بلومبرگ: جعبه گزینه‌های روی میز،توخالی ست

۲۹ آبان ۱۳۹۲ | ۱۴:۳۱ کد : ۱۹۲۴۷۸۷ سرخط اخبار

«اگر بهره گیری از ترور یا تهدید به افزایش تحریم ها رفتار ایران را تغییر نمی دهد، بنابراین جعبه گزینه های ایالات متحده آمریکا توخالی است.»

به نوشته کیهان، شبکه خبری بلومبرگ با انتشار این تحلیل به قلم استفن کارتر (استاد دانشگاه ییل) به بررسی این پرسش پرداخته که چرا مذاکرات هسته ای آمریکا با ایران، به پیروزی آمریکا منجر نخواهد شد و محکوم به شکست است؟

بلومبرگ با اشاره به ناکام ماندن مذاکرات هفته گذشته ژنو، نوشت: یک مقام بلندپایه دولت ایالات متحده در پاسخ به پرسش ما گفته است: «به نظر من ما ایالات متحده هستیم به این معنا که ما با توجه توانایی هایی که داریم جعبه گزینه های بسیار گسترده در اختیار داریم که شامل تحریم ها و توانایی ما در اعمال آنها هستند که در این زمینه بسیار موفق بوده ایم.»

بلومبرگ افزود: ایالات متحده همواره تاکید کرده در مقابل ایران همه گزینه ها مدنظر خواهند بود اما ایران بهتر از همه کشورهای جهان می داند که سیاست تمایل به سمت آسیا و در خاورمیانه، سبب شده جایگاه ایالات متحده در مقایسه با چند دهه اخیر در این منطقه از هر زمان دیگری ضعیف تر باشد.

بنا به گزارش بلومبرگ، یک مقام بلندپایه دولت اوباما در مورد احتمال بهره گیری از اقدام نظامی علیه ایران گفته است «رئیس جمهوری همه گزینه های پیش روی خود را مدنظر خواهد داشت اما من فکر می کنم همه می دانند که اقدام نظامی برنامه اتمی ایران را متوقف نخواهد کرد.»

استفن کارتر تحلیلگر بلومبرگ در ادامه خاطرنشان می کند: یک مقام بلندپایه دولت اوباما در مورد احتمال تشدید تحریم ها در کنگره ایالات متحده به هدف اعمال فشار بر مقامات تهران و متقاعد کردن آنها برای سر نهادن به شروط مذاکرات گفته است: «برخی معتقدند که تداوم و تشدید تحریم ها علیه ایران تا زمانی که تسلیم شوند، راهکار این مسئله است... اعمال تحریم های شدیدتر، به طور قطع در کوتاه مدت برنامه اتمی ایران را متوقف نخواهد کرد و ایران به فعالیت های اتمی خود ادامه می دهد.»

نویسنده بلومبرگ نتیجه گیری می کند: «تحریم های بیشتر کارساز نخواهند بود. هدف این نیست که ایران تسلیم شود، به عبارت دیگر، هدف این نیست که حکومت تهران درخواست های ما را اجرا کند. هدف این است؛ ما در تلاشیم تا از پیشرفت برنامه اتمی ایران ممانعت به عمل بیاوریم، به گونه ای زمان را متوقف کنیم تا در طی مذاکرات به یک توافق جامع و کامل دست بیابیم.»

بلومبرگ می افزاید: اگر گزینه نظامی و تشدید تحریم های اقتصادی برای توقف و یا کند کردن روند برنامه اتمی ایران کارساز نیستند، چگونه باید به هدف نهایی که یک «توافق جامع و کامل» است، دست یافت؟ هدف مذاکره نیست بلکه مذاکره ابزاری برای رسیدن به هدف است. رئیس جمهور همه گزینه های خود را مدنظر دارد اما هیچ یک از گزینه ها، دستیابی به هدف ایالات متحده را میسر نخواهند کرد. اگر بهره گیری از زور و تهدید افزایش تحریم ها رفتار ایران را تغییر نخواهند داد، بنابراین جعبه گزینه های ایالات متحده تو خالی است.»

بلومبرگ جعبه گزینه های مدنظر مقامات آمریکایی را بی فایده و بی مصرف می خوانده و می نویسد: «اگر این اظهارات علنی و بی پرده هدف و نیات نهایی مقامات دولت آمریکا در مذاکرات باشند، شاید سکوت اختیار کردن بهتر از اظهارنظرهایی از این دست باشد.»

کلید واژه ها: تحریم برنامه اتمی ایران


نظر شما :