سکوتی 60 روزه درباره تحریم ایران

۱۱ آبان ۱۳۹۲ | ۱۸:۰۱ کد : ۱۹۲۳۷۸۵ سرخط اخبار

پس از آنکه دولت اوباما اعلام کرد تحریم ها علیه ایران را کاهش نخواهد داد یا دارایی های مسدود شده ایران را آزاد نخواهد کرد، گروهی از چهار سازمان یهودی-آمریکایی اقدامی جدید صورت داده است.

 به گزارش سرویس بین الملل فرارو به نقل از هاآرتص، رهبران چهار سازمان اصلی یهودی به اطلاع دولت اوباما رساندند که طی یک مهلت 60 روزه از راه اندازی هرگونه کمپین عمومی که کنگره را ترغیب به افزایش تحریم های آمریکا علیه ایران کند، خودداری خواهند کرد.

 این توافق طی جلسه ای صورت گرفت که هفته گذشته در کاخ سفید میان گروهی از مقامات ارشد دولت آمریکا به سرپرستی سوزان رایس، مشاور امنیت ملی این کشور و مدیران و روسایی از چهار سازمان یهودی بانفوذ- آیپک، کمیته یهودیان آمریکایی، انجمن ضدافترا و کنفرانس سران تشکل های بزرگ یهودی- برگزار شد.

با وجود آنکه افراد حاضر در جلسه از «توافق» یا معامله خواندن آنچه مورد بحث قرار گرفت، خودداری کرده اند اما منابع نزدیک به این جلسه گفتند که این گروه تنها پس از کسب اطمینان از اینکه دولت آمریکا قصد کاهش تحریم ها یا آزادکردن دارایی های ایران که در بانک های سراسر جهان مسدود شده را ندارد، در مورد یک «مهلت» محدود به توافق رسیدند.

منابع نزدیک به این سازمان های یهودی تاکید کردند که آنها هیچ تعهدی در مورد خودداری از حمایت از تحریم های جدید در توافقات خصوصی شان با قانون گذاران آمریکا نداده اند. یکی از منابع یکی از این سازمان ها به شرط برده نشدن نامش گفت که «هرگونه تعهد نسبت به چنین مهلتی را قاطعانه رد می کنم. در واقع اگر سنا به سمت قانون تحریم ها حرکت کند، ما از آن حمایت می کنیم.»

دولت آمریکا معتقد است در این مقطع حساس که گروه 1+5 آماده دور تازه مذاکرات با ایران در هفتم نوامبر می شود، تشدید تحریم ها ائتلاف بین المللی که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در حمایت از افزایش فشارها بر تهران ایجاد کرده را بی اثر خواهد کرد.

با وجود آنکه کاخ سفید از تصدیق این خبر یا هرگونه جزئیات دیگر در مورد این جلسه خودداری کرده، منابع آگاه می گویند دولت آمریکا باور دارد که علاوه بر روسیه و چین، چندین کشور اروپای غربی مایل هستند که از تقویت یک جانبه تحریم ها به عنوان بهانه ای برای ایجاد نظام مستقل تحریم های خود علیه تهران بهره برداری کنند.

دو طرف توافق کرده اند که یک ماه دیگر یک جلسه مشاوره برگزار کنند و دو ماه دیگر، پس از پایان این مهلت 60 روزه نشست دیگری داشته باشند. انتظار می رود که تا آن زمان دست کم دو دور دیگر از مذاکرات با تهران برگزار شود.

 به گفته منابع آگاه نگرانی اصلی دولت اوباما به کمیته بانکداری سنا مربوط می شود که در پایان ماه جولای لایحه ای که به تصویب مجلس نمایندگان رسیده را مورد بررسی قرار خواهد داد؛ در صورت تصویب این لایحه توانایی ایران در صدور نفت به شدت محدود خواهد شد. اما روند کاری سنا در هر صورت پیش از دسامبر به نتیجه نخواهد رسید که در آن زمان هم، آنطور که یکی از مقامات یهودی عنوان می کند هیچ چیز قابل پیش بینی نخواهد بود.

 گفته می شود این جلسه کاخ سفید که با حضور برخی از شخصیت های برجسته یهودی از جمله مالکوم هونلاین از کنفرانس سران تشکل های بزرگ آمریکایی- یهودی، هووارد کوهر از آیپک و آبراهام فاکسمن از انجمن ضدافترا برگزار شد، در برخی مواقع با تنش همراه بوده است. به گفته این منابع، طرفین با «دغدغه ها و تصورات غلط» به این جلسه آمده بودند: آمریکایی ها گمان می کردند که سران یهود تمایلی به فرصت دادن به دیپلماسی ندارند و سران یهود نیز نگران بودند که از آنها خواسته شود از کاهش برخی تحریم ها حمایت کنند.

در عین حال مقامات ارشد دولت آمریکا به دنبال اطمینان دادن به این کمیته یهودی هستند که تصمیم دولت، ممانعت از شکل گیری یک ایران هسته ای است. چاک هگل، وزیر دفاع آمریکا مدعی شد: «ما به خوبی از واقعیات خاورمیانه اطلاع داریم. ایران حامی تروریسم است اما سیاست خارجی یک بازی با حاصل جمع صفر نیست. اگر بتوانیم راه هایی برای حل مسالمت آمیز مناقشات بیابیم، عاقلانه آن است که آنها را پیگیری کنیم.»

 وی در ادامه افزود: «اوباما بارها مشخص کرده که تنها کلمات کافی نیستند و عمل باید با حرف همراه شود.» ضمن اینکه سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز با تاکید دوباره بر نیت دولت آمریکا در ممانعت از هسته ای شدن ایران گفت: «ما نمی توانیم و اجازه نمی دهیم چنین اتفاقی رخ دهد.»

کلید واژه ها: تحریم یهودی


نظر شما :