مقدمات بازگشایی سفارت انگلیس فراهم شد

۳۰ مهر ۱۳۹۲ | ۱۹:۱۴ کد : ۱۹۲۳۲۹۷ سرخط اخبار

مشاور معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: توافقی درخصوص استقرار کاردارهای غیر مقیم صورت گرفته است که این می تواند مقدمه بازگشایی سفارت باشد که امیدوارم با توجه به اقامت تعداد زیادی از ایرانیان در کشور کانادا این اتفاق در رابطه با کشور کانادا نیز رخ دهد.

خانه ملت نوشت: محسن بهرامی ارض اقدس با اشاره به اینکه در ادوار گذشته وظایف مختلفی بسته به شرایط روز، مشکلات و مسائل کشوراز سوی رئیس جهمور به معاونت اجرایی تفویض شده است، گفت: در پیوست حکمی که دکتر روحانی برای آقای شریعتمداری صادر کرده، یکسری وظایفی را تصریحا بر عهده وی گذاشت.

وی با اشاره به وظایفی که از سوی رئیس جمهور به معاون اجرایی محول شده است تصریح کرد: رئیس جمهور ریاست تعدادی از شوراهای عالی تصمیم گیری مانند شورای عالی ایرانیان خارج از کشور، شورای عالی سازمان فضایی ایران، شورای عالی تحقیقات صنعتی ایران و شورای عالی مرکز ملی جهانی شدن را به دلیل اهمیتی که دارند، بر عهده دارد اما از طرفی به دلیل مشغله زیاد، رئیس جمهور ترجیح داد قائم مقامی در شوراهای مذکور را به معاون اجرایی خود تفویض کند.

بهرامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه های معان اجرایی رئیس جمهور که به عنوان جانشین رئیس جمهور در شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور انتخاب شده است، برای تسهیل شرایط برای ایرانیان خارج از کشور چیست، گفت: در جلسه معارفه شریعتمداری به عنوان قائم مقام شورای عالی ایرانیان فرازهایی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب به استناد ائمه اطهار و معصومین مطرح شد که در فرازی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارکنان سفارتخانه ها و سفرا در خارج از کشور از سوی ایشان تاکید شد "ایرانی، فارغ از اینکه در کجای جهان زندگی می کند، داری چه مسلک و چه عقیده ای است و حتی اینکه الزاما انقلاب را قبول دارد یا خیر، ایرانی است و ایرانی بودن آن دلیلی بر خدمت به آنها خواهد بود و وظیفه داریم به همه ایرانیان با هر نوع گرایش و اعتقادی خدمت رسانی کنیم".

مشاور معان اجرایی رئیس جمهور با بیان اینکه هسته اولیه شورای عالی ایرانیان مقیم خارج در وزارت خارجه شکل گرفته است، گفت: وزارت خارجه به تدریج در فرایند تکمیل و رشد به این جمع بندی دست یافته که خدمت رسانی به ایرانیان خارج از کشور یک فعالیت متنوعی است که الزاما در حوزه وزارت خارجه نمی گنجد.

وی در توضیح مطلب فوق ادامه داد: به عنوان مثال در این جا مسائل مربوط به کنسولگری، ثبت احوال، دریافت گذرنامه، شناسنامه، مسائل تحصیلی و فرهنگی ایرانیان خارج از کشور، مسائل اقتصادی آنها و 10ها مطالبه دیگر مطرح است به طوری که اخیرا مشاهده شد که دو دختر ایرانی در مالزی محکوم به اعدام شدند که پیگیری حقوقی و دفاع از حقوق شهروندی و ملی ایرانیان در خارج از کشور مجموعه خدماتی را می طلبد که پیگیری تمام آنها در وزارت خارجه امکان پذیر نیست.

بهرامی اضافه کرد: به همین دلیل یک شورای عالی فرابخشی زیر نظر بالاترین مقام اجرایی کشور که رئیس جمهور است تشکیل شد و طبق بررسی هایی که از طریق دکتر شریعتمداری صورت گرفت به این جمع بندی رسیدیم که کماکان یک شورای عالی در عالی ترین سطح همچنان فعال و مستقیما از طرف معاونت اجرایی رئیس جمهور پیگیری شود که با قدرت بیشتری این خدمات ارائه می شود.

