واگذار شد و مردم می خواهند بدانند این ساز مخالف زدن ها در میان شش کشور از کجا نشات می گیرد؟

ظریف افزود: در اجلاس ژنو 3 اقدام ویژه ای از طرف آقای هیگ وزیر خارجه انگلیس ندیدم البته ممکن است در اظهار نظرهای خبری چنین کاری را کرده باشد اما در جلسه ندیدم.

وزیر امور خارجه ادامه داد: البته اظهار نظرهایی که وی دیروز و امروز کرد خیلی منفی نبود ضمن اینکه وی تفسیر خود را ارائه کرده است.

ظریف افزود: البته آدم نمی داند ممکن است در پس پرده تفاهم هایی و تقسیم کار شده باشد و نمی توانم چنین قضاوتی را با قطعیت بگویم و تصوراتی وجود دارد.

وی گفت: امکان دیگر این است که مشکلاتی  در داخل گروه 5+1 پیدا شده است و سپس بازیگران مختلف سعی کردند از آن استفاده کنند و دیدگاههای خود را پیش ببرند و این مشکلات را مدیریت کنند.

ظریف افزود: همه اینها روش های مختلفی است که شما می توانید روند را تحلیل کنید من که از نزدیک شاهد این روند بودم و سابقه سه ماه گذشته را از نزدیک پیگیری کردم شاید خوب باشد بگوییم ابتکار این روند در دست ما بوده است.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: ابتکار عمل در این روند با جمهوری اسلامی ایران بوده است و ما چارچوب و مراحل مختلف را تعیین کردیم و تصمیم گرفتیم کجا و چگونه و به چه روشی مذاکره کنیم.

وی افزود: لذا اتفاقاتی رخ داد که برخی از این بازیگران انتظار آن را نداشتند و آمادگی نداشتند جمهوری اسلامی با این هجمه دیپلماتیک وارد موضوع شوند و اصلا فکر نمی کردند به این زودی ها امکان اینکه به مرحله ای برسند که درباره یک متن مذاکره کنند.

ظریف با بیان اینکه این مذاکره، چند جانبه است گفت: گروه 5+1 شش کشور عمده و دارای منافع متفاوت هستند و خانم اشتون به عنوان نماینده 28 کشور اتحادیه اروپاست و یک مجموعه پیچیده ای است و برای اینکه بتوانیم این مجموعه را مدیریت کنید نیاز به طراحی، فکر و برنامه ریزی داریم.

وزیر امور خارجه افزود: این کار را خدمتگزاران شما در دستگاه سیاست خارجی طراحی و برنامه ریزی کردند و نتیجه این شد که در اجلاس ژنو 2پس از یک روز یکی از وزرا ناراحت شد و گفت این توافق بسیار بدی است.

ظریف گفت: احساس می کردم که تقسیم کاری صورت نگرفته بلکه آن وزیر پیش بینی نمی کرده است که چنین تحولی می خواهد اتفاق بیفتد و در این مرحله با عمل انجام شده مواجه شود چون آنها فکر می کردند که آنها هستند که قرار است سند را بنویسند و فکر نمی کردند که ممکن است جمهوری اسلامی با استفاده از ابزارهای مختلف توانسته باشد کار را تا این حد پیش ببرد.

وی گفت: در کنار نگاه بدبینانه ای که همیشه باید داشته باشیم و باید با چشم باز نگاه کنیم مقداری هم بر اساس واقعیت هایی که بر روی صحنه اتفاق می افتد این امکان را هم بدهیم که هیئتی در این موضوع در مقابل یک وضعیتی قرار گرفت که آن را پیش بینی نمی کرد و نمی دانست چگونه عمل کند.

ظریف افزود: لذا پس از دو هفته با آمادگی بیشتری به میز مذاکرات برگشتند و توانستند خیلی بهتر منافع ملی خود را پیش ببرند.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه منافع ملی همه این کشورها در داشتن روابط خوب با ایران است،گفت: ایران کشور بزرگ و با اهمیتی است و بازار بزرگ و نیروی انسانی بی نظیر و مردم با فرهنگی دارد.

ظریف افزود: این مردم بودند که پس از اینکه تصوری ایجاد شد که یک هیئتی در مقابل آنها ایستادگی کرده است نسبت به آن کشور و آن فرد و آن دولت اقدام و اظهار نظر کردند.

