بسته پیشنهادی جدید ایران برای رفع تحریم ها

۱۷ مهر ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۲ کد : ۱۹۲۲۶۴۳ سرخط اخبار

یک منبع دیپلماتیک غرب که در هفته های اخیر با دیپلمات های ایرانی در موضوع هسته ای دیدار کرده است به روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا گفت که ایران با پیشنهادهای جدید و جدی به گفت و گوهای هسته ای با 1+5 در ژنو می آید.

به گزارش عصر ایران این منبع دیپلماتیک مدعی شده است که بسته پیشنهادی جدید دولت روحانی بر مبنای کاهش غنی سازی 20 درصدی و سانتریفیوژ های فعال، اجازه بازدید به بازرسان آژانس از برخی اماکن مورد نظر و نیز متوقف کردن فعالیت سایت "فردو" در نزدیکی قم است.

 پیشتر نیز برخی منابع غربی از موضوع متوقف کردن فعالیت سایت فردو خبرهایی داده بودند، اما این خبرها تکذیب شده بود.

وال استریت ژورنال می نویسد دولت روحانی در ازای این امتیازها خواستار کاهش تحریم های بانکی، بیمه ای و نفتی آمریکا و اتحادیه اروپا خواهد شد.

گفت و گوهای ایران و اعضای 1+5 قرار است 15 و 16 اکتبر در ژنو سوییس برگزار شود.

گفتنی است جان کری وزیر خارجه آمریکا اخیرا از ایران خواسته است با پیشنهادهای جدید به گفت و گوهای ژنو بیاید و پاسخ پیشنهادهای 1+5 به ایران در گفت و گوهای آلماتی قزاقستان را ارایه دهد.

در گفت و های ایران و 1+5 در آوریل سال جاری میلادی در آلماتی قزاقستان ، کشورهای 1+5 به ایران پیشنهاد دادند در ازای لغو برخی تحریم ها از جمله تحریم خرید و فروش آهن آلات و نیز رفع تحریم های پتروشیمی ایران، غنی سازی 20 درصدی ایران متوقف شود و فعالیت سایت فردو تعطیل شود.

کلید واژه ها: تحریم


نظر شما :