درخشش دیپلماسی هسته ای از نیویورک تا تهران

۲۰ آبان ۱۳۹۲ | ۱۳:۲۹ کد : ۱۹۲۴۳۵۰ سرخط اخبار

به گزارش ایرنا، نخستین دور مذاکرات وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی، پنجشنبه چهارم مهرماه در نیویورک برگزار شد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و رییس تیم مذاکراتی ایران و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و رییس تیم مذاکراتی گروه 1+5 ، دو روز قبل از آن برای برگزاری این نشست در سطح وزرای خارجه به توافق رسیده بودند.

در مذاکرات نیویورک، از طرف گروه 1+5 جان کری وزیر خارجه آمریکا، ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس، لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه، گیدو وستروله وزیر خارجه آلمان، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و وانگ یی وزیر خارجه چین به همراه کاترین اشتون حضور داشتند.

در این نشست محمدجواد ظریف وزیر خارجه، سیدعباس عراقچی معاون حقوقی و بین الملل وزیر خارجه و مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزیر خارجه ترکیب تیم مذاکره کننده ایران را تشکیل می دادند.

وزیر خارجه ایران در روز آغاز این نشست گفت: امروز مذاکرات 1+5 برای اولین بار در 8 سال گذشته، در سطح وزرای خارجه تشکیل می شود. این یک شروع است، که برای نشان دادن اراده سیاسی برای حرکت به سمت حل موضوع همزمان با مجمع عمومی تشکیل می شود، اما وزرای 1+5 هم مثل بنده برنامه های فشرده ای دارند و لذا نمی توان توقع داشت که این جلسه طولانی باشد و یا مذاکرات در این جلسه به نتیجه برسد.

ظریف افزود: از همین حالا جلسه بعدی برای اواخر مهر در مقر اروپایی ملل متحد در ژنو برنامه ریزی شده است. به هر حال امیدوارم شروع خوبی برای رسیدن به یک راه حل جامع باشد.

یک مقام نزدیک به هیات مذاکره کننده ایران نیز گفت که فضای مذاکراتی بین ایران و 1+5 نسبت به گذشته به طور کامل دگرگون شده است.

وی تاکید کرد: براساس این دگرگونی، مذاکرات هسته ای نه در شکل و نه در محتوا نمی تواند در مسیر گذشته حرکت کند.

این مقام مسوول تصریح کرد: باید چارچوب های مفهومی و رویکردهای عملیاتی جدید تعریف شود که نتیجه آنها یک بازی برد - برد باشد.

این مقام نزدیک به هیات مذاکره کننده هسته ای ایران گفت: این بازی جدیدی است که قواعد جدید مربوط به خود خواهد داشت و هدف آن رسیدن به یک نقطه مشترک مورد توافق دو طرف است.

حسن روحانی رییس جمهوری ایران قبل از آن از دیپلماسی جدید هسته ای رونمایی و تاکید کرده بود که این موضوع باید در یک بازی برد - برد، حل و فصل شود.

روحانی با بیان اینکه حقوق ایران باید در چارچوب معاهده ˈان پی تیˈ حفظ شود، بر غنی سازی در خاک ایران در چارچوب بین المللی و تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد.

رییس جمهوری ایران با اشاره به اینکه ˈایران آماده گفت و گوی جدی با دنیا، گروه 1+5 و آژانس استˈ، تصریح کرد: ما برای بازی برد - برد آماده ایم.

در مذاکرات وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 در نیویورک توافق شد که دور بعدی مذاکرات در روزهای 23 و 24 مهرماه در ژنو برگزار شود.

ˈکاترین اشتونˈ مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و عضو ارشد هیات مذاکره کننده گروه 1+5 در پایان نشست با حضور در جمع خبرنگاران، ضمن ابراز رضایت از مذاکرات نیویورک، خبر برگزاری دور بعدی گفت وگوها در دهه سوم مهرماه را اعلام کرد و گفت که در نشست ژنو درباره جزئیات و موضوع های عملی بحث خواهد شد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز پس از نشست با وزیران خارجه گروه 1+5 ، مذاکرات خود با وزیران امور خارجه اعضای این گروه را سازنده و رضایت بخش خواند.