مشاور معاون اجرایی رئیس جمهور همچنین از وجود یک مرکز شبانه روزی پاسخگویی با شماره 2777 در شورای عالی ایرانیان خارج از کشور خبر داد و گفت: با توجه به اختلاف ساعت و همچنین تفاوت روزهای تعطیل در سایر نقاط دنیا این مرکز به دلیل پاسخگویی به نیاز شهروندان مقیم خارج در شورای عالی ایرانیان مقیم خارج راه اندازی شده است و هر ایرانی در هر کجای دنیا و در هر ساعت از شبانه روز می تواند مشکلات و مسائل خود را با این شورا در میان بگذارد.

وی تصریح کرد: امیدواریم با تفویض اختیاری که از سوی ریاست جمهور به معاونت اجرایی صورت گرفته است این حوزه قدرتمندتر از گذشته در خدمت همه ایرانیان مهاجر در دنیا قرار گیرد.

بهرامی گفت: متوسط سطح تحصیلات ایرانیان مقیم در کشور آمریکا، کانادا و کشورهای اروپایی از متوسط تحصیلات بومی این کشورها بالاتر است ضمن اینکه متوسط درآمد ایرانیان مقیم آمریکا که نزدیک به دو میلیون نفر هستند از درآمد سرانه آمریکایی ها بیشتر است.

مشاور معاون اجرایی رئیس جمهور با بیان اینکه 12 نفر از ایرانیان، مدیران ارشد ناسا و دانشمندان این مرکز به عنوان مهترین مرکز فضایی دنیا ایرانی هستند، گفت: شورای عالی ایرانیان مقیم خارج در مرحله اول با نگاه وظیفه محور برای ارائه خدمت به ایرانیان خارج از کشور و از طرفی با نگاه فرصت محور باید از این ظرفیت استفاده کند و تلاش کند سرمایه های ملی به کشور بازگردند.

وی با بیان اینکه مسافرت ایرانیان مقیم، ارائه سرویس های آموزشی، فرهنگی و سایر خدمات باید تسهیل شود، درباره آخرین وضعیت دستور رئیس جمهور برای برقراری خط مستقیم پروازی بین ایران و آمریکا گفت: در سفر اخیر رئیس جمهور به آمریکا ایرانیان شورو شوق بسیاری داشتند و در همانجا موضوع تسهیل در رفت و آمد آنها مطرح شد که دکتر روحانی بعد از بازگشت به کشور به سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(هما)دستور داد تا مقدمات این سفر فراهم شود.

بهرامی اضافه کرد: یکی از فعالیت هایی که در حوزه وظایف معاونت اجرایی برای پیگیری از دو ناحیه رئیس جمهور و همچنین درخواست ایرانیان مقیم خارج از کشور می تواند صورت گیرد موضوع برقرای خط مستقیم پروازی بین ایران و آمریکا و تسهیل شرایط سفر برای آنها است.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره بازگشایی سفارتخانه هایی که فعالیت آنها طی سال های اخیر در ایران متوقف شده است، ادامه داد: بعد از سفر دکتر روحانی به سازمان ملل و ملاقات هایی که با سران کشورها به ویژه کشورهای اروپایی داشت تغییر رویکردی نسبت به ایران در بین این کشورها کاملا مشهود و قابل درک است.

مشاور معاون اجرایی رئیس جمهور همچنین گفت: بر اساس قرارهایی که گروه 1+5 با وزیر امور خارجه گذاشتند و همچنین مذاکراتی که آقای ظریف در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با مقامات اروپایی داشت زمینه برای توسعه روابط بیش از پیش فراهم شده؛ به ویژه در ارتباط با کشور انگلیس بعد از ملاقات وزیر خارجه ایران با همتای انگلیسی خود توافقی درخصوص استقرار کاردارهای غیر مقیم صورت گرفت که این می تواند مقدمه بازگشای سفارت باشد که امیدوارم با توجه به اقامت تعداد زیادی از ایرانیان در کشور کانادا این اتفاق در رابطه با کشور کانادا نیز رخ دهد.

کلید واژه ها: شورای عالی ایرانیان کانادا


نظر شما :