وزیر امور خارجه گفت: با مردم جدی، هوشیار و بیدار رو به رو هستند لذا مجبور شدند.

ظریف افزود: احترام به جمهوری اسلامی و مردم ایران را باید خودمان ایجاد کنیم.

وزیر امور خارجه ادامه داد : باید روش هایی را ایجاد کنیم که بقیه را ناگزیر کنیم تا با ما از موضع احترام و برابر صحبت کنند و تلاش نکنند چیزی را به ما دیکته کنند و فکر نکنند که اصلا دیکته کردن به ما امکان دارد.

وی گفت: باید با تلاش به این توفیق برسیم و فکر می کنم تا حد زیادی به آن رسیدیم.

مجری در ادامه پرسید: در این توافق که از آن صحبت می کنید واژه های دو سویه و گام به گام بودن وجود دارد این واژه ها به چه معناست؟

ظریف افزود: دو سویه بودن به این معناست که باید اقدامات متوازن باشد یعنی هر اقدامی که یک طرف انجام می دهد طرف دیگر نیز انجام دهد و گام به گام بودن نیز به این معناست که شما در مرحله اول یک رشته اقداماتی را دارید و سپس می شود مراحل دیگری را پیش بینی کرد تا به مرحله آخر برسیم.

وزیر امور خارجه گفت: البته می توانیم یک گام اول و یک گام نهایی نیز داشته باشیم که احساس می کنم گرایش عمومی در این اجلاس به این سمت بود که ما هم این گرایش را داریم که پس از این رشته اقدامات اولیه به سمت تفاهم برای گام نهایی برویم.

وی افزود: نگرانی از این است که اقدامات کوتاه و مقطعی ممکن است به جای ایجاد تفاهم، سوء تفاهم ایجاد کند و به جای ایجاد اعتماد، آن را از بین ببرد.

ظریف گفت: لذا اقدامات باید متقابل و متوازن باشد و همه احساس کنند منافع و دیدگاه های مشروع آنها تامین می شود.

وزیر امور خارجه افزود: برای جمهوری اسلامی بهره برداری بدون تبعیض از همه حقوقش و برای دیگران نیز اینکه مطمئن باشند که برنامه ما کاملا صلح آمیز است.

وی ادامه داد : منافع ما نیز در این است که جهان بداند برنامه ما صلح آمیز است و نگرانی از آن نداشته باشد.

ظریف گفت:جمهوری اسلامی و مردم ایران قدرتشان را از طریق کشتار و سلاح های کشتار به دست نیاوردند و مردمی هستیم که 250 سال است به کسی حمله نکردیم.

وی افزود: البته اگر به ما حمله کردند مردانه از این آب و خاک ، هویت و دیدگاه های خود دفاع کردیم.

ظریف تاکید کرد: می خواهیم دنیا این را بداند که قدرت خود را از سلاح نمی گیریم.

وزیر امور خارجه گفت: آنهایی که می خواهند در دنیا بذر نگرانی را بپاشند و ایران هراسی را روش و ابزاری برای پیشبرد منافع نامشروع خود قرار دهند که رژیم صهیونیستی در راس آنها قرار دارد و سیاستش بر ایجاد هراس جهانی از اسلام، ایران و مردم ایران است از این توافق نگران شدند.

وی افزود: آنها دیدند که طرح ایران هراسی در حال شکست خوردن است و دنیا مردم ایران را با نگاه واقع بینانه تر می بیند که این مردم در پی سلاح نیستند بلکه در پی احترام و برخورد از موضع برابر هستند.

ظریف گفت: علت مقاومت مردم ایران این نیست که در پی چیزی باشند که دنیا با آن موافق و یا مخالف است بلکه علت، این است که مردم ایران حاضر نیستند دستور از کس دیگر را بپذیرند و اجازه نمی دهند کس دیگری برای آنها تصمیم بگیرد که ما در پی چه چیزی باشیم.

وزیر امور خارجه افزود: غربی ها 8 سال است که روی مردم ما فشار آوردند و تحریم کردند چه به دست آوردند اگر خودشان بخواهند محاسبه کنند می بینند از روزی که تحریم ها را علیه ایران اعمال کردند در حوزه هسته ای تا امروز تنها دستاورد آنها 18 تا 19 هزار سانتریفیوژ است.