محمد جوادظریف گفت: در این نشست طرف ایرانی بار دیگر بر حقوق هسته ای ملت ایران تاکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: امیدواریم در آینده نه چندان دور و در مدت کوتاهی شاهد رفع تحریم های یکجانبه، چندجانبه و همچنین تحریم های سازمان ملل علیه ایران باشیم.



** اظهار رضایت و خرسندی وزیران خارجه گروه 1+5

حضور ظریف با لبخندهای حامل پیام های دیپلماتیک و معنادارش در نشست با همتایان خود از کشورهای گروه 1+5 از جمله وزیر خارجه آمریکا نشان داد که آنچه در هفته های اخیر از سوی مقام های ایرانی و غربی نسبت به آن اظهار خوش بینی می شد، از مرحله حرف به مرحله عمل وارد شده است.

در نشستی که با حضور وزیران خارجه ایران و گروه 1+5 درباره موضوع هسته ای کشورمان در نیویورک و در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد، خانم اشتون به عنوان نماینده ارشد و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سمت چپ ظریف و جان کری وزیر خارجه آمریکا در سمت راست او و با فاصله کوتاه نشسته بودند.

بعد از پایان نشست آنچه بسیاری از رسانه ها انتظار آن را داشتند رخ داد؛ ظریف و کری اعلام کردند که در هنگام برگزاری این نشست با یکدیگر گفت وگوی کوتاهی نیز داشته اند.

ˈویلیام هیگˈ وزیر امور خارجه انگلیس نیز بعد از پایان این نشست با حضور در جمع خبرنگاران گفت: روح و لحن حاکم بر این مذاکرات بسیار خوب بود.

بسیاری از کارشناسان ضمن اظهار خوش بینی نسبت به این دور از مذاکرات در نیویورک که در سطح وزیران امور خارجه برگزار شد، آن را گام بلندی در مسیر پرپیچ و خم و چند ساله پرونده هسته ای ایران توصیف کردند.



** مذاکرات ایران و آژانس در وین

10 ساعت پس از مذاکرات وزیران خارجه ایران و گروه 1+5 در نیویورک، مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین آغاز شد.

این نخستین دور مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از روی کار آمدن دولت جدید در ایران بود.

این مذاکرات از ساعت 10 صبح روز جمعه پنجم مهرماه در محل نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل و دیگر سازمان های بین المللی مستقر در وین آغاز شد.

رضا نجفی سفیر و نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی ریاست تیم مذاکره کننده ایرانی دردورجدید مذاکرات ایران و آژانس را برعهده داشت.

نجفی شهریور ماه با حکم رییس جمهوری، به جای علی اصغر سلطانیه، به عنوان سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در وین منصوب شده بود.

سفیر و نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی و رییس تیم مذاکره کننده ایرانی قبل از آغاز مذاکرات ایران و آژانس ابراز امیدواری کرد که این جلسه آغاز خوبی برای تعامل سازنده بین طرفین باشد.

نجفی که درجمع خبرنگاران سخن می گفت،درعین حال خاطرنشان کرد کسی نباید انتظار داشته باشد همه مسائل در یک دور مذاکره حل و فصل شود.

هرمان ناکارتس معاون مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی و رییس تیم مذاکره کننده آژانس با ایران نیز قبل از آغاز مذاکرات گفت: ما از تحولات اخیر و سخنان رهبران ایران درباره آمادگی آنها برای تعامل و حل سریع مساله هسته ای استقبال می کنیم.

ناکارتس که درجمع خبرنگاران سخن می گفت،خاطرنشان کرد که این دور از مذاکرات، نخستین دور مذاکرات ایران و آژانس پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران است و ما امیدواریم بتوانیم گفت و گو های دوجانبه را سرعت بخشیم و همه مسائل باقی مانده را حل و فصل کنیم.

