غرب آماده برداشتن زودهنگام تحریم‌ها نیست

۱۷ مهر ۱۳۹۲ | ۱۳:۴۷ کد : ۱۹۲۲۶۵۲ سرخط اخبار

در حالی که تنها چند روز به برگزاری دور جدید مذاکرات هسته ای میان ایران و غرب باقی مانده است، و همچنین در حالی که پیش از این بحث های زیادی در خصوص احتمال لغو برخی از تحریم ها در این مذاکرات برقرار بود، رویترز به نقل از دیپلماتهای غربی گزارش داده است که غرب آمادگی برداشتن تحریم ها به شکل زود هنگام و در وسعتی زیاد را ندارد.

به گزارش «تابناک»، رویترز در مطلبی اشاره کرده است که در حالی که تنها یک هفته تا برگزاری مذاکرات هسته ای میان ایران و غرب باقی مانده است، دیپلماتهای غربی هرگونه احتمال در خصوص برداشته شدن زود هنگام تحریم ها یا لغو آنها در مقیاس وسیع را ضعیف ارزیابی کرده اند.

رویترز گفته است: اما در عین حال غرب امیدوار است که لحن مذاکرات تغییر جدی داشته باشد و گفتگوها منجر به ایجاد فرصتی برای شکستن بن بست برنامه هسته ای ایران شود.

به اذعان این نشریه، مقامات غربی بارها اذعان کرده اند که تا مانی که ایران اقدام به برداشتن قدمهای ملموس برای رفع نگرانی ها در باره برنامه هسته ای خود نکند، هیچ گونه امتیازی به ایران نخواهند داد.

دیپلماتهای غربی اظهار کرده اند: اگر چه فضا بین ایران و غرب در حال بهبود است، اما کشورهای 5 + 1 با توجه به این امر، تنها با کمی بیش از آنچه طی 19 ماه گذشته در اختیار داشتند با ایران بر سر میز مذاکره خواهند نشست.

یکی از این دیپلمات ها که نخواسته نامش فاش شود، با اشاره به دیدار ظریف و مذاکره کنندگان بین المللی در ماه میلادی قبل در حاشیه مراسم مجمع عمومی سازمان ملل، اظهار کرده است که: این خطر وجود دارد که جو مثبت به وجود آمده اخیر ما را از مسیر منحرف کند. ما برای اولین بار دیدار تشریفاتی برگزار کردیم در آینده نیز دیداری برای بررسی اصل موضوع و ایده های ایران برگزار خواهیم کرد.

 رویترز گزارش داده است که فقدان یک پیشنهاد جدید از سوی غرب برای ایران، و مذاکره کنندگان آن یک نا امیدی در پی دارد. ظریف نیز روز یکشنبه به این موضوع اشاره کرد و گفت: پیشنهاد قبلی کشورهای غربی به تاریخ پیوسته است. در حالی که غرب در این فکر است که نگه داشتن فشار اقتصادی بر روی ایران منجر به اقناع اسرائیل خواهد بود. اما در عین حال دیپلماتهای غربی تا حدی انعطاف نیز از خود نشان داده اند.

چنانچه وندی شرمن، مذاکره کننده ارشد آمریکایی هفته قبل اشاره کرد که در قبال کاهش غنی سازی اورانیوم احتمال کاهش برخی از تحریم ها را مطرح کرد. البته وی جزئیات دقیقی را از این موضوع اظهار نکرد اما گفت که تحریم های اساسی تا زمانی که نگرانی های واشنگتن برطرف نشود، پا برجا خواهد بود.

در همین خصوص دیپلماتهای دیگر غربی گفته اند که پیشنهاد قبلی غرب محور گفتگوها در آینده خواهد بود، اما بسته به اینکه ایران تا چه حد قائل به همکاری باشد، قابل بازبینی یا "بهبود" است.

یکی از این دیپلمات ها به رویترز گفته است: منظور از واژه بهبود، انطباق پذیر شدن پیشنهاد است. ما هرگز با یک معیار باز بینی شده برای اعتماد سازی به ژنو نخواهیم رفت. بلکه به آنجا خواهیم رفت تا پاسخ روشن و مناسبی از ایران در خصوص آنچه پیش از این پیشنهاد شده است بگیریم.

وی افزوده است: اگر ایران با یک پاسخ قابل اعتنا آمده باشد، انطباق پذیری و انعطاف آن چیزی است که لازمه مسیری است که ما به دنبال آن هستیم.

در این باره جیمی اینگرام، تحلیلگر مسائل خاورمیانه در موسسه پژوهشی HIS Global Insight  عنوان کرده است که یک احتمال خوب وجود دارد که قدرتهای شش گانه آماده برداشتن برخی از تحریم ها به شکل موقت از روی ایران باشند. برداشتن تحریم ها در وسعتی بیشتری نیازمند آن است که ایران هرگونه فعالیت غنی سازی بیش از 5 درصد را تعلیق کند و با نظارت بازرسان سازمان ملل به غنی سازی در سطح پایین ادامه دهد.

این در حالی است که این امر اکنون به دلیل قطعنامه های سازمان ملل که ایران را مجبور به توقف کامل غنی سازی کرده است، مقدور نیست.

اینگرام اظهار کرده است که: فکر میکنم اکنون مباحث زیادی در بین قدرتهای شش گانه در خصوص اینکه آیا باید به ایران چیزی بی از این امتیاز بدهند، در جریان است. مسلما این امر بستگی به این دارد که ایران نیز امتیاز بیشتری به آنها پیشنهاد دهد.

کلید واژه ها: تحریم


نظر شما :