وی ادامه داد : دستاورد دیگر آنها این است که مردم ایران را از خودشان دلگیر و اعتماد آنها را نسبت به خود بیشتر خدشه دار کردند زیرا مردم ایران آنها را مسئول این فشارهای اقتصادی می دانند و احساس می کنند آنها معیارهای دوگانه دارند و از یک طرف از یک رژیم که سلاح هسته ای دارد حمایت می کنند و اجازه می دهند آن رژیم سردمدار مبارزه با سلاح هسته ای باشد و از طرف دیگر علیه مردمی که همواره در پی صلح و پیشرفت و فناوری صلح آمیز بودند فشار اقتصادی وارد می کنند.

ظریف گفت: این تجربه ای است که از 8 تا 10 سال سیاست تحریم، فشار و تحمیل برای ایران به دست آوردند و اکنون راه دیگری را باید انتخاب کنند.

 

ظریف: تحریم ها غیر قانونی است

وزیر امور خارجه گفت : تحریم ها غیر قانونی است و باید آن ها را بردارند.      

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمدجواد ظریف در بخش دوم برنامه "دو نیم ساعت" شبکه خبر درباره اقدامات داوطلبانه دو طرف گفت: اقدامات داوطلبانه ایران و طرف مقابل برای مرحله اول در متن توافق وجود دارد.

وی افزود: این نشان دهنده این است که تعهد حقوقی نه برای ما و نه برای طرف مقابل ایجاد نمی شود.

وزیر امور خارجه گفت: این یعنی اقدامات پس از شش ماه یا حتی در میان شش ماه اگر هر یک از طرف ها احساس کند که طرف مقابل پایبند نیست، قابل بازگشت است.

ظریف افزود: اگر ببینم که فشارهای داخلی در آمریکا موجب شده است که کنگره این کشور تحریمی علیه ایران تصویب کند نشان دهنده آن است که آنها در حوزه اقداماتی که خودشان قبول کردند انجام دهند موفق نبودند و ضرورتی نخواهد  داشت این اقدامات را ادامه دهیم اقداماتی که طراحی شده بازگشت از آن دشوار نیست و بسیار آسان است.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: با حسن نیت به این بحث وارد می شویم و نمی خواهیم عهد خود را بشکنیم اما در مقابل عهد شکنی طرف مقابل، ضرورتی ندارد ما پایبند باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: 3+3 و 5+1 هر دو یکی است اما دو روش نامگذاری است که در یکی سه کشور اروپایی به علاوه سه عضو شورای امنیت و در نامگذاری دیگر 5 عضو دائم به علاوه آلمان آمده است.

ظریف افزود: علت آن این است که پیش از اینکه پرونده هسته ایران به شورای امنیت برود سه کشور اروپایی با ما مذاکره می کردند و پس از آن سه عضو دائم شورای امنیت نیز وارد شدند.

وزیر امور خارجه درباره اقدامات متقابل گروه 5+1 در این سند افزود: اضافه نکردن تحریم ها چه در شورای امنیت چه دو جانبه و چه در کنگره آمریکا از جمله اقدامات متقابل آنهاست.

ظریف ادامه داد : رئیس جمهور آمریکا طبق قانون اساسی این کشور می تواند مانع اقدام تحریم جدید از سوی کنگره این کشور شود به همین علت اگر چنین اقدامی انجام شود، رئیس جمهور آمریکا را پاسخگو و مسئول می دانیم.

وی گفت: اقدام متاقبل دیگر گروه 5+1 این است که موانع را برای دسترسی ایران به درآمدهای نفتی بردارند.

ظریف افزود: البته اجازه آن دست آنها نیست اما با فشار و تحمیل مانع می شدند که ایران به درآمدهای نفتی دسترسی داشته باشد.

ظریف با بیان اینکه آنها نباید مانع بیمه کردن محموله های نفتی شوند، افزود: در چند ماه گذشته اجازه نمی دادند پالایشگاههایی که می خواستند از نفت خام ایران استفاده کنند بیمه شوند.

وزیر امور خارجه گفت: چون بیشتر بیمه ها را شرکت های اروپایی انجام می دهند همه این موانع را باید بردارند.