ایران و آژانس پس از حدود شش ساعت مذاکره ، این دور از مذاکرات را بسیار مثبت توصیف کردند.

تیم های مذاکره کننده ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی توافق کردند که دور بعدی مذاکرات ایران و آژانس 11 روز پس از مذاکرات ایران و گروه 1+5 یعنی در تاریخ ششم آبان ماه در وین برگزار شود.



** درخشش دیپلماسی هسته ای ایران در ژنو 1

مذاکرات ایران وگروه 1+5 روزهای سه شنبه و چهارشنبه 23 و 24 مهرماه در ژنو برگزار شد و طرفین این دور ازمذاکرات را بسیار مفید توصیف کردند.

به گزارش ایرنا، کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و رییس تیم مذاکره کننده گروه 1+5، این دور از مذاکرات را مثبت خواند و تاکید کرد که برای نخستین بار روی یک بیانیه مشترک توافق کردیم.

اشتون همچنین با اشاره به طرح ارایه شده توسط ایران درمذاکرات، تصریح کرد که کامل ترین طرح ایران را در ژنو دیدیم.

محمد جواد ظریف وزیرامور خارجه و رییس تیم مذاکراتی ایران نیز پس از پایان مذاکرات گفت: مذاکرات پرثمری پشت سر گذاشتیم؛ امیدواریم این مذاکرات آغازی برای فاز جدید در روابط باشد تا بحران غیرضروری را خاتمه داده و افق های جدیدی باز کند.

وی افزود: وضعیت موجود بین الملل امروزبرای حل وفصل موضوعات موجود راه حل های دراز مدت را طلب می کند. ما درنیویورک وژنو با این ذهنیت ها وارد مذاکره شدیم ونمایندگان 1+5 هم اراده لازم سیاسی را نشان دادند.

ظریف خاطرنشان کرد: نیاز داریم مذاکرات را با عمق بیش تری انجام دهیم، بحث های خود را در سطح کارشناسان ادامه خواهیم داد وقرار است ادامه مذاکرات ششم وهفتم نوامبر (16 و 17 آبان) در ژنو دنبال شود.

ظریف دردور نخست مذاکرات ایران و گروه 1+5 پیشنهاد جدید ایران با عنوان ˈپایانی بریک بحران غیر ضروری ؛ آغازی برای افق های جدیدˈ را ارایه کرد.

دور دوم مذاکرات بدون حضور ظریف و اشتون و درسطح معاونان برگزار شد و ظریف نیز به منظور جمع بندی مذاکرات انجام شده با اشتون به گفت و گو پرداخت.

دور سوم مذاکرات ایران با گروه 1+5 نیز به ریاست ˈعباس عراقچیˈ معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه و ˈهلگا اشمیدˈ معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ظهر چهارشنبه برگزار شد وپس ازآن در دور چهارم و آخر مذاکرات، ظریف واشتون به جمع مذاکره کنندگان پیوستند.

عراقچی نیز طی دو روز مذاکرات، با ˈسرگئی ریابکوفˈ معاون وزیرخارجه روسیه ، ˈوندی شرمنˈ معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، ˈهانس دیتر لوکاسˈ نماینده آلمان وˈژاک اودیبرˈ نماینده فرانسه درمذاکرات ، به صورت جداگانه دیدار وگفت وگو کرد.

ˈمجید تخت روانچیˈ معاون اروپا وآمریکای وزیرامور خارجه وعضو دیگر تیم مذاکرات هسته ای ایران نیز علاوه برحضور درمذاکرات باگروه 1+5 با ˈسایمون گسˈ مدیرکل سیاسی وزارت خارجه ونماینده انگلیس درمذاکرات هسته ای بطور جداگانه دیدار وگفت وگو کرد.

درپی این دیدار، ایران وانگلیس توافق کردند طی دوهفته بعد کاردارهای خود را معرفی کنند.



