روایت عراقچی از آخرین دور مذاکرات

۰۸ آبان ۱۳۹۲ | ۱۸:۲۰ کد : ۱۹۲۳۶۷۳ سرخط اخبار
معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه گفت: بن بستی که بین ما و آژانس پدید آمده بود و موافقت برای همکاری برای حل و فصل مسائل گذشته حاصل نمی شد؛ اکنون با پیشنهاد جدید ایران تا مقداری شکسته شده است.

سیدعباس عراقچی ، معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه کشورمان پس از بازگشت از وین در گفتگو با خبرنگار مهر درباره مذاکرات صورت گرفته بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی ، گفت: طی دو روز گذشته مذاکرات سازنده ای بین ایران و آژانس صورت گرفت و در این مذاکرات توافق شد که ما بر اساس چارچوب جدیدی به همکاری های خودمان ادامه دهیم .

وی افزود: البته چارچوب همکاری های ایران و آژانس بر اساس ان پی تی و موافقنامه پادمان است اما بعضی از ابهامات و سئوالاتی وجود دارد که پاسخ به آنها نیاز به همکاری فراتر از موافقت نامه پارلمان دارد ، همواره موضع ما این بود که باید چارچوب و مدالیته جدیدی بین ما و آژانس برای این قبیل از همکاری ها تعریف شود.

عراقچی با اشاره به اینکه در دو سال گذشته مذاکرات برای رسیدن به این چارچوب همکاری ادامه داشت، خاطرنشان کرد: متأسفانه مذاکرات در این مدت پیشرفت چندانی نکرد. در مذاکرات دو روز گذشته و ملاقاتی که آمانو داشتم پیشنهاد جدیدی را مطرح کردیم که مربوط به چارچوب همکاری می شد. این پیشنهاد در خصوص محتوا نبود ، بلکه در چارچوب همکاری های دو طرف ، پیشنهاد جدیدی را مطرح کردیم که با یک رویکرد جدید و منطقی تری می تواند منجر به رسیدن تفاهم نسبت به این چارچوب شود.

وی ادامه داد: ما در مذاکرات با 1+5 در ژنو نیز چارچوب جدیدی را برای همکاری معرفی کردیم که مورد استقبال واقع و بنای مذاکرات آتی شد ، در وین نیز چارچوب جدیدی مطرح کردیم و خوشبختانه کلیات آن  مورد موافقت آژانس قرار گرفت.

عراقچی گفت: در دو روز گذشته همکاران ما مذاکرات بسیار خوب و سازنده ای را داشتند و به رسیدن به یک توافق و تفاهم بسیار نزدیک شدند. می توانیم بگوییم که بن بستی که بین ما و آژانس پدید آمده بود و موافقت برای همکاری برای حل و فصل مسائل گذشته حاصل نمی شد؛ اکنون با این پیشنهاد جدید تا مقداری شکسته شده و ما امیدواریم که یک راه گشایی در خصوص همکاری های بین ایران و آژانس صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: ما کماکان به موضوعاتی که بر اساس موافتنامه و ان پی تی است متعهد هستیم و عمل می کنیم. ولی موضوعاتی که همکاری در خصوص آنها به فراتر از پادمان و ان پی تی نیاز دارد، نیازمند یک چارچوب جدید است که در این مورد با آژانس به تفاهم می رسیم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران درباره تأثیر این مذاکرات بر مذاکرات ایران و 1+5 ، گفت: مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو و مذاکرات ما با آژانس در وین دو روند جداگانه و مستقل است ولی خیلی روشن است که این دو روند بر یکدیگر تأثیر دارند و پیشرفت در هرکدام می تواند در پیشرفت بر دیگری اثر بگذارد و کمک کند. با این حال این دو از نظر ما دو مقوله جدا و دو روند مذاکراتی مستقل هستند.

عراقچی در پاسخ به این سئوال که آیا در مذاکرات با آژانس در خصوص بازدید از پارچین نیز مذاکراتی صورت گرفته است ، بیان کرد: بحث پارچین یکی از همان اقداماتی است که آژانس در خصوص آن اصرار دارد و موضع ما هم همین هست که هر گونه بازدید از پارچین منوط به رسیدن به یک چارچوب همکاری جدید بین ایران و آژانس است که تکلیف این مسائل در آن روشن شده باشد.

وی افزود: ما در خصوص اینگونه موارد هنوز وارد مذاکره نشده ایم و آنچه اکنون موضوع مذاکره ما با آژانس است ، چارچوب جدیدی است که می تواند در یک روند گام به گام مسائل را حل و فصل کند.

عراقچی درباره مذاکرات کارشناسی بین ایران و 1+5 در وین نیز بیان کرد: مذاکرات کارشناسی بین ایران و 1+5 نیز امروز در وین انجام می شود. این بخشی از مذاکرات ژنو است که این بار به خاطر اینکه بخش عمده ای از هیأت ایران به دلیل مذاکرات آژانس در وین بودند در این شهر انجام شده است .

وی ادامه داد: قرار است کارشناسان دو طرف در این مذاکرات وارد جزئیات بیشتری از مسائل فی مابین شوند و در مورد آنها دقیق تر و مشهود تر بحث و تبادل نظر کنند که هر طرف نسبت به ایده های طرف مقابل فضای جزئی تر و واقعی تری داشته باشد .

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به سئوال دیگری در این باره اینکه کنگره آمریکا تحرکاتی رو بدون دلیل خاص برای تحریم جدید علیه ایران مطرح کرده است و از طرفی وزارت خارجه امریکا  اینطور وانمود میکند که میخواهد تلاش کند مانع تحریم ها بشود،آیا این تحرکات هماهنگ شده نیست و اساسا تحریم جدید علیه ایران وجاهتی دارد، بیان کرد:هیچ تحریمی بر علیه ایران وجاهتی ندارد. ولی ما نیز مطلع بودیم که آمریکا روی لایحه ای برای تحریم های جدیدتر بر علیه ایران کار می کند که در یکی دو ماه اخیر و به دنبال مذاکراتی که بین ایران و 1+5 صورت گرفت، دولت آمریکا به دنبال متوقف کردن آن لایحه بوده است تا امکان پیشرفت در مذاکرات را فراهم کند.

وی تصریح کرد: ما در این مورد که در  پشت صحنه دولت و کنگره در آمریکا چه می گذرد قضاوت نمی کنیم.مسلما اعمال تحریم های جدید تأثیر بسیار جدی بر نحوه مذاکرات خواهد گذاشت .

 

کلید واژه ها: تحریم ایران و آژانس


نظر شما :