هیگ: ایران از تشکیل دولت انتقالی در سوریه حمایت کند

۳۰ مهر ۱۳۹۲ | ۱۷:۱۶ کد : ۱۹۲۳۲۹۲ سرخط اخبار

وزیر خارجه انگلیس پیش از حضور در نشست موسوم به «لندن ۱۱»، مخالفان دولت سوریه را به اتحاد و حضور در نشست «ژنو-۲» فراخواند و گفت ایران نیز باید از تشکیل دولت انتقالی در سوریه حمایت کند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، «ویلیام هیگ» وزیر خارجه انگلیس روز سه شنبه به همه گروه های مخالف دولت سوریه توصیه کرد برای پایان دادن به درگیری ها در این کشور، در نشست صلح ژنو 2 حضور پیدا کنند.

امروز قرار است نشست موسوم به «لندن 11» با حضور دولت های حامی مخالفان دولت سوریه با هدف متقاعد کردن مخالفان به حضور در اجلاس «ژنو 2» در لندن برگزار شود. هیگ که پیش از حضور در این نشست با رادیو بی بی سی صحبت می کرد، گفت تمام گرو ه های مخالف حتی آن هایی که رغبتی برای مذاکرات با دولت این کشور ندارند، باید در نشست ژنو 2 شرکت کنند.

نشست «ژنو 2» فعلا برای ماه آینده برنامه ریزی شده، اما با توجه به اختلاف و تفرقه شدید میان مخالفان دولت، هنوز مشخص نیست که این نشست به صورت قطعی برگزار می شود یا خیر. دولت سوریه بارها موافقت خود برای حضور بدون پیش شرط در این گفت وگوها را اعلام کرده، اما مخالفان همچنان از شرکت در مذاکرات سر باز می زنند.

هیگ در این مورد گفت: اگر آن ها در روند صلح شرکت نکنند، مردم سوریه مجبور خواهند بود بین «بشار اسد» و تندروها یکی را انتخاب کنند.

وی افزود: هرچقدر این مناقشه بیشتر طول بکشد، جنبه های فرقه ای آن بالا می رود و تندروها بیشتر قدرت می گیرند. به همین دلیل است که ما بار دیگر برای برگزاری نشست صلح ژنو دست به کار شده ایم.

با وجود آنکه «جان کری» وزیر خارجه آمریکا شب گذشته به تغییر اوضاع به نفع نظام سوریه اذعان کرد، اما هم او و هم هیگ تلاش کردند این موضوع را کم اهمیت جلوه دهند. هیگ در مصاحبه امروز خود در این مورد گفته است: هیچ طرفی در حال پیروزی بر طرف دیگر نیست، هیچ کدام قادر به غلبه بر طرف دیگر نیستند. ما باید دیدی بلندمدت تر داشته باشیم. الان همه سوری ها در هر طرفی، باید برای دستیابی به صلح تلاش کنند و امتیازهای لازم را بدهند. قدرت های خارجی در سرتاسر جهان نیز از این امر حمایت می کنند.

هرچند هنوز مقامات آمریکایی، روسی و سازمان ملل تاریخ دقیقی برای برگزاری نشست ژنو 2 اعلام نکرده اند، اما چند مقام عربی از جمله «نبیل العربی» رئیس اتحادیه عرب گفته است این نشست احتمالا در روز 2 آذر برگزار می شود. پیش از این قرار بود «ژنو 2» اواخر شهریور برگزار شود، اما اختلاف میان مخالفان سوری و همچنین حادثه حمله به «غوطه» از برگزاری چنین نشستی جلوگیری کرد.

امروز قرار است بریتانیا، مصر، فرانسه، آلمان، ایتالیا، اردن، قطر، عربستان سعودی، ترکیه، امارات متحده عربی و ایالات متحده آمریکا موضوع اجلاس «ژنو 2» را در لندن مورد بررسی قرار دهند.

موضوع حضور ایران در نشست «ژنو 2» نیز یکی از موارد مورد بحث طرفین خواهد بود. «جان کری» وزیر خارجه آمریکا شب گذشته گفته بود احتمال حضور ایران در این نشست وجود دارد، اما در صورتی که ایران از تشکیل دولت انتقالی در سوریه حمایت نکند، نمی تواند در روند صلح نقشی «سازنده» داشته باشد.

هیگ هم امروز اظهارات کری را تکرار کرده و گفته است ایران باید از تشکیل دولت انتقالی با حضور شخصیت های دولتی و همچنین گروه های مخالف، حمایت کند. وی در این مورد گفته است: اگر ایران بتواند مثل ما چنین موضعی اتخاذ کند، امکان حضور ایران در مباحث مربوط به این موضوع هم ساده تر فراهم می شود.


نظر شما :