صندوق توسعه بالای 50 میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد

۰۵ آبان ۱۳۹۲ | ۱۳:۴۴ کد : ۱۹۲۳۵۱۱ سرخط اخبار
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به این که بانک مرکزی از ذخایر ارزی مناسبی در خارج برخوردار است، گفت: صندوق توسعه ملی هم بالای 50 میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد، ضمن اینکه تاکنون روش منطقی و قابل اتکایی برای شناسایی افراد با درآمد بالا به دست نیامده است و شناسایی دهک ها با درآمد بالا در کوتاه مدت ممکن نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، علی طیب نیا پس از برگزاری مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل بانک سپه در جمع خبرنگاران درباره برخی اظهارات مبنی بر خالی بودن خزانه کشور افزود: خزانه تعریف خاص خود را دارد و منظور حسابی است که منابع و مصارف دولت، ضبط می شود.

وی گفت : قطعا منظور رئیس جمهور خزانه دولت بوده است و  از مجموع منابع 210 میلیارد تومانی که برای سالجاری پیش بینی شده و با توجه به درآمد محقق شده نیمه نخست سال ، پیش بینی می کنیم تا انتهای سال 100 هزار میلیارد تومان درآمد وصول شود.

وی ادامه داد: این در حالی است که هزینه های جاری و کاملا ضروری دولت 128 میلیارد تومان است، یعنی اگر هزینه های عمرانی دولت صفر شود و بدهیهای دولت به پیمانکاران طرح های عمرانی پرداخت نشود ، بازهم با 28 هزار میلیارد تومان کسری مواجه خواهیم شد.

طیب نیا خاطرنشان کرد: البته باید به این مسئله کسری تراز مالی هدفمندی یارانه ها که سالانه 42 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی به خانوارها پرداخت می کنیم نیز اضافه شود و  که منابع ناشی از افزایش نرخ حامل های انرژی 28 هزار میلیارد تومان است.

وی گفت : دولت طبق قانون مجاز است تنها 50 درصد آن  یعنی 14 هزار میلیارد تومان صرف پرداخت های نقدی به مردم کند  و این تفاوت 14 تا 42 هزار میلیارد تومان پرداخت نقدی به یک مفهوم مغایر با قانون هدفمندسازی یارانه ها و با استفاده از منابع بودجه ای دولت که باید قاعدتا صرف سرمایه گذاری و توسعه کشور شود، صورت می گیرد.

وزیر اقتصاد با ابراز تاسف از وضع بودجه ای دولت گفت : مطمئنا بانک مرکزی ذخایر مناسبی در خارج کشور و صندوق توسعه ملی هم ذخیره مناسبی دارد و قطعا صحبت رئیس جمهور منابع خارجی بانک مرکزی یا صندوق توسعه ملی نبود و ناظر بر خزانه دولت بوده است.

کلید واژه ها: صندوق توسعه ملی


نظر شما :