ظریف با اشاره به اینکه تعهدات آنها مقطعی و برای شش ماه است، افزود: اگر در پایان شش ماه به این نتیجه رسیدیم که می خواهیم کارهای بزرگتری انجام دهیم و تحریم ها را برداریم اینها باید به تعهد تبدیل شود.

وی تاکید کرد: اکنون اقدامات داوطلبانه ، کوتاه مدت و در طرف مقابل بسیار گسترده است.

ظریف گفت: آنها در حوزه بیمه ، کشتیرانی ، پتروشیمی ، طلا ، خودرو ، نفت و عملیات بانکی اقدامات زیادی را باید انجام دهند و مقداری زمان نیاز دارند تا بتوانند تمهیدات لازم را برای این اقدامات انجام دهند.

وزیر امور خارجه افزود: در مذاکرات همیشه به طرف مقابل گفته ام که زیاده خواهی می کنند اما اکنون وقتی به وزنه نگاه می کنم احساس می کنم که نسبتا متوازن است.

وی گفت: اقداماتی که از ایران می خواهند این است که پیشروی بیشتر نداشته باشد ، در همان حوزه نیز آنها نباید پیشروی داشته باشند ، در برخی حوزه ها به عنوان نمونه تحریم ها آنها پذیرفتند برخی مواضع را کم کنند.

ظریف افزود: این تحریم ها از ابتدا غیر قانونی بود و صریح می گویم مذاکره ما برای برداشتن این تحریم ها به این معنی نیست که این تحریم ها را به عنوان اقدامی قانونی به رسمیت می شناسیم بلکه همواره گفته ایم که معتقدیم ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت غیر قانونی بوده است.

وی تاکید کرد: معتقدیم که تحریم های شورای امنیت غیر قانونی بوده است و فراتر از آن معتقدیم تحریم های دوجانبه هیچ مبنای قانونی ندارد.

ظریف افزود: در گذشته اروپایی ها نسبت به اقدامات فرامرزی آمریکا موضع گیری می کردند به همین علت اعتقاد نداریم که این اقدامات قانونی است و باید این تحریم ها را بردارند.

وزیر امور خارجه گفت: این واقعیتی است که درحال روی دادن است و شامل نقل و انتقالات پولی ایران می شود.

وی ادامه داد: آنها مانع از دسترسی ایران به درآمدهای نفتی اش می شوند و مانع از این می شوند که بانک ها برای ایران ضمانت نامه بانکی باز کنند و خریدهای ایران از راههای معمول بین المللی انجام شود و مانع بیمه کردن کشتی های ما و  پالایشگاههایی که از نفت ایران استفاده می کنند می شوند که همه اینها غیر قانونی است اما در عمل این کارهارا انجام می دهند.

وزیر امور خارجه افزود: آنها موظفند که این کارها را متوقف کنند.

ظریف گفت: آنچه که در این توافق صورت گرفته این است که ما غنی سازی را ادامه می دهیم.

وی با بیان اینکه با آمریکا هم در باره غنی سازی صحبت می کنیم افزود: می خواهیم خیال دنیا راحت باشد که برنامه هسته ای ما صلح امیز است اما هیچ جایی نگفته ایم که ما این را کوچک می کنیم یا کم می کنیم بلکه گفته ایم درباره ابعادش مذاکره می کنیم.

ظریف گفت: شاید به این نتیجه برسیم که این ابعاد گسترش بیابد از کجا معلوم که به این نتیجه نرسیم؟

وزیر امور خارجه افزود: ممکن است به این نتیجه برسیم که برخی ابعاد  محدودتر شود یا می تواند گسترش یابد یا این برنامه ها می تواند از طریق مشارکت در خاک ایران انجام شود.

وی گفت: چند نکته است که برای ما کاملا خط قرمز است و این را همه می دانند که غنی سازی در خاک ایران صورت می  گیرد ، غنی سازی متوقف نخواهد شد و در طول این شش ماه غنی سازی ایران در همه قسمت های مختلف که در سند به صراحت به آن اشاره شده است ادامه می یابد.

ظریف افزود: تولید مواد غنی شده ادامه می یابد و برگشت مواد غنی شده 20 درصدی که توافق شده است که برای شش ماه در حد 20 درصد غنی سازی انجام نشود اما همان سانتریفیوژهایی که غنی سازی 20 درصدی را در فردو انجام می داده است به غنی سازی 5 درصدی باز می گردد.