** طرح ایران مبتنی بربازی برد - برد

در دور اول مذاکرات ایران وگروه 1+5 ، جمهوری اسلامی ایران طرح پیشنهادی جدید خود را درقالب یک پاورپوینت به اعضای گروه 1+5 متشکل از کشورهای آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین وآلمان ارائه کرد.

سطح ومیزان غنی سازی ونیز اجرای پروتکل الحاقی ازموضوعات مورد بحث در دور دوم مذاکرات بود وبه گفته عراقچی، اجرای پروتکل الحاقی و سطح و میزان غنی سازی ازگام های پایانی مذاکرات خواهد بود.

در این حال وزیر امور خارجه گفت که مبنای طرح ما زمان است یکی از روش هایی که ایجاد اعتماد می کند، این است که زمان را باز نگذاریم و دریک بازه زمانی محدود مذاکرات را پیش ببریم تا هیچ یک ازطرف ها تصور نکنند می توانند با وقت کشی برخی اهداف جانبی شان را به پیش ببرند.

وی افزود: مراحل مقدماتی را فکر می کنیم بتوانیم ظرف یکی دو ماه اجرا کنیم، حتی زودتر از آن هم امکان پذیر است ولی فکر می کنم برخی از اعضای گروه 1+5 به دلیل سازوکارهای داخلی خود نیاز به زمان بیشتری دارند.

وی افزود: اصولا اعتقاد دارم که روش دست کشیدن از حقوق و فشار آوردن به ایران کار خوبی برای رفع نگرانی های غرب هم نیست، آن ها باید ازاین طریق بیشتر نگران شوند.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورگفت: اگر ازاین روش ها استفاده کنند توانمندی های بومی ایران درانرژی هسته ای به شکلی است که این توان قابل ازبین بردن نیست و با تحریم و فشار ازبین نمی رود، لذا باید راهکاری پیدا کنیم که ضمن اجرای حقوق هسته ای کشورمان، دیگران هم اطمینان حاصل کنند که ما برنامه دیگری به جز برنامه صلح آمیز هسته ای نداریم.

ظریف با تاکید براین که برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است، افزود: ما هم از نظر فتوای رهبری و هم از نظر ملاحظات استراتژیک و امنیتی، سلاح هسته ای را به نفع سیاست وامنیت ایران نمی دانیم لذا باید این نگرانی ها رفع شود و نباید این نگرانی ها ادامه یابد.

وی درپاسخ به سوال دیگری مبنی براین که آیا قرار است ایران درمذاکرات خود امتیازی بدهد؟ گفت : اصلا مبنای ما درمذاکرات امتیاز دادن وامتیاز گرفتن نیست، من معتقدم کسانی که با دیدگاه حاصل جمع صفر وارد معادلات بین المللی می شوند، ضرر خودشان وطرف مقابل را تضمین می کنند.

نکته جالب این که ˈجان کریˈ وزیر امور خارجه آمریکا در آستانه مذاکرات ژنو 1، تاکید کرد که ایران حق غنی سازی با درصد پایین را دارد.

همزمان ˈلیناس لینکویسیوسˈ وزیر امور خارجه لیتوانی که کشورش تا پایان سال میلادی جاری ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، خبر داد که اروپا در حال بررسی تداوم غنی سازی پنج درصد در ایران است.

ˈسرگئی لاوروفˈ وزیر امور خارجه روسیه نیز درآستانه دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5 بر حق ایران برای غنی سازی اورانیوم تاکید کرد.



** آبان، ماه مذاکرات هسته ای

آبان ماه امسال را باید ماه مذاکرات هسته ای نام نهاد. در روزهای ششم و هفتم آبان ماه مذاکرات ایران و آژانس در وین برگزار شد ، دو روز بعد از آن یعنی روزهای هشتم و نهم آبان، تیم های کارشناسی ایران و گروه 1+5 در وین وارد گفت و گو شدند و نتیجه مذاکرات خود را به نشست ژنو 2 در روزهای 16 و 17 و 18 آبان ارایه کردند و طبق توافق ژنو 2 قرار شد که مذاکرات ژنو 3 روزهای 29 و 30 آبان برگزار شود یعنی یک هفته پس از مذاکرات ایران و آژانس در تهران.

