انتقاد روزنامه‌های عربستان از توافق ژنو

می‌خواهند مقابل قدرت ایران هسته‌ای تعظیم کنیم

این توافق می‌خواهد که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در برابر قدرت ایران هسته‌ای خلع سلاح باشند و نسبت به خواسته‌های ایران که مخفی هم نیستند، سر تعظیم فرود آورند.
می‌خواهند مقابل قدرت ایران هسته‌ای تعظیم کنیم

دیپلماسی ایرانی: روزنامه های عربستانی هم صدا با مقام های کشورشان رویکرد منفی در قبال پرونده هسته ای ایران و توافق ژنو پیش گرفته اند و اکثر آنها مواضعی به انتقاد از این توافق نامه پرداخته اند.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، مقام های عربستانی اگر چه اظهار نظری در قبال پرونده هسته ای ایران نکرده اند و حرفی در این زمینه نزده اند اما افراد نزدیک به آنها و برخی مقام های سیاسی آنها به صراحت از این توافق ابزار ناخرسندی کرده و آن را امتیازی بزرگ به ایران به حساب کشورهای عربی به ویژه اعراب خلیج فارس دانسته اند.

در حالی که هنوز جوهر توافق ایران با 1+5 خشک نشده است، روزنامه های عربستانی هم مثل مقام هایشان می گویند که اصولا این تردید وجود دارد که تهران به تعهداتش به جامعه جهانی پایبند باشد و این نگرانی وجود دارد که توافقی سری میان دو طرف در پشت پرده صورت گرفته باشد که کشورهای عربی خلیج فارس قربانی آن باشند.

روزنامه الریاض، روزنامه شبه دولتی عربستان در سرمقاله امروز خود این سوال را پرسیده است، چه کسی از پرونده هسته ای ایران استفاده می کند؟ و در ادامه می افزاید: آیا این شش کشور جهانی هستند که صاحب قضیه و مشکل اصلی در پرونده هسته ای ایران هستند؟

این روزنامه سپس پاسخ می دهد: تبعات پیش رو در صورت بازنگری در سیاست های امریکا و غرب باعث ایجاد تحولی در درگیری خارجی ها که اقتصادشان زیر رو رو شده است، می شود، آنها تلاش دارند تا چین که آینده قدرت اقتصادی از آن اوست را به زیر بکشند.

این روزنامه در ادامه می افزاید: اسرائیل گفته که این توافق باعث از بین رفتن امیدها شده و آن را حرکتی علیه امنیت خود دانسته است اما آیا واقعا تلاویو تصمیم به حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران خواهد گرفت و خود به تنهایی اقدام به حمله نظامی خواهد کرد؟ کشورهای عربی حوزه خلیج ]فارس[ نیز همین نگرانی را دارند و حتی شاید نگرانی شان بیش از اسرائیل باشد!

الریاض در ادامه می نویسد: این توافق می خواهد که کشورهای عربی حوزه خلیج ]فارس[ در برابر قدرت ایران هسته ای خلع سلاح باشند و نسبت به خواسته های ایران که مخفی هم نیستند، سر تعظیم فرود آورند، برای همین مواضعی که در این توافق نامه لحاظ شده باعث ایجاد اختلافاتی میان اروپا و امریکا با کشورهای عربی حوزه خلیج ]فارس[ خواهد کرد.

توافق غرب با ایران همچنان این سوال غامض را در خود دارد که آیا به این ترتیب معادله جاری در منطقه تغییر خواهد کرد و آیا کشورهای دیگر به سمت تسلیحات جدید خواهند رفت و وارد رقابت هسته ای خواهند شد؟

روزنامه الاقتصادیه دیگر روزنامه عربستانی نیز می پرسد: آیا واشنگتن به هم پیمانانش در کشورهای عربی حوزه خلیج ]فارس[ رو دست زد؟ و در پاسخ به این سوال خود می نویسد: آن چه اهالی خلیج ]فارس[ احساس می کنند اتفاق و هشداری است که بعد از اعلام توافق غرب با ایران بر سر برنامه هسته ای اش به وجود آمده است، آن هم بعد از آن خصومت تاریخی میان واشنگتن و تهران. اصولا شوک ها بعد از مکالمه تلفنی باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران یکی پس از دیگری وارد شدند تا این که در آخر شاهد خوشحالی نادر امریکا در بعد از امضای توافق هسته ای با ایران در ژنو شدیم.

این روزنامه سپس مدعی می شود که ملت های عربی حوزه خلیج فارس بیش از دولت هایشان احساس نگرانی می کنند، و آنها اکنون این سوال به حق را می پرسند که: آیا واشنگتن به همپیمانانش رودست زده است؟

در همین رابطه روزنامه الحیات، چاپ بیروت نیز در این باره می نویسد: شیطان بزرگ موفق شد و کشورهای عربی خلیج فارس غیب شدند، آن هم در زمانی که ایران و قدرت های بزرگ در ژنو دور هم نشستند و آش سیاسی تازه ای پختند که به روی میز کشورهای عربی حوزه خلیج ]فارس[ در ریاض که پادشاه عربستان و امرای کویت و قطر در آن حاضر بودند، قرار گرفت. در این نشست درباره موضوع های مختلفی از جمله سرنوشت کار کشورهای عربی خلیج ]فارس[ و اختلاف های اساسی موجود میان آنها بحث و تبادل نظر شد.

این روزنامه سپس می نویسد: توافق غرب با ایران همچنان این سوال غامض را در خود دارد که آیا به این ترتیب معادله جاری در منطقه تغییر خواهد کرد و آیا کشورهای دیگر به سمت تسلیحات جدید خواهند رفت و وارد رقابت هسته ای خواهند شد؟ همه این سوال ها برای این مطرح می شوند که اعراب خلیج ]فارس[ از این توافق غایب بودند، شاید بتواند گفت اعتماد کشورهای خلیج ]فارس[ به آنها اصولا اشتباه بوده است.

روزنامه عربستانی عکاظ نیز نسبت به این که ایران از برنامه هسته ای اش کوتاه آمده باشد، شک و شبهه وارد می کند.

این روزنامه در ادامه می نویسد: هر گونه صحبتی درباره این که ایران از برنامه هسته ای اش کوتاه آمده است، خیال و توهی محض است، همه آن چه در ژنو دیدیم اداره سیاستی بود که همه نخ های آن از تهران اداره می شدند. اشاره این روزنامه به اراده مقام معظم رهبری و نظارتی که پرونده هسته ای ایران دارند، است.  

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: پرونده هسته ای ایران خلیج فارس مذاكرات ژنو 3 مذاكرات ايران با 1+5


نظر شما :