وی گفت: اکنون نیاز به غنی سازی 20 درصدی برای راکتور تحقیقاتی تهران رفع شده است و داریم این مواد را به میله سوخت تبدیل می کنیم و فناوری آن در ایران وجود دارد.

ظریف با طرح این سوال که چرا  این فناروری در ایران ایجاد شد افزود : قصد نداشتیم اورانیوم 20 درصد غنی شده تولید کنیم اما به این علت که غربی ها حاضر نشدند به ما برای راکتور تحقیقاتی تهران سوخت دهند این فناوری را ایجاد کردیم.

وزیر امور خارجه گفت: آنچه که برنامه ما بود تولید 3 و نیم درصد و 5 درصد برای استفاده در نیروگاه بود و سوخت را برای راکتور تحقیقاتی خریداری می کردیم اما متاسفانه کشورهای غربی مانع شدند از اینکه ما بتوانیم از بازارهای بین المللی سوخت 20 درصدی را بخریم و تصمیم گرفتیم خودمان تولید کنیم و به اندازه کافی تولید کردیم.

وزیر امور خارجه افزود: دو سه کشور هستند با این موضع مخالفت دارند و آنها نیز دیدگاه خود را دارند اما آنچه که در در ماده 4 معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای یا ان پی تی مطرح شده به صورت کلی می گوید هیچ چیز معاهده نمی تواند اعضای معاهده را از حق ذاتی و غیر قابل انتزاع برای استفاده از انرژی هسته ای، تولید، توسعه، بهره برداری با اهداف صلح آمیز مانع شود.

ظریف گفت: هیچ جای ان پی تی نگفته است این بشود نیروگاه، راکتور تحقیقاتی یا دستگاه آب شیرین کن، اما مرجعی که حق تعریف معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای را دارد کنفرانس بازنگری است و معاهده پیش بینی کرده است که هر 5 سال یک بار یک کنفرانس بازنگری از همه اعضاء تشکیل می شود.

وی افزود: نکته قابل توجه درباره کنفرانس بازنگری این است که همه تصمیماتش با اجماع به معنی اتفاق آراء صورت می گیرد یعنی یک کشور اگر مخالفت کند کنفرانس بازنگری تصمیم نمی گیرد به همین علت این کنفرانس در سال 2005  به دلیل مخالفت دولت آقای بوش که حاضر به گنجاندن خواسته های کشورهای در حال توسعه در سند نشد مصوبه ندارد و اجلاس شکست خورد.

ظریف گفت: در سال های 1990 و 2010  کنفرانس بازنگری با اتفاق آرا و با حضور همه کشورها از جمله گروه 5+1 به نتیجه رسید که یکی از حقوق، حق بهره برداری از چرخه سوخت یعنی "احترام به انتخاب کشورها در مورد چرخه سوخت" است.

وی افزود: دلیل اینکه از این عبارت استفاده می شود، این است که حق غیرقابل انتزاع است یعنی حقی که در هر شرایطی وجود دارد و نیازی به شناسایی ندارد بلکه نیاز به احترام دارد و نباید برای اعمال این حق برای شما مشکلی ایجاد شود.

ظریف افزود: آن چیزی که این توافق ایجاد می کند این است که ایران از این حق خود بهره مند شود و هم زمان همه تحریم های دو جانبه، چندجانبه وشورای امنیت که به بهانه اعمال این حق علیه ملت ایران به صورت غیرقانونی و به ناحق تحمیل کردند برداشته شود.

وی گفت: اکنون این موضوع یک بار در مقدمه به صورت استفاده کامل ایران از همه حقوقش در معاهده آمده است، بلافاصله پس از آن به این شکل آمده است که هر راه حلی شامل یک برنامه غنی سازی در ایران خواهد بود.

وزیر امور خارجه گفت: دوباره در آن قسمتی که تصویر نهایی را می دهد آمده و استفاده ایران از برنامه غنی سازی را به عنوان یک قسمت از راه حل نهایی مطرح کرده است.

وزیر امور خارجه افزود: اینها موجب شده است نخست وزیر رژیم صهیونیستی بگوید که این توافق همه جور اجازه غنی سازی را به ایران داده است و ایران غنی سازی را ادامه خواهد داد و در عین حال تحریم ها هم علیه ایران برداشته خواهد شد.