به گزارش ایرنا، تیم های کارشناسی ایران و گروه 1+5 دو هفته پیش دو دور در مقر سازمان ملل متحد در وین با یکدیگر گفت و گو کردند.

تیم های مذاکره کننده که متشکل از کارشناسان هسته ای، علمی و امور تحریم بودند، در 10 ساعت مذاکرات جدی و فشرده به بررسی ابعاد جزئی و دقیق پیشنهادهای دو طرف در زمینه هسته ای و تحریمها پرداختند.

در این دور از مذاکرات، کارشناسان ایرانی از سه وزارتخانه ˈنفتˈ، ˈصنعت، معدن و تجارتˈ و ˈراه و شهرسازیˈ و همچنین ˈبانک مرکزیˈ و ˈسازمان انرژی اتمیˈ در وین با کارشناسان گروه 1+5 گفت و گو کردند.

ریاست هیأت کارشناسی ایران در مذاکره با گروه 1+5 را ˈحمید بعیدی نژادˈ مدیرکل امور اقتصادی و تخصصی بین المللی وزارت امور خارجه بر عهده داشت و ریاست تیم کارشناسی 1+5 نیز بر عهده ˈاستفان کلمنتˈ دستیار کاترین اشتون گذاشته شده بود.

ایران و گروه 1+5 متشکل از آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین و آلمان در مذاکرات 23 و 24 مهر ماه در ژنو سوییس توافق کردند تا پیش از آغاز دور بعدی مذاکراتشان در روزهای 16 و 17 آبان، کمیته های کارشناسی هسته ای، علمی و امور تحریم برای رفع اختلاف نظرها تشکیل و نتایج این گفت وگوها را در اختیار مذاکره کنندگان اصلی قرار دهند.



** شکست بن بست مذاکرات ایران و آژانس

برگزاری نشست کارشناسی ایران و گروه 1+5 ، تنها رویداد مهم دو هفته پیش در وین نبود.

عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و عضو ارشد تیم مذاکرات هسته ای ایران، ششم آبان ماه با سفر به وین و در دیدار با ˈیوکیو آمانوˈ مدیرکل آژانس، پیشنهاد جدیدی را برای حل و فصل مسائل باقی مانده میان طرفین روی میز گذاشت که موجب شکسته شدن بن بست مذاکرات پیشین ایران و آژانس شد.

طبق این طرح، ایران آمادگی خود را برای پاسخ به تمامی سوالات و ابهامات آژانس در یک دوره کوتاه زمانی، اعلام کرده است.

جمهوری اسلامی ایران طبق موافقتنامه پادمان ملزم به جواب دادن تمام سوالات آژانس بین المللی انرژی اتمی نیست.

عراقچی در این خصوص می گوید: طرح برخی از سوالات آژانس بین المللی انرژی اتمی فراتر از تعهدات موافقتنامه پادمان است و ما براساس این موافقتنامه ملزم به جواب دادن به همه پرسش ها نستیم، اما از آنجا که به صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران اعتقاد داریم برای از بین بردن نگرانیها به ابهامات آژانس جواب می دهیم.

ساعتی بعد از دیدار عراقچی با آمانو، مذاکرات تیم های فنی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در فضایی متفاوت نسبت به گذشته در وین آغاز شد.

در این دور از مذاکرات، ریاست تیم ایران را ˈرضا نجفیˈ سفیر ایران در آژانس برعهده داشت اما در طرف مقابل، چهره جدیدی به جای ˈهرمان ناکارتسˈ که در دو سال گذشته ریاست تیم مذاکراتی آژانس را برعهده داشت، قرار گرفته بود.

ˈترو وارجورانتاˈ در این دور از مذاکرات، ریاست هیأت مذاکره کننده آژانس را برعهده گرفته بود.

