بالا گرفتن جدل کنگره و اوباما بر سر ایران

۲۷ مهر ۱۳۹۲ | ۱۹:۴۷ کد : ۱۹۲۳۱۵۴ سرخط اخبار

در حالیکه دولت آمریکا در حال بررسی طرح آزاد کردن میلیاردها دلار از دارایی های بلوکه شده ایران در خارج از این کشور است، کنگره تأکید کرده چنین طرحی را تا زمان توقف کامل غنی سازی برنامه هسته ای ایران، رد می کند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقامات آمریکایی و مشاوران کنگره روز جمعه اعلام کردند که دولت «باراک اوباما»، رئیس جمهور آمریکا، در حال بررسی آزاد کردن میلیاردها دلار از دارایی های بلوکه شده ایران در خارج از این کشور هستند.

این پیشنهاد دولت آمریکا با چالش کنگره شکاک این کشور روبرو است که مصمم است تا به فعالیت غنی سازی اورانیوم ایران بعنوان شرطی برای هرگونه کاهش تحریم ها علیه تهران، پایان دهد.

این فکر پس از دو روز مذاکرات هسته ای بین ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) در «ژنو» مطرح شد.

بر اساس این گزارش، در مذاکرات ایران و 1+5 گرچه تیم ایرانی تعهدات ویژه ای در خصوص توقف اورانیوم یا انتقال ذخایر اورانیوم با درصد غنای بالا ارائه نداد، اما با خوش بینی به پایان رسید.

طبق طرح کاخ سفید، ایران قادر خواهد بود به پول حاصل از فروش نفت خود در خارج از کشور دسترسی داشته باشید زیرا هم اکنون به واسطه تحریم های آمریکا و تحریم های بین المللی ایران تنها می تواند با آن داد و ستد کند. مشاوران سنا مجموع این پول را بین 50 تا 75 میلیارد دلار تخمین زده اند. هنوز مشخص نیست که ایران باید در قبال این اقدام دولت اوباما که اجازه آزاد شدن پول این کشور را می دهد، چه اقداماتی انجام دهد.

«برنادت میهن» سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد: قبل از آنکه ما بتوانیم گام هایی را برای کاهش تحریم ها بررسی کنیم، ایران باید با اقدامات معنی دار، شفاف و قابل تأیید، موافقت کند.

«جن ساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا حاضر نشد درباره انواع خاص کاهش تحریم ها اظهار نظر کند و چنین سوالاتی را نابهنگام دانست.

در عین حال، کنگره نیز در حال بررسی طرح سناتور «مارک کرک» از حامیان تحریم های ایران، است.

وی در صدد است که اصلاحیه ای را به بسته جدید تحریم های بین المللی علیه تجارت با ایران معرفی کند که این مسئله سیاست چماق و هویج بیشتری را به دولت آمریکا برای گفت وگوها از طریق ذخایر نقدی ایران تحمیل می کند.

بر اساس این گزارش، طرح کرک تمام دارایی های باقیمانده ایران در خارج از کشور که تاکنون به آنها دسترسی داشته را از طریق تهدید بانک ها به قطع مراودات اقتصادی با آمریکا، بلوکه می کند و دسترسی ایران به آنها قطع می شود.

در عین حال، این طرح همچنین به اوباما این انعطاف پذیری را می دهد که به ایران اجازه دسترسی به مقدار پولی که ایران امروز می تواند برای اهداف محدود استفاده کند، بدهد.

از طرف دیگر، سناتورهای جمهوری خواه آمریکا می گویند که طرح اوباما را به چالش خواهند کشید و به دنبال لایحه ای برای تشدید تحریم ها علیه ایران هستند.

مارک کرک اعلام کرد که پایان گفت وگوها در ژنو که با هیچ تغییری در رفتار ایران همراه نبود، به این مفهوم است که سنا باید علیرغم مخالفت های کاخ سفید به دنبال تشدید تحریم ها علیه ایران باشد.

کرک به همراه سناتور «لیندسی گراهام» از کارولینای جنوبی و «کلی آیوت» از نیوهمپشایر، بیانیه ای را در واکنش به گزارش روز جمعه نیویورک تایمز منتشر کردند. این روزنامه گزارش داده بود که دولت اوباما به دنبال کاهش تحریم ها علیه ایران از طریق آزاد کردن پول های بلوکه شدن ایران در خارج از کشور است.

در بیانیه این جمهوری خواهان آمده بود: هم اکنون زمان تقویت و نه تضعیف تحریم های آمریکا و تحریم های بین المللی است. آمریکا نباید تحریم های جدید را به تعلیق درآورد و آزاد کردن دارایی های مسدود شده ایران را قبل از آنکه ایران فعالیت های غنی سازی هسته ای خود را تعلیق کند، بررسی کند.

میهن در پاسخ به این مسئله تصریح کرد که تحریم های جدید همچنان در حالیکه گفت وگوها با ایران پیش می رود، باید باقی بماند و کنگره باید اقدامات خود را با راهبرد مذاکره کاخ سفید هماهنگ کند.

وی ادامه داد: ما بر این باوریم که قبل از آنکه هرگونه قانون جدید تحریم ها را بررسی کنیم، اجازه بدهیم که مذاکرات دیپلماتیک به سمت جلو پیش رود. ما به مشورت های خود با کنگره همچون گذشته ادامه می دهیم به طوریکه هرگونه اقدام کنگره با راهبرد مذاکره ای ما در حالیکه به جلو پیش می رویم هم راستا است.

سناتورهای آمریکایی پیشنهاد افزایش تحریم های ایران را مطرح کردند و استدلال می کنند که رویکرد ایران برای گفت وگوهای این هفته در ژنو نشان داد که تحریم های کنونی کارساز بوده است و تهدید به افزایش تحریم ها تغییرات موفقیت آمیز را تقویت می کند.

سناتور «مارک روبیو» اعلام کرد چنین لایحه کنگره مانع می شود که دولت آمریکا به ایران اجازه دهد به هدف خود که لغو تحریم ها است در عین حال که اقدام چشمگیری صورت نداده است، دست پیدا کند.

بر اساس این گزارش، این لایحه پیشنهادی قرار است در کمیته بانکداری سنا بعد از آن مورد بحث قرار گیرد که سنا در 28 اکتبر (6 آبان ماه) از تعطیلات خود بازگردد.

«دوبوویتس» مدیر اجرایی انجمن دفاع دموکراسی که از پیشنهاد سنا اطلاع داشت، گفت که این لایحه تحریم ها، درآمدهای ایران، ذخایر ارز و واحد پول ایران را هدف می گیرد.

لایحه سنا شبیه به لایحه ای است که در مجلس نمایندگان آمریکا در ژوئیه به تصویب رسید و بعید است که تا بعد از نشست 7 نوامبر ایران و 1+5 در ژنو برای رأی گیری به سنا فرستاده شود.

ایران بارها تأکید کرده است که برنامه هسته ای کاملاً صلح آمیز دارد ولی کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی ایران را به تلاش برای دنبال کردن برنامه تسلیحاتی هسته ای متهم می کنند اما ایران تأکید کرده است که به هیچ عنوان به دنبال ساخت بمب نیست.

روبیو تصریح کرد که به همراه دیگر سناتورها هرگونه توافق با ایران برای تعویق یا لغو تحریم های جدید علیه تهران را رد می کند مگر آنکه ایران موافقت کند به طور کامل غنی سازی هسته ای اش را متوقف کند.

کلید واژه ها: تحریم


نظر شما :