ظریف گفت: لذا اگر به واقعیت های روی صحنه نگاه کنیم می بینیم که همه کشورها به استثنای یکی دو کشور که مشکل داخلی دارند و ادعاهایی را مطرح می کنند مشکلی ندارند.

وی ادامه داد : آمریکایی ها مجبورند به شکلی با لابی های بسیار گسترده طرفدار رژیم صهیونیستی برخورد کنند.

وی افزود: برای نخستین بار حقوق ایران در این سند به طور واضح به رسمیت شناخته شده است.

 

ظریف: گروه 5+1 حق ایران را در غنی سازی پذیرفته است

وزیر امور خارجه گفت : گروه 5+1 که پیش از این قطعنامه می داد و ایران را برای اعمال حقوقش مجازات می کرد اکنون برای نخستین بار پذیرفته که غنی سازی بخشی از هر راه حل است.

محمدجواد ظریف در ادامه سخنان خود در برنامه "دو نیم ساعت" شبکه خبر افزود: بخشی از راه حلی که قسمتی از آن حذف همه این تحریم هاست ، احترام به حق غیر قابل انتزاع مردم ایران برای بهره برداری صلح آمیز از انرژی هسته ای شامل غنی سازی بدون مانع و بدون تفاوت با دیگران است.

وی گفت: ژاپن نیز غنی سازی دارد اما هیچ فشاری روی آن نیست و نیاز نیست کسی بگوید ژاپن حق غنی سازی ندارد.

ظریف افزود: برزیل، آفریقای جنوبی و کشورهای دیگر، 10 کشوری هستند که در حال غنی سازی هستند و هیچ فشاری بر روی آنها ایجاد نمی شود و این کشورها دارند از حقوقشان که در ان پی تی به رسمیت شناخته شده استفاده می کنن.

وی در پاسخ به پرسش مجری درباره کاربرد دوفاکتو به جای دوژور در برخی پایگاه های اطلاع رسانی در زمینه توافق ایران با گروه 5+1 گفت: علم ناقص از بی علمی بدتر است، دوژور و دوفاکتو زمانی است که چیزی نیاز به شناسایی داشته باشد چرا شما دوژور چیزی را شناسایی می کنید برای اینکه حکومت ها مورد شناسایی قرار بگیرند حق، نیاز به شناسایی ندارد که دوژور و دوفاکتو داشته باشد، حق، موجود است، حق حیات شما را چه بشناسند چه نشناسند شما حق حیات دارید.

ظریف افزود: باید به این حق احترام بگذارند بنابراین من از دوستان خواهش می کنم اگر قرار است حرفی درباره حقوق بین الملل بزنند یکی دو کتاب حقوق بین الملل مطالعه کنند ببینند اصطلاحی که درباره شناسایی دولت ها که دوژور و دوفاکتو دارد درباره شناسایی حقوق هم می شود از اینها استفاده کرد؟

وزیر امور خارجه گفت: تنها باید به حقوق احترام گذاشته شود، حق، موجود است و آب را به آسیاب دیگران نریزند که حقوق را دوباره تعریف کنند.

وزیر امور خارجه افزود: وقتی که آقای کری آن صحبت را کرد من در توئیتر به انگلیسی و بر اساس حقوق بین الملل سه تا توئیت کوتاه 140 حرفی گذاشتم و هر کس آمد از آن دفاع کرد و گفت اینها می خواهند حقوق را قلب کنند.

ظریف در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه چند درصد حق ما در غنی سازی شناخته شده است گفت: یعنی چی درصد؟ درصد ندارد، در این توافق به حق ایران برای غنی سازی و دسترسی به انرژی صلح آمیز هسته ای احترام گذاشته شده است.

وی افزود: اجازه نخواهیم داد که این حق از بین برود یا اینکه مردم ایران تحت فشار قرار بگیرند.

ظریف گفت: شاید دو هفته آمریکایی ها تلاش کردند که دو عبارت را در این توافق وارد کنند که حق غنی سازی ایران را مشروط کند که هر دوی اینها را حذف کردیم.

وزیر امور خارجه افزود: بنابراین اجازه ندادیم که بتوانند چنین اقدامی را انجام دهند.