آمانو در نشست قبلی شورای حکام از زحمات ناکارتس قدردانی کرد و گفت که وی در آینده نزدیک بازنشست خواهد شد.

دور نخست مذاکرات ایران و آژانس به مدت سه ساعت و تا شامگاه دوشنبه طول کشید و طرفین توافق کردند که ادامه مذاکرات را به صبح سه شنبه موکول کنند.

دور دوم مذاکرات ایران و آژانس سه شنبه در مقر آژانس آغاز شد و طرفین پس از سه ساعت مذاکره، برای نخستین بار یک بیانیه مشترک صادر کردند.

در این بیانیه آمده است: ˈبه دنبال دیدار یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی و سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران، هیاتهای ایران و آژانس جلسه ای مفید درباره مسایل گذشته و حال در 28 و 29 اکتبر (6 و 7 آبان) برگزار کردند.

ایران پیشنهاد جدیدی را در زمینه اقدامات عملی ارایه کرد که به عنوان یک عمل سازنده برای تقویت همکاریها و گفت وگو با رویکرد حل همه مسایل باقیمانده در آینده است.

پس از گفت وگوهای اساسی تصمیم گرفته شد که نشست بعدی در 11 نوامبر (20 آبان) در تهران برای پیشبرد همکاریها برگزار شود.ˈ

عراقچی در خصوص طرح پیشنهادی ایران به آژانس می گوید: همانطور که ایران در مذاکرات با 1+5 در ژنو (23 و 24 مهر ماه) چارچوب جدیدی را در قالب یک پیشنهاد ارائه کرد، در وین نیز چارچوب جدیدی را برای همکاری پیشنهاد کرده است.

وی یادآور شد: در طول دو سال گذشته در چارچوب تفاهم بین ایران و آژانس، مذاکراتی برای همکاری با آژانس با عنوان ˈرویکرد ساختاریˈ انجام شد اما طرفین در عمل نتوانستند پیشرفت چندانی به سمت تعیین چارچوب لازم برای حل و فصل مسایل باقیمانده به دست آورند.

عضو ارشد تیم مذاکرات هسته ای ایران تصریح کرد: پیشنهاد جدید ایران ˈتصحیح رویکردهاˈ است و می تواند بن بست موجود میان ایران و آژانس برای حل و فصل مسائل باقی مانده را از بین ببرد.

آمانو خرداد ماه سال جاری در نشست شورای حکام با اشاره به 10 دور گفت و گوهای ایران و آژانس طی دو سال گذشته، تاکید کرد که این مذاکرات به بن بست رسیده است، موضوعی که علی اصغر سلطانیه نماینده پیشین ایران در آژانس نیز بر آن صحه گذاشت.

عراقچی می گوید: ایران در پیشنهاد جدید خود چارچوبهای منطقی تری را به طرف مقابل پیشنهاد کرده است به شکلی که بتواند ما را از بن بست موجود عبور دهد؛ چرا که بن بست به وجود آمده در روابط ایران و آژانس به توقف همکاریها و بروز سوء تفاهم های جدید منجر شده بود.

به گفته وی، پیشنهاد جدید ایران چگونگی برخورد با مسائل مربوط به گذشته و آینده موضوع هسته ای را نیز در برمی گیرد.

البته قبل از مذاکرات تهران، مذاکرات مهم ژنو 2 طی سه روز یعنی روزهای 16 و 17 و 18 آبان ماه برگزار شد و درحالی که همه امیدوار بودند در این دور از مذاکرات طرفین به یک توافق بزرگ دست یابند ولی به دلیل همراه نشدن فرانسه با جریان توافق، ادامه مذاکرات به 29 و 30 آبان ماه موکول شد.

این دور از مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 که بدلیل حضور وزیران امور خارجه 6 کشور شرکت کننده در این گفت و گو ها در طول تاریخ این مذاکرات بی نظیر بود، از صبح روز پنجشنبه گذشته آغاز شد و تا بامداد شنبه به وقت محلی ادامه یافت.

