کاهش تحریم‌های آمریکا علیه ایران به آرامی آغاز می‌شود

۲۴ مهر ۱۳۹۲ | ۱۵:۵۶ کد : ۱۹۲۳۰۰۰ سرخط اخبار

در حالیکه مذاکرات ایران و ۱+۵ در ژنو در حال برگزاری است، رویترز گزارش کرد که هرگونه کاهش تحریم های آمریکا علیه ایران در قبال اقدام عمل تهران، به آرامی آغاز می شود.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، هرگونه کاهش تحریم های واشنگتن علیه ایران در قبال گام های تهران برای عقب نشینی در خصوص برنامه هسته ای اش احتمالاً زودگذر و نمادین است زیرا هرگونه اقدام برای واگذاری امتیازات بیشتر (به ایران) احتمالاً با مخالفت کنگره روبرو می شود.

در حالیکه گروه 1+5 با ایران در ژنو در حال مذاکره هستند، مذاکره کنندگان هسته ای ایران پیشنهادی را برای رفع مسئله هسته ای ایران مطرح کردند و طرفین اعلام کردند که هنوز برای سخن گفتن از پیشرفت مذاکراه زود است.

حتی اگر ایران متعهد شود گام های جدی بردارد، بعید است که اعضای کلیدی کنگره آمریکا که در قبال ایران موضعی حتی سختر از دولت باراک اوباما اتخاذ کردند، راضی شوند.

قانونگذارانی چون «رابرت منندز» رئیس کمیته روابط خارجی آمریکا، اعلام کرده اند که قبل از آنکه گام هایی را برای کاهش تحریم های موجود بردارند و حتی حاضر شوند که تحریم ها را تشدید نکنند، ایران می بایست غنی سازی اورانیوم با درصد غنای پایین که برای تولید برق مورد استفاده قرار می گیرد را نیز متوقف کند.

«علی واعظ» یکی از تحلیلگران ایران در گروه بحران بین الملل اعلام کرد: کاهش تحریم ها تنها در حرف راحت است. بدون ایجاد تغییر اساسی در رویکرد ایران، کاهش چشمگیر تحریم ها مطرح نمی شود.

تحریم هایی که واشنگتن احتمالاً در وهله اول کاهش می دهد به صورت جزئی خواهد بود، بعنوان مثال محدودیت های تجهیزات پزشکی، مسافرتی و همچنین فروش قطعات یدکی هواپیما و خدمات هواپیماهای ساخت آمریکا در ایران لغو می شود.

«گرگ تیلمن» یکی از اعضای انجمن کنترل تسلیحات و یکی از مقامات سابق اطلاعاتی در وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: بسیاری از این موارد تأثیر اندکی دارند. این موارد اقتصاد ایران را تغییر نمی دهد اما دستکم این مسئله مهم است که بدانیم شماری از موارد وجود دارد که می تواند نشان دهد اگر ایران ثابت کند که تمایل دارد گام های چشمگیری را در جهت آنچه آمریکا و دیگر طرفین می گویند ایران باید انجام دهد، بردارد، حسن نیت آمریکا نیز نمایان می شود.

کلید واژه ها: تحریم کاهش تحریم


نظر شما :