وی گفت: ما برنامه غنی سازی در ایران داریم، و خیلی تلاش کردند با فشار این برنامه را از مردم ایران بگیرند که نتوانستند و در نهایت از در احترام، توافق و تفاهم وارد شدند.

ظریف افزود: ما باید این را قدر بدانیم و از کسانی که در داخل مطلب می نویسند تقاضا می کنم اگر دولت آمریکا به علت فشارهای داخلی اش و مشکلاتش چیزی را می گوید تکرار نکنند.

وی گفت: آنها به نمایندگان خودشان بیشتر از کسانی که برای خوش آمد صهیونیست ها مجبورند حرف هایی را بزنند بیشتر اعتماد کنند و یقین بدانند آن چیزی که به دست آمده است دست آورد تاریخی برای ملت ایران بوده است که امتیازش را برای خود نمی دانم، امتیازش را در مقاومت این مردم بزرگ می دانم که توانستند مقاومت کنند و این حقوق را به دست آورند.

ظریف افزود: این توافق، معاهده نیست بلکه برنامه اقدام  شش ماهه است و بیش از آن چیز که هست آن را نخوانند و در آن ندمند.

وزیر امور خارجه گفت: همه مذاکره در ژنو به انگلیسی است و این توافق به چند زبان نیست که از آن تفسیر شود.

وزیر امور خارجه افزود: حتی هیئت چینی و روسیه و فرانسوی نیز که زبان آنها در سازمان ملل رسمی است در مذاکرات هسته ای به زبان انگلیسی مذاکره می کنند.

ظریف گفت: متن توافق نیز به زبان انگلیسی نوشته شده است و این متن را ترجمه کرده ایم که مردم از آن با خبر باشند و دیگران نیز ممکن است آن را برای اطلاع افکار عمومی به زبان خود ترجمه کند.

وی افزود: معتقدیم اقداماتی که قرار است انجام شود، اقدامات پیچیده ای نیست و قابل انجام است.

ظریف گفت: به پیشنهاد ما کمیسیون مشترکی برای نظارت بر اجرا تشکیل شده است.

وزیر امور خارجه افزود: سازمان بین ا لمللی انرژی اتمی بیشتر رفتار ایران را نظارت می کند، چون اقدامات ما در حوزه هسته ای است.

وی گفت: توافق کردیم که در شش ماه آینده در نطنز اقدامات بیشتر انجام ندهیم و این را آژانس بین المللی انرژی اتمی نظارت می کند.

ظریف افزود: بنابراین به طرف مقابل گفتیم باید سازوکاری ایجاد شود که اگر به تعهدات خود از جمله برنداشتن تحریم بانکی و فشارها و موانع عمل نکردند به آن مراجعه کنیم و کمیسیون مشترکی برای رسیدگی به نگرانی ها و اختلاف نظرها ایجاد کردیم.

وی گفت: در صورتی که اراده سیاسی برای حل این موضوع وجود داشته باشد پیش می رود.

ظریف افزود: روش های دیگر را غربی ها امتحان کردند و این که به پای میز مذاکره آمده اند و حاضر شدند به صورت جدی مذاکره کنند برای این است که تحریم، تحمیل، فشار و تهدید را امتحان کردند و اثر نکرد و مردم ایران با مقاومتشان دنیا را به پای میز مذاکره کشاند.

وزیر امور خارجه گفت: به خودمان اعتماد داشته باشیم و توان خودمان را باور کنیم.

وزیر امور خارجه افزود: نباید دائم نگران باشیم و به نگرانی نیاز نداریم البته با چشم باز حرکت می کنیم و کشور بزرگی هستیم و مردم بزرگی داریم و پشتوانه ما خدا و این مردم بزرگ هستند.

ظریف گفت: نگران نیستیم کسی نمی تواند سر ما را کلاه بگذارد.

وی افزود: اگر بخواهند هرگونه فشاری را بر این مردم وارد کنند همواره راه برون رفت وجود دارد البته نیازی نمی بینیم زیرا این توافق به ما تحمیل نشده است و این ما بودیم که دنیا را وادار کردیم که به جای تهدید و به جای اینکه بگویند همه گزینه ها روی میز است در  توافق به حق ما احترام بگذارند.

ظریف گفت: در متن این توافق هیچ جا تهدید نمی بینید و یک کلمه  که اگر نشود چنان می شود نمی بینید.

وزیر امور خارجه افزود: این کاغذ نشان دهنده این است که پس از سالها تصمیم گرفتند از موضع برابر و بر اساس احترام متقابل با این مردم بزرگ صحبت کنند که این بزرگترین تضمین اجرای این توافق است.

وی گفت: آنها به نتیجه رسیده اند راه دیگری جز تعامل منطقی و عاقلانه با مردم ایران ندارند.

ظریف افزود: خیال نکنید که من اینجا و در مقابل مردم می گویم به آنها اعتماد نداریم بلکه در مقابل آنها و در جلسه به آنها گفتم که مردم ما به شما اعتماد ندارند و برای این نیز دلیل دارند.

وی گفت: به آنها گفتم و باز تکرار می کنم که لازم است اعتماد این ملت بزرگ را جلب کنند و لازم است این اعتماد را بازسازی و رفتارهای غلط گذشته شان را اصلاح کنند و دیگر با این مردم با زبان تهدید صحبت نکنند.

ظریف افزود: هر بار که با این ملت با زبان تهدید صحبت می کنند خدشه بزرگی بر اعتماد این مردم وارد می کنند یا قدم دیگری بر بی اعتمادی مردم می افزایند.

وزیر امور خارجه گفت: برای این است که در این برنامه اقدام، همه طرف ها با هم قرار گذاشتند که کارهایی نکنند که بر بی اعتمادی بی افزایند.

وزیر امور خارجه افزود: به علت رفتار گذشته شان باید با چشم باز و دقت، کار را به پیش ببریم اما این نیاز به نگرانی ندارد و نگران نیستیم.

ظریف گفت: به آنها اعتماد نداریم اما دقت داریم ، جدی هستیم و مراقبیم اما هیچ یک از اینها موجب نمی شود منافع مان را به پیش نبریم.

وی افزود: این احساس خودکم بینی است که ترس وارد شدن به مذاکرات را داشته باشیم.

وزیر امور خارجه ادامه داد: اگر به توانایی خودمان اعتماد داشته و معتقد باشیم که صلاحیت برخورد برابر را داریم، این خودباوری موجب می شود که جرات وارد شدن به مذاکره را داشته باشیم. 

ظریف گفت: اگر خودباوری نداشته باشیم نمی توانیم مذاکره کنیم و فقط اعلام موضع می کنیم. 

وزیر امور خارجه افزود: اعلام موضع مشکلی را حل نمی کند ، می توانیم همیشه اعلام موضع کنیم اما تصمیم گرفتیم مذاکره کنیم.

وی گفت: فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه به این گروه اعتماد نداریم همیشه آویزه گوش ماست و این را به آنها نیز می گوییم.

ظریف خطاب به گروه 5+1 افزود: شما باید اعتماد رهبری ، مردم و مسئولان را با اقدام هایتان جلب کنید.

وی گفت: این بی اعتمادی موجب نمی شود مذاکره و تفاهم نکنیم.

ظریف افزود: با کمال خودباوری و با اعتماد به اقتدار ملی مذاکره می کنیم و به نتیجه نیز می رسیم.

وزیر امور خارجه گفت: بدخواهان این ملت نعره کشیدند، سر و صدا و زاری کردند که شما به ایران توافق قرن را دادید ، همیشه یادمان باشد که امروز این حرف را زدند و همه تلاششان را برای برهم زدن این توافق انجام می دهند.

وزیر امور خارجه افزود: فهمیده اند که وقتی مردم و نمایندگان آنها از موضع اعتماد به نفس وارد مذاکره می شوند می توانند به منافع خودشان دست یابند.

ظریف گفت: امیداورم دوستان ما که اظهار نظر می کنند همانگونه که ما به توان این کشور اعتماد و باور داریم آنها هم باور داشته باشند.

وی افزود: فکر نکنند آمریکا و رژیم صهیونیستی قدر قدرت هستند اینها قدرت های پوشالی هستند.

ظریف گفت: فرمایش های امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی را باور کنند که ما می توانیم در مقابل این قدرت های پوشالی اقدام و تعامل کنیم و منافع خودمان را پیش ببریم.

کلید واژه ها: تحریم


نظر شما :