تنها چین در سطح قائم مقام و معاون وزیر امور خارجه در این مذاکرات شرکت کرده بود.

در طول برگزاری این دوره از مذاکرات، چهار دور نشست سه جانبه میان محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، جان کری وزیر خارجه آمریکا و خانم کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد.

همچنین ظریف به طور جداگانه با همتایان خود از کشورهای عضو گروه 1+5 دیدارهای دوجانبه البته با حضور کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا داشت.

وزیر امورخارجه ایران در پایان این نشست ها همراه با کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه ما پیشرفت هایی داشتیم و امید داریم کمی بیشتر پیشرفت داشته باشیم، تصریح کرد: ایران می تواند به این مذاکرات امید داشته باشد که یک توافق نهایی حاصل شود.

ظریف در باره اشکال تراشی فرانسه در مذاکرات و موضع متفاوت این کشور، گفت: من با خانم اشتون موافق هستم و انتظار داریم که اعضای متفاوت گروه 1+5 دیدگاه خودشان را داشته باشند و من هم از تمامی آن ها برای آمدن به محل مذاکرات قدردان هستم.

وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در این مذاکرات نتوانستید به یک توافق دست پیدا کنید و از موضع فرانسه ناراحت هستید؟ و در 20 نوامبر چه اتفاقاتی خواهد افتاد؟ گفت: خیلی طبیعی است، وقتی که ما شروع می کنیم و به جزییات می پردازیم، واضح است که تفاوت هایی وجود خواهد داشت.

کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در جدیدترین موضع گیری اش پس از پایان مذاکرات وزیران خارجه ایران و قدرت های غربی در ژنو، تاکید کرد: به نتیجه نرسیدن این دور از مذاکرات را نمی توان به ˈشکستˈ تعبیر کرد.

اشتون تصریح کرد: به نظر من، هیچ شکستی در کار نبود؛ ما سه روز طولانی و مذاکراتی بسیار سازنده و فشرده داشتیم، ولی همانطور که هم آقای ظریف و هم من در کنفرانس مطبوعاتی مشترک گفتیم، وقتی وارد جزئیات می شوید، خیلی مهم است بدانید که هنوز اختلاف نظرهایی هست که باید حل و فصل شوند.

وی ادامه داد: ما دوباره بیستم نوامبر برمی گردیم؛ مذاکره کننده هایمان را هم با خودمان می آوریم و می خواهیم که پیشرفت کنیم.

اکنون دو روز پس از مذاکرات ایران و گروه 1+5 در ژنو، یوکیو آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی عازم تهران شده است.

آمانو ابراز امیدواری کرده است که مذاکراتش در روز دوشنبه با مقامات ایرانی در تهران نتایجی واقعی برای کمک به پیشبرد تحقیقات در مورد فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی در بر داشته باشد.

مدیرکل آژانس روز یکشنبه قبل از عزیمت به تهران در فرودگاه وین به خبرنگاران گفت: امیدوارم که نشست با مقام های ایران نتایجی واقعی در مورد نحوه حل همه موضوعات حل نشده به بار آورد تا تضمین شود که برنامه هسته ای ایران صرفا برای اهداف مسالمت آمیز در نظر گرفته شده است.

سیدعباس عراقچی معاون وزیر خارجه و عضو تیم مذاکرات هسته ای ایران سفر یوکیا آمانو دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران را نقطه عطفی در روابط ایران و آژانس می داند.

معاون وزیر خارجه و عضو تیم مذاکرات هسته ای ایران ابراز امیدواری می کند که مذاکرات تهران، منجر به صدور و امضای سند همکاری میان ایران و آژانس شود.

دیپلمات ها در وین نیز امیدوارند که در این دور از مذاکرات، مدالیته جدید برای آغاز دور تازه ای از همکاریهای ایران و آژانس نهایی شود.

کلید واژه ها: مذاکرات ایران و آژانس اتحادیه اروپا